کد خبر: ۱۰۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۲۱

اوحدی: سرعت منطقی عربستان در انتقال اجساد/ اعلام علت فوت یکی از مصدومان ایرانی در هواپیما


رییس سازمان حج و زیارت گفت: کار انتقال پیکر قربانیان فاجعه منا با سرعت منطقی و خوبی از عربستان به ایران در حال انجام است.

سعید اوحدی  افزود: مسوولان اقدامات لازم را برای انتقال پیکر قربانیان فاجعه منا به کشور انجام داده اند و اکنون تمام تلاش این است که در انتقال پیکر دیگر جان باختگان تسریع شود.

وی تصریح کرد: تمامی تلاش بعثه مقام معظم رهبری این است که حتی پیکر یک نفر از قربانیان را در عربستان جا نگذاریم و همه پیکرها به ایران بازگردانده شود.
اوحدی افزود: عربستان حق دفن قربانیان فاجعه منا را در این کشور ندارد، مگر آنکه خانواده های جان باختگان رضایت خود را برای خاکسپاری عزیزان خود در مکه مکرمه اعلام کنند.
وی ادامه داد: تاکنون پیکر هشت نفر از این عزیزان در مکه به خاک سپرده شده است.
رییس سازمان حج و زیارت گفت: تلاش می کنیم پیکر همه قربانیان ایرانی فاجعه منا به کشور بازگردانده شود تا از نگرانی خانواده های این عزیزان بکاهیم و همچنین تلاش خود را برای شناسایی پیکر دیگر قربانیان که تاکنون هویت آنها مشخص نشده است، به کار گرفته ایم.
وی شمار قربانیان ایرانی فاجعه منا را 464 نفر اعلام کرد و افزود: اجساد موجود در 20 کانتینر نیز در عربستان تخلیه شده و اکنون بدنبال شناسایی پیکر دیگر زائران هستیم که تاکنون کار تشخیص هویت آنها انجام نشده است.
اوحدی با بیان اینکه روند تشریفات اداری برای قربانیان فاجعه منا سپری شده، گفت: دسترسی عوامل و تیم های تخصصی برای شناسایی پیکرهای زائران در حال انجام است.
از مجموع 464 قربانی ایرانی فاجعه منا تاکنون پیکر 218 نفر در هفته جاری به کشور انتقال یافته است.
فاجعه منا روز عید قربان حین رمی جمرات زائران، بر اثر سوءمدیریت مسئولان سعودی رخ داد.
در اثر این فاجعه بیش از چهار هزار زائر از کشورهای مختلف جان باختند.

همچنین ،رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور وضعیت شش زائر بیمار و مجروح که روز گذشته تحت مراقبت‌های ویژه به کشور وارد شدند را تشریح کرد.

امین صابری نیا در این باره گفت: این شش بیمار و مجروح روز گذشته به بیمارستان یافت آباد منتقل شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.

وی گفت: این بیماران شرایط‌شان بحرانی بوده و با مراقبت‌های ویژه به کشور منتقل شده‌اند. تمام تلاش وزارت بهداشت نیز آن است که بتواند خدمات لازم را به آنها ارائه دهد تا از بحران خارج شوند.

صابری‌نیا همچنین درباره علت فوت یکی از این زائران در هواپیما نیز گفت: وی از بیماری تنفسی مزمن رنج می‌برده، اما در مجموع باید ابتدا بررسی‌های دقیق و لازم صورت گیرد و سپس نتیجه آن اعلام شود.

رئیس اورژانس کشور در پایان تاکید کرد که تا کنون هیچ گونه علامت بیماری "کرونا" در زائران، بیماران و مجروحان منا که به کشور منتقل شده‌اند، مشاهده نشده است.