کد خبر: ۱۰۵۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۶۶

جزییات بازگشت نفتکشهای ایرانی به بازارهای جهانی


شانا نوشت:پس از توافق ایران و ١+٥ شرایط برای راهیابی ایران به بازارهای جدید مهیاتر شده است.

 
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران از آمادگی نفتکشهای ایرانی برای بازگشت به بازارهای جهانی خبر داد و گفت: پس از توافق ایران و ١+٥ شرایط برای راهیابی ایران به بازارهای جدید مهیاتر شده است.

 علی اکبر صفایی در جمع خبرنگاران درباره وضع شرکت ملی نفتکش بعد از توافق ایران و ١+٥ با اشاره به این که فضای مذاکره پس از برجام باز شده است، اظهار کرد: بسیاری از مقدمات برای ورود به بازارهای بین المللی و اروپا انجام شده است و مطمئن هستیم که با شرایط فنی و استانداردهای خوب ناوگان شرکت ملی نفتکش می‎توانیم به بازارهای جدید ورود و به همه برنامه ریزی‎های خود در در این زمینه دست پیدا کنیم.

وی با بیان این که برنامه‎های ما در دوران پساتحریم به دو دسته خرد و کلان تقسیم می‎شود، درباره برنامه خرد گفت: بر آن هستیم تا در دوران پسا تحریم شرایط ناوگان را از نظر فنی و از بعد بازاریابی به نقطه‎ای برسانیم که دوباره دسترسی ما به بازارهایی که در شرایط تحریم آنها را از دست دادیم، فراهم شود.

صفایی در توضیح برنامه کلان شرکت ملی نفتکش در پساتحریم نیز گفت: در خصوص توسعه ناوگان که در برنامه‎های کلان این شرکت می گنجد، این شرکت در راستای سیاست هیئت مدیره و تنوع سبد درآمدی برنامه‎های توسعه ای را تدوین کرده‎ است که هم در حوزه نفت و هم در حوزه کشتی‎های گازی و سایر کشتی‎ها قرار دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش سپس به تدوین برنامه توسعه ای این شرکت اشاره کرد و افزود: پس از تایید و تصویب این برنامه در هیئت مدیره، این برنامه‎های توسعه ای با هماهنگی سهامداران پیش خواهد رفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بدون درنگ پس از لغو تحریم‎ها این برنامه ها اجرا می‎شود یا خیر، گفت: برنامه‎های ما زمانبندی‎های مشخصی دارد که در سه زمانبندی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قرار می گیرد اما اصل و اساس برنامه‎های ما در کوتاه مدت تعیین شده است.

صفایی در ادامه به سفر هیئتهای بزرگ اروپایی و آسیایی به ایران پس از توافق ایران و ١+٥ اشاره کرد و گفت: شرکت ملی نفتکش یکی از مجموعه‎هایی بوده که از این فضای باز شده در ایران بیشترین استفاده را کرده است.

وی با بیان این که شرکت ملی نفتکش با همه شرکای خارجی که قبلا با این شرکت همکاری داشتند و حتی آنهایی که به تازگی وارد حوزه حمل ‎ونقل ملی و بین‎المللی شده‎اند ارتباط دارد، تصریح کرد: به همین دلیل اکنون شرایط برای فعالیت مجدد این شرکت در بازارهای اروپایی بسیار مهیا است.

تهیه پیش نویس توافق با کشتی‎سازی‎های داخلی

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در ادامه درباره سرانجام پروژه های نیمه کاره این شرکت در کشتی‎سازی های داخلی از جمله ساخت دو فروند کشتی فرآورده بر در ایزوایکو و سه فروند کشتی نفتکش در صدرا که بیش از ١٠ سال از شروع ساخت آنها می گذرد، گفت:  با کمک شورای عالی صنایع دریایی به دنبال حل و فصل کردن وضع این پروژها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره اقداماتی که تا کنون برای به سرانجام رسیدن پروژه‎های نیمه تمام این شرکت در کشتی‎سازی‎های داخلی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما دو پروژه نیمه تمام شامل ساخت پنج فروند کشتی تانکر را در مجموعه ایزوایکو و صدرا داریم که به دنبال تکمیل این پروژه ها هستیم.

صفایی در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا شرکت ملی نفتکش ایران دوباره باید منابع مالی جدیدی را دراختیار این دو کشتی‌سازان مذکور قراردهد، یا خیر، افزود: شرکت ما به تعهدات خود عمل کرده و پرداخت‌ها را قبلا انجام داده است بنابراین اکنون کشتی‎سازی‎های داخلی باید در قالب یک توافقنامه جدید روند ساخت این کشتی‎ها را تسریع و آنها در یک بازه زمانی مشخص تحویل دهند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش  ایران خاطرنشان کرد: هنوز توافقنامه ای جدیدی بین ما و کشتی‎سازان داخلی در این زمینه امضا نشده اما  یک گروه کارشناسی در این خصوص تشکیل شده است که در حال بررسی وضع این پروژه‎ها است.

وی افزود: البته در جهت حمایت از صنعت کشتی‎سازی کشور پیش‎نویس توافقنامه جدیدی در حال تهیه و تنظیم است به طوری که پیش‎بینی می‎کنیم این توافقنامه تا پایان امسال بین شرکت ملی نفتکش ایران و  این دو شرکت کشتی‎سازی امضا شود.