کد خبر: ۱۰۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۵۶

لس آنجلس‌تایمز بررسی کرد: هشت بازیگر کلیدی جنگ سوریه کدامند؟


واحد مرکزی خبر نوشت: روزنامه لس آنجلس تایمز در تحلیلی نوشت جنگ داخلی خونین و غیر قابل حل سوریه این هفته و به دنبال شروع حملات هواپیماهای روسی به مواضع شورشیان در حمایت از دولت این کشور پیچیده تر شده است.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود، در گزارشی به قلم الکساندرا زاویچ افزود: آنچه در سال 2011 به عنوان یک اعتراض صلح آمیز ضد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شروع شد به یک جنگ چندجانبه تبدیل شده است، جنگی که در آن اتحادها همواره تغییر می کنند و گروهی از قدرت های خارجی به اقدامات و پیگیری اهداف متناقض می پردازند.

در این جنگ تا کنون در حدود 250 هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند. از دیگر پیامدهای جنگ داخلی سوریه ظهور گروه تندروی خشونت طلب دولت اسلامی [گروه تکفیری صهیونیستی داعش] بوده است.
نویسنده در ادامه به معرفی برخی از بازیگران خارجی کلیدی این جنگ و افرادی که با آن ها مقابله می کنند، به شرح زیر پرداخته است:

1 - آمریکا
آمریکا هدایت یک ائتلاف بین المللی را برعهده دارد که از سال گذشته صدها حمله هوایی بر ضد مواضع شبه نظامیان دولت اسلامی، داعش در سوریه و عراق انجام داده است. آمریکا همچنین کمک های محدودی در اختیار جناح های شورشی میانه رو که برای سرنگون کردن بشار اسد تلاش می کنند، قرار می دهد. اما این گروه ها از لحاظ نفرات و تسلیحات نسبت به گروههای تندروی اسلام خواه در اقلیت قرار دارند. برنامه دیگر پنتاگون در زمینه آموزش و تجهیز نیروهای نیابتی به منظور جنگ با دولت اسلامی [گروه تکفیری صهیونیستی داعش] نیز با برخی مشکلات مواجه شده است. پنتاگون این هفته افشا کرد که نخستین گروه آموزش دیده امسال پس از ورود به شمال سوریه به دام جبهه النصره، وابسته به القاعده افتادند. گروه دیگر هم بخشی از تجهیزات خود را در ازای عبور ایمن در اختیار شبه نظامیان قرار دادند.

2- روسیه
روسیه ادعا می کند در حملاتش در حمایت از حکومت اسد مواضع دولت اسلامی، را هدف می گیرد. با این وجود مقامات آمریکایی و فعالان مخالف دولت سوریه می گویند روس ها بین شبه نظامیان و دیگر گروه های مخالف اسد تمایزی قائل نمی شوند. کرملین تاکید می کند بدون تقویت حکومت اسد، متحد عرب اصلی کرملین در خاور میانه [غرب آسیا] نمی توان دولت اسلامی، داعش را شکست داد. روسیه به همراه چین با استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل مانع به نتیجه رسیدن تلاش ها در زمینه تحریم سوریه شدند. این مسئله روسیه را در تقابل مستقیم با آمریکا قرار می دهد که معتقد است اسد منبع اصلی مشکلات سوریه است.

3 - ایران
ایران مهمترین حامی اسد بوده است که پول، سلاح و دیگر کمک های حیاتی را در اختیار وی قرار می دهد. زمانی که در سال 2012 اسد واگذاری برخی از بخش های سوریه به گروه های شورشی را آغاز کرد، گروه شبه نظامی حزب الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، اعزام نیرو به سوریه را آغاز کرد. ایران هم مشاوران نظامی خود را به سوریه می فرستد.

4 - عربستان سعودی
عربستان و دیگر کشورهای عرب سنی که انفعال آمریکا آنها را بسیار نا امید کرده بود، به حمایت از برخی گروه های شورشی که با دولت سوریه می جنگند، پرداخته اند. عربستان و متحدان منطقه ای آن همچنین هواپیماهای خود را در اختیار ائتلاف تحت رهبری آمریکا که با دولت اسلامی می جنگند، گذاشته و به شیوه های دیگر از آنها حمایت کرده اند.

5 - قطر
قطر هم مانند دیگر کشورهای عرب به برخی از گروه های شورشی سوریه کمک های مالی و نظامی می کند اما بر سر این که به کدام گروه ها باید کمک شود، با عربستان اختلاف نظر دارد. باوجود آن که قطر هرگونه کمک به القاعده را رد می کند اما دیپلماتها و تحلیل گران منطقه ای معتقدند این کشور با جناح های سوری که با این گروه همکاری می کنند، در ارتباط است. قطر از ارتباط های خود با جبهه النصره به منظور کمک به مذاکرات آزادسازی گروگان های خارجی استفاده کرده است. علاوه بر آن که مرکز فرماندهی آمریکا که حملات ائتلاف را در سوریه و عراق هماهنگ می کند، در قطر قرار دارد.

6 - ترکیه
ترکیه یک متحد بی میل مبارزات تحت رهبری آمریکا برضد دولت اسلامی بوده است. تا ژوئیه این کشور به هواپیماهای ائتلاف اجازه نمی داد از پایگاه های هوایی ترکیه به منظور حمله به سوریه استفاده کنند. جنگنده های ترکیه نخستین بار در ماه اوت به حملات هوایی پیوستند. هرچند که در همان زمان مقامات آنکارا حملات هوایی برضد جدایی طلبان حزب کارگران کردستان یا پ ک ک را از سر گرفتند. متحدان این گروه در سوریه قابل اعتمادترین نیروها را برای همکاری با ائتلاف ضد داعش در اختیار دارند. ترکیه این اتهام ها را که از تندروها حمایت های تاکتیکی به عمل آورده است، رد می کند. اما از آغاز درگیری ها مبارزان جناح های شورشی مختلف سوری به همراه سلاح از مرز ترکیه وارد سوریه شده اند.

7 - فرانسه
فرانسه نخستین کشور اروپایی بود که به مواضع داعش در عراق حمله هوایی کرد. اما این کشور از ورود به عملیات ائتلاف در سوریه خودداری می کرد زیرا نمی خواست به اسد کمک کند. این کشور نخستین حمله خود را به سوریه در ماه سپتامبر انجام داد.

8 - انگلیس
پارلمان انگلیس به اقدام نظامی در سوریه رای منفی داد و این کشور بیشتر تلاش های خود را در راستای همکاری با ائتلاف به هدف گرفتن نیروهای داعش در عراق معطوف کرد. با این وجود در ماه اوت انگلیس یک حمله پهپادی در سوریه انجام داد که به مرگ دو تبعه این کشور منجر شد. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس این حمله را دفاع از خود اعلام کرد و گفت شواهدی وجود داشت که این شبه نظامیان قصد اجرای حملات در داخل کشور را داشته اند.