کد خبر: ۱۰۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۳

پرداخت بدهی شرکت نفت، وضعیت اورژانسی یک متهم و دکوری بودن بانک میلیاردر نفتی



سومین جلسه دادگاه بابک زنجانی برگزار شد و در این جلسه وکلای این میلیارد نفتی از پرداخت تمام بدهی شرکت ملی نفت در روز جاری خبر دادند و موضوعاتی همچون دکوری بودن بانک این متهم و افت فشار یکی از متهمان پرونده در دادگاه مطرح و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

به گزارش مهر، سومین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات میلیاردر بزرگ نفتی ساعت ۹ صبح روز دوشنبه-13 مهر- با حضور سه متهم پرونده و وکلای مدافع و دو نماینده دادستان بعد از قرائت قرآن کریم و تذکر به رسانه‌ها مبنی بر عدم انتشار مطالبی که خلاف قانون است، آغاز شد.

    وكلاي بابك زنجاني: تمام بدهي شركت ملي نفت در روز جاري پرداخت مي‌شود

در ابتدای این جلسه، قاضی صلواتی با اشاره به اینکه وکلای خارجی متهم ردیف اول روز گذشته نامه‌ای را به دادگاه ارسال کرده بودند، گفت: بر اساس پیش‌نویس ضمانت‌نامه‌ای که تنظیم شده وکلا اعلام کرده‌اند که ب-ز تمام بدهی شرکت ملی نفت را پرداخت می‌کند که این پرداخت به شرکت HK واریز می‌شود، از این رو مدیرکل امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که با همکاری وکلای متهم طی روز جاری این مهم انجام می‌شود.

    بانک اف آی آی بی دکوری بوده است

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سومین جلسه رسیدگی به پرونده ب-ز ، معاون دادستان در قرائت کیفرخواست گفت: در تحقیقاتی که از متهم به عمل آمد وی ابتدا مالکیت خود بر بانک اف آی آی بی را منکر شد اما بعد از اینکه نتیجه تحقیقات را به او نشان دادیم بالاخره پذیرفت که مالک این بانک در مالزی بوده است.

این متهم می گفت بانک اف آی آی بی اعتبار داشته و اسناد مالی و ترازنامه های دقیق و مرتبی دارد و کارمندان آن رسماً فعالیت می کنند اما بعد از تحقیقات انجام شده مشخص شد این بانک هیچ اسناد بانکی و صورتحساب معتبری نداشته و اصلا مشتری وجود ندارد و سطح فعالیت این بانک محدود بوده و حتی در کوالالامپور این بانک را نمی شناسند.

نجفی گفت: تمام اقدامات این بانک در تهران با یک سیستم ریموت توسط متهم انجام می شده و دو متهم دیگر پرونده هم مشارکت داشتند.

معاون دادستان گفت: ۱۱ فقره اعتبار اسنادی، حساب‌هایی که برای شرکت HK باز شده بود و حواله هایی که برای بانک «م» و تامین اجتماعی و شرکت «ب» ایجاد شده بود همه کذب و صوری بوده است. حتی فردی که در پرونده وجود دارد و حسابها به نام این فرد جابجا می شده و ۸ میلیارد یورو واریزی داشته است، فردی مجهول و بی هویت است.

    اختلاف نظر وکیل «ب-ز» با معاون دادستان

در ادامه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده میلیاردر بزرگ نفتی، اعلام شد که منشاء تمام پرداختی ها بنابر اظهارات متهم  از طریق وامی که به واسطه فردی به نام«ح» توسط شرکت«الف» در دبی پرداخت شده، است اما تحقیقات می گوید این اظهارات خلاف است. بر اساس استعلام بازپرسان از بانک مرکزی، عنوان شده است که تسهیلاتی اعطا نشده است، اما متهم گفته است پانزدهم هر ماه میلادی موسسه «ب» به شرکت «الف» پرینت حساب می داده و زمانی که بازپرس از ب-ز می خواهد که این پرینت ها را به ما هم بدهید، گفته است از کارمندانم بگیرید، اما در این فاصله متهم از طریق خواهرش از زندان می خواهد که برخی تغییرات در پرینت انجام شود.

نماینده دادستان در ادامه دادگاه گفت: قرار بود حواله ای چندهزار میلیاردی جابجا شود و یکی از مدیران بخش اعتبارات بانک «م» می گوید به دلیل بالا بودن مبلغ حواله متعجب شدم چون تحریم بودیم و به مدیرعامل وقت بانک گفتم حواله را برگشت بزن که وی نپذیرفت و وقتی دیدیم این حواله مرتبط با قرارداد تامین اجتماعی است، باز تماس گرفتم و آنها گفتند موضوع منافع ملی درمیان است و من تاکید کردم اگر این حواله انجام شود، بانک ،تحریم می شود اما باز هم آقای مدیر گفت نباید برگشت بخورد.

نماینده دادستان تهران خطاب به قاضی دادگاه گفت: بسیاری از اقدامات بانکی و صوری قابل تحلیل و بررسی است و من میخواهم که کارشناسان حرفه‎ای در دادگاه حضور یافته و توضیح دهند.

رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی هم با کسب اجازه از قاضی دادگاه گفت: من این مطلب را قبول دارم، چراکه به اعتقاد من کارشناسان بانک مرکزی صلاحیت اظهارنظر قضایی ندارند و ایرادات زیادی وجود دارد و درخواست می کنم به دلیل نبود نظرات کارشناسان رسمی دادگستری  در امور بانکی بین المللی، نباید اجازه دهیم ابهامات پرونده لباس کیفری بپوشند.

در این میان معاون دادستان تهران گفت: ما از بهترین کارشناسان بانک مرکزی نظر خواسته ایم و دادسرا اقناع شده است.

درمیان صحبت های معاون دادستان« ب_ ز»شروع به صحبت کرد  که  قاضی به او تذکر شدید داد.

در ادامه و در ساعت ۱۰:۲۵ تنفس اعلام شد .

    افت فشار یکی ازمتهمان

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ۱۵ دقیقه تنفس، قاضی صلواتی اعلام کرد: سومین جلسه دادگاه ب-ز  امروز در نوبت عصر هم برگزار می شود.

این دستور قاضی برای این است که قرائت کیفرخواست امروز به پایان برسد.

از حاشیه های صبح امروز دادگاه بابک زنجانی، اینکه یکی از متهمان پرونده آقای «ش» به دلیل افت فشار دچار وضعیت اورژانسی شد و بعد از چند دقیقه احیاء شده و دوباره به دادگاه بازگشت.