کد خبر: ۱۰۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۷

فانی خبرداد: اختصاص سه میلیارد دلار برای ایمنی مدارس


 وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه مدارس ایمن را حقوق دانش آموزی می‌دانیم اظهار کرد: ایران از سال 2006 تا 2014 میلادی چهار میلیارد دلار به نوسازی و ایمن سازی مدارس اختصاص داد که باعث افزایش ایمنی دانش آموزان از 32 درصد در سال 2006 به 67 درصد در سال 2014 شد.

 علی اصغر فانی در دومین اجلاس رهبران مدارس ایمن با بیان اینکه موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران به خصوص در فضای پساتحریم زمینه لازم را برای توسعه همکاری‌های بین المللی فراهم کرده است گفت:‌ این کنفرانس می‌تواند باعث همکاری‌های مشترک میان آموزش و پرورش و سازمان‌های بین المللی باشد.

وی افزود:‌در حال حاضر در بعد کمی قریب به 13 میلیون دانش آموز در 105 هزار مدرسه ایران تحصیل می‌کنند و نرخ پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی در سنین شش تا 10 سال به 98.6 درصد رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عدالت آموزشی در دسترسی برابر دختران و پسران به آموزش با کیفیت محقق شده است و فرصتهایی برای تربیت در مناطق شهری و روستایی مختلف فراهم شده است عنوان کرد: انسداد مبادی بیسوادی را پیگیری می کنیم و تا کنون 90 درصد از افراد 15 تا 64 سال در کشور باسواد شده‌اند و در نظر داریم تا پایان سال 2018 شمار بی سوادان را به حداقل برسانیم.

فانی افزود: در بعد کیفی ایران در اقدامی بی‌بدیل با انجام 100 مورد پژوهش و استفاده از نظرات 500 متخصص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تدوین کرده که این سند می‌تواند زمینه دسترسی دانش آموزان را به ابعاد مختلف تعلیم و تربیت فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ابتدای سند تحول بنیادین نگاهی متوازن به ابعاد تعلیم و تربیت دانش آموزان داریم گفت: این ابعاد تعلیم و تربیت در پنج ساحت اعم از ساحت اعتقادی- عبادی - اخلاقی، زیست - بدنی، علمی - فناوری، سیاسی - اجتماعی، زیبایی شناختی و هنری و اقتصادی و حرفه‌ای گنجانده شده است و نقشه راه برای استقرار این ساحت‌ها فراهم شده که در سال تحصیلی جدید اجرای این نقشه راه به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه خانواده رکن اصلی تعلیم و تربیت در این سند است، به برنامه‌های مختلف آموزش و پرورش از جمله توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشاره و عنوان کرد: افزایش درصد تحت پوشش دوره پیش دبستانی از 8.5 به 12 درصد رسیده است و توسعه فضای یاددهی، یادگیری و استفاده از فضای مجازی نیز مدنظر قرار دارد.

فانی ادامه داد: برگزاری این اجلاس در جهت ایمن سازی مدارس می‌تواند تاثیر بسزایی در صیانت فرزندان ایران اسلامی داشته باشد. مدارس ایمن را از حقوق دانش آموزان می‌دانم و مسئولیت دستگاه تعلیم و تربیت برای حفظ این سرمایه چند برابر است و متاسفانه آسیب دیدگی دانش آموزان در برابر حوادث و بلایای طبیعی می‌تواند جبران ناپذیر باشد و به همین خاطر باید مقاوم سازی و ایمن سازی مورد توجه ویژه قرار داشته باشد.

فانی با بیان اینکه علاوه بر ایمن سازی مدارس نسبت به تامین امنیت روانی دانش آموزان نیز اهتمام داریم خاطر نشان کرد: در راستای افزایش ایمنی فیزیکی مدارس ایران از سال 2006 تا 2014، چهار میلیارد دلار به نوسازی و ایمن سازی مدارس تخصیص داده شده که باعث افزایش ایمنی دانش آموزان از 32 درصد در سال 2006 به 67 درصد در سال 2014 شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سالهای آینده هم سه میلیارد دلار به این بخش اختصاص خواهد یافت گفت: از سال 2013 تا 2018 یک میلیارد دلار برای استانداردسازی تاسیسات مدارس اختصاص می‌یابد و برای نخستین بار عنوان «مدارس ایمن» وارد برنامه ششم توسعه می‌شود که نشان دهنده عزم جدی برای ایمن سازی مدارس است.