کد خبر: ۱۰۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۶۸

جان بولتون خواستار کناره‌گیری کری شد


 سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل با انتقاد شدید از توافق هسته‌ای، خواهان این شد که وزیر امور خارجه این کشور به خاطر این توافق از سمت خود استعفا کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از واشنگتن‌اگزماینر، جان بولتون، سفیر سابق سازمان ملل متحده به هیچ وجه ناخوشایندی خود را از توافق هسته‌ای با ایران پنهان نکرده است، اما وی هم‌اکنون خواستار کناره‌گیری مقامات آمریکایی شده است.

بولتون در سخنانی طی «کنفرانس آزادی بنیاد جوانان آمریکای غرب میانه»، خواهان استعفای جان کری پس از توافق هسته‌ای با ایرانی‌ها شد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از حضار در مورد اینکه ایالات متحده چگونه می‌تواند آسیب ایجاد شده از توافق با ایران را معالجه کند، گفت: «توصیه من به جان کری، وزیر خارجه، استعفا دادن است. بهترین چیزی که می‌توانیم آروزی آن را کنیم این است که دنیا به مدت 16 ماه به خواب برود زیرا هیچ چیز بهتر نخواهد شد. زمین زیر پای ما به شدت تغییر کرده است، تا زمانی که رئیس جمهوری آتی سوگند یاد کند نیز بیشتر تغییر خواهد کرد».

سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل خطاب به جمع حضار در این کنفرانس گفت که طی دوران باقی مانده از ریاست جمهوری اوباما، تنها دو پیامد احتمالی در ایران ممکن است، اینکه ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد یا یک طرف اقدام نظامی پیش‌دستانه‌ای را در منطقه (خاورمیانه) انجام دهد».

بولتون گفت: «من شخصا باور داردم که اگر تهدید به کاربرد گزینه نظامی وجود نداشت، ایران هرگز امکان نداشت که در مورد برنامه تسلیحات هسته‌ای خود مذاکره کند، امری که به نظر می‌رسید دولت اوباما به دنبال استفاده از آن نبود اما امیدوار بودم که اسرائیل دست به آن بزند».

وی در ادامه سخنان خود گفت: «من فکر می‌کنم برای مدت 7 تا 8 سال به صورت بالقوه دو نتیجه ممکن است حاصل شود؛ یک، ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد؛ دوم، یک طرف برای جلوگیری از این امر دست به یک اقدام نظامی پیش‌دستانه بزند».