کد خبر: ۱۰۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۹۲

امروز، دلواپسان چگونه در راه تصویب برجام در مجلس، مانع تراشی کردند؟

بعد از نزدیک به دو ماه از تلاش مجلس برای بررسی برجام، گزارش کمیسیون ویژه امروز به صحن علنی آمد. در حالی که بسیاری تأکید دارند هرچه زودتر مجلس باید در این باره تصمیم نهایی خود را اتخاذ و اعلام کند، دلواپسان مخالف فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی در اجرای برجام هستند. همین مسئله امروز به صف‌کشی سیاسی میان مخالفان و موافقان برجام تبدیل شد.
بعد از نزدیک به دو ماه از تلاش مجلس برای بررسی برجام، گزارش کمیسیون ویژه امروز به صحن علنی آمد. در حالی که بسیاری تأکید دارند هرچه زودتر مجلس باید در این باره تصمیم نهایی خود را اتخاذ و اعلام کند، دلواپسان مخالف فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی در اجرای برجام هستند. همین مسئله امروز به صف‌کشی سیاسی میان مخالفان و موافقان برجام تبدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، صبح امروز مجلس کار خود را با یک نشست غیرعلنی به‌منظور بررسی طرح برجام آغاز کرد. بعد از آن، گزارش کمیسیون ویژه برجام در صحن علنی مجلس توسط سخنگوی این کمیسیون قرائت شد و سپس، نشست علنی با دستور بررسی دو فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی در اجرای برجام ادامه یافت. بر اساس ماده واحده این طرح، دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند که احکام و تکالیف مشروح در 9 ماده و دو تبصره این طرح را در فرآیند اجرا رعایت کند.

در دفاع از این طرح، علی‌ لاریجانی و احمد توکلی صحبت کردند و مخالفان نیز، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و حمید رسایی بودند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان طراح طرح دوفوریتی، ابتدا پشت تریبون رفت و با تأکید بر اینکه «برجام در شورای عالی امنیت ملی تأیید شده است»، گفت: وقتی در برجام غنی‌سازی 3.67 درصد تصریح شده، بدان معناست که ما حق غنی‌سازی را پیدا کرده‌ایم. نتیجه این تلاش‌ها آن است که جمهوری اسلامی در این مصاف نابرابر، برنده شده است.

علاءالدین بروجردی با اشاره به نظر شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرجع و مرکز در جمهوری اسلامی برای تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی، اظهار کرد:‌ اکنون زمانی است که مجلس باید برای تصمیم‌گیری در این عرصه مهم ورود پیدا کند.

مخالفان دوفوریت

بعد از وی، رسایی و حاجی‌‌دلیگانی به مخالفت برخاستند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس به عنوان مخالف گفت که طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام بدان معناست که مجلس همان راه دولت را می‌رود و راهکاری برای رفع نواقص ندارد.‌

وی تأکید کرد: در حالی این طرح در مجلس مطرح شده است که هنوز چند دقیقه‌ای از قرائت گزارش کمیسیون ویژه نمی‌گذرد. باید ابتدا روی این گزارش تأمل و تفکر کرد و سپس طرحی را ارائه کرد.

دلیگانی ادامه داد: چه اتفاقی افتاده است که بلافاصله بعد از قرائت گزارش، چنین طرحی ارائه می‌شود و چطور برنامه‌ریزی‌ای صورت گرفته که در ایام تعطیلات این طرح چاپ شود.

روایت رسایی از برخورد رهبری با برجام

در ادامه، حمید رسایی با اشاره به صحبت بروجردی مبنی بر اینکه «برجام در شورای امنیت تأیید شده است»، گفت: آقای بروجردی می‌گوید که برجام در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است که درست نیست. طبق اصلی از قانون، مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تأیید رهبری برسد که اگر این‌طور باشد پس دیگر صحبت‌های ما چه لزومی دارد؟ مقام معظم رهبری برجام را نپذیرفتند و برجام را به مجلس ارجاع دادند. از طرف دیگر شورای عالی امنیت ملی شروطی را برای اجرای برجام لحاظ کرد و رأی‌گیری صورت نگرفت. رهبری حتی حاضر نشدند که تاکنون برجام را در دستشان بگیرند.

رسایی در تشریح مخالفت خود با طرح دو فوریت اظهار کرد:‌ دولت لایحه‌ای ارائه نداد و به قانون عمل نکرد، به همین دلیل مجلس طرح دو فوریتی را ارائه کرد. حال اینکه دولتی که به قانون عمل نکرده است قطعا به طرح مصوب مجلس نیز عمل نمی‌کند و تنها مهر تأیید مجلس پای آن می‌خورد که در نهایت به ضرر ملت تمام می‌شود؛ چون بسیاری از واقعیات گفته نشده است.

رسایی در ادامه صحبت‌های خود با لاریجانی وارد مشاجره شد. وی به رئیس مجلس گفت شما در جلسه غیرعلنی گفتید که از دفتر رهبری زنگ زدند که چرا زودتر تصمیم‌گیری نمی‌کنید.

رئیس مجلس در قامت دفاع از اجرای برجام

در ادامه جلسه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با دفاع از دوفوریت این طرح تأکید کرد: ما فکر می‌کردیم کنگره آمریکا برجام را رد و رئیس‌جمهوری‌شان آن را وتو می‌کند. اما این‌طور نشد و زمان اجرا جلو افتاد. الان هر قدر تأخیر شود به ضرر ماست. لاریجانی ادامه داد: می گویند چرا عجله دارید؟ هر کسی از مناسبات بین المللی خبر داشته باشد، می داند که ما زمان نداریم. ما فکر می کردیم کنگره وتو می کند و ما زمان داریم اما نشد و اکنون دیگر زمان نداریم. هر چه تاخیر شود به ضرر ماست.

همچنین احمد توکلی به عنوان موافق طرح دو فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: بنده به عنوان یک اقتصاددان می‌گویم که اگر تلاشی برای به سرانجام نرساندن برجام صورت نگیرد ضرر بیشتری به کشور وارد می‌شود و اگر چنین طرحی وجود نداشته باشد دولت در اجرای برجام با مشکل مواجه می‌شود.

در نهایت دو فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، مورد رأی‌گیری قرار گرفت که رأی نیاورد و بعد یک فوریت آن به رأی گذاشته شد.

اعتراض به رأی‌گیری

در حالی که مجلس تنها با 5 رأی کمتر به دوفوریت طرح برجام رأی نداد و یک فوریت آن به تصویب رسید، جمعی از نمایندگان مجلس با تجمع در جایگاه هیئت رئیسه عنوان کردند که در رأی‌گیری اشکالی پیش آمده و رأی برخی از نمایندگان لحاظ نشده است. هیاهو و اعتراضات نمایندگان واکنش‌های رئیس مجلس را به دنبال داشت که گفت اگر کسی شبهه‌ای دارد باید از طریق آیین‌نامه داخلی مجلس آن را برطرف کند. جمع شدن در جایگاه هیأت رئیسه مجلس مشکلی را حل نخواهد کرد. وی افزود: ما برای تصویب دوفوریت این طرح به 164 رأی نیاز داشتیم، اما دوفوریت طرح 159 رأی آورد که 5 رأی کم داشته است. آقایانی هم هستند که می‌گویند رأی‌مان به دلیل قطع بودن دستگاه‌ها خوانده نشده در حالی که ما از نظر نظامات قانونی راه‌حلی نداریم. رئیس مجلس با تأکید بر اینکه رأی‌گیری درباره طرح دوفوریتی برجام را تجدید نخواهد کرد، افزود: رأی‌گیری درباره طرح‌ها و لوایح در مجلس همیشه با همین دستگاه انجام می‌شود و من نمی‌توانم این رأی‌گیری را تجدید کنم. در ادامه ضرغام صادقی و سیدشریف حسینی اعضای هیأت رئیسه مجلس اقدام به متفرق کردن نمایندگان از جایگاه هیئت رئیسه کردند.

در تشریح این ماجرا کاظم جلالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تصویب طرح دو فوریتی در نهایت پنج رای کم داشت. از مجموع افراد حاضر در مجلس 16 نفر موفق به رای دادن نشدند که 10 نفر از این تعداد عضو فراکسیون رهروان هستند. اشخاص برجسته‌ای همچون آقای ابوترابی‌فرد، دستغیب، جهانگیر زاده و شریعتی به دلیل خراب بودن دستگاه رای‌گیری موفق به رای دادن نشدند که اگر رای آنها ثبت می‌شد طبعا دو فوریتی رای می‌آورد.

خلف وعده فراکسیون اصولگرایان

لاریجانی در زمان دفاع خود از دوفوریت طرح اقدام متقابل برجام خطاب به فراکسیون اصولگرایان که در رأس آن غلامعلی حداد عادل قرار دارد، گفت: مگر ما صحبت نکردیم که سه نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از کمیسیون رهروان بنشیند و طرحی را آماده کنند. آقایان زارعی، بذرپاش، توکلی، حقیقت پور، بروجردی دو جلسه گذاشتند و دیروز در جلسه نهایی من هم بودم و نهایی شد.

کاظم جلالی با توضیحات خود در مورد رأی نیاوردن دو فوریت طرح، این سخنان لاریجانی را روشن‌تر بیان کرد. جلالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با نگاهی به آمار موافقان و مخالفان مجلس در رای به طرح دو فوریتی این طرح مشخص می‌شود که بسیاری از دوستان در فراکسیون به رغم توافق انجام‌شده به آن رأی ندادند. متأسفیم که دوستان همیشه سخن از وحدت می‌گویند اما در بزنگاه‌ها عمل نمی‌کنند. ما همواره برای این وحدت پیشگام شده‌ایم، اما هر گام وحدت‌آمیزی که بر می‌داریم در انتها از همدیگر دور‌تر می‌شویم چون دوستان در فراکسیون اصولگرایان به مذاکرات و گفت‌وگو وفادار نیستند.

جلالی ادامه داد: امروز صبح و پیش از رای گیری در جلسه علنی با آقای حداد عادل همین موضوع را مطرح کردم و این نکته را یادآور شدم که در زمینه انتخابات اعضا در کمیسیون برجام بسیاری از دوستان مخالف ارائه فهرست واحد بودند اما دکتر لاریجانی آبرو گذاشتند و گفتند موضوع ملی و مهمی است و کمیسیون برجام باید با گرایش‌های مختلف شکل بگیرد اما متأسفانه باز هم فراکسیون اصولگرایان در زمان رأی دادن خلف وعده کرد و به رغم گام وحدت‌آمیز فراکسیون رهروان باز نتیجه به سمت و سوی دیگر پیشرفت رفت یعنی رویکردی که در انتخابات هیئت رئیسه نیز مشاهده کردیم.انا