کد خبر: ۱۰۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۰۸

روزهای سرد بورس همچنان ادامه دارد / واکنش بازار سهام به نامه بی سابقه 4 وزیر روحانی چه بود؟

فعالانی که همانند چند ماه اخیر تنها در صورتی ماجراها را جدی می‌گیرند که در میدان بورس اتفاق عملیاتی رخ بدهد و به همه تحولات رسانه‌ای و حمایت‌های ظاهری بی‌توجه هستند. درباره این نامه‌نگاری تازه یک کارشناس به احتمال کاهش نرخ سود بانکی و نامه مشترک چهار وزیر و ابراز نگرانی نسبت به آینده بازار سرمایه واکنش نشان داد و چگونگی تاثیرپذیری بورس از این دو رویداد را اعلام کرد.
 وضعیت اقتصاد ایران و رکود حاکم در آن کار را به‌جایی کشاند که بالاخره چهار وزیر دست به نامه‌نگاری برای رییس‌جمهور زدند. بازار سرمایه و ابهام‌های کلان در بخش صنایع نیز از جمله موارد مهم و تاثیرگذار این نامه است. البته هر چقدر این نامه را از ابتدا تا انتها بخوانید تنها اشکال‌ها و هشدارها در آن ذکر شده و گویی چهار وزیر حتی یک راه‌حل هم برای برطرف شدن سلسله ابهام مطرح شده ندارند. جالب آنکه در این وضعیت و با در نظر گرفتن اینکه این نامه در میانه‌های معاملات بازار سهام در روز گذشته منتشر شد اما سهامداران هیچ توجهی به آن نکردند و همانند همیشه خرید و فروش سهام کم‌رونق بود و شاخص در نهایت منفی شد تا باز هم ثابت شود گوش سهامداران باهوش از این جنجال‌ها و نامه‌نگاری‌ها پر است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، فعالانی که همانند چند ماه اخیر تنها در صورتی ماجراها را جدی می‌گیرند که در میدان بورس اتفاق عملیاتی رخ بدهد و به همه تحولات رسانه‌ای و حمایت‌های ظاهری بی‌توجه هستند. درباره این نامه‌نگاری تازه یک کارشناس به احتمال کاهش نرخ سود بانکی و نامه مشترک چهار وزیر و ابراز نگرانی نسبت به آینده بازار سرمایه واکنش نشان داد و چگونگی تاثیرپذیری بورس از این دو رویداد را اعلام کرد.

علی‌نقی رفیعی‌امام در واکنش به بی‌اعتنایی بازار سهام به دو خبر احتمال کاهش نرخ سود بانکی و نامه مشترک چهار وزیر و ابراز نگرانی نسبت به رکود و آینده بازار سرمایه گفت: درست است که خبرهای مثبتی همانند بررسی کاهش نرخ سود بانکی در نشست هفته جاری شورای پول و اعتبار و احتمال تصویب این مهم از هفته گذشته وجود دارد اما اقدام عملی در این‌باره صورت نگرفته که منجر به انتظار رشد بازار سهام شود.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل عدم واکنش بازار سهام به چنین خبرهای امیدوارکننده‌ای چیست، گفت: بیش از یک سال است که شرایط و ساختار بازار سرمایه تغییر کرده و مادامی که اظهارنظرها و اقدامات اینچنینی عملیاتی نشود، اتفاق خاصی در کلیت اقتصاد و بازار سهام رخ نخواهد داد. رفیعی امام ادامه داد: با توجه به این شرایط توقع و انتظارات سرمایه‌گذاران بورس نیز دچار دگرگونی شده است به طوری که سهامداران در وهله اول منتظر هستند تا خبرهای امیدوارکننده‌ای که مطرح می‌شود عملیاتی شده و جامه عمل به خود بپوشد، سپس تصمیم به ورود نقدینگی و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌گیرند این درحالی است که پیش از این یک خبر خوب بازار سهام را برای مدت‌ها و تا زمان عملیاتی شدن تحت تاثیر خود قرار می‌داد و بورس و سهامداران به نوعی به استقبال آن می‌رفتند. وی با اشاره به نامه مشترک چهار وزیر دولت یازدهم به رییس‌جمهور و انتقاد نسبت به برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها و هشدار درباره تبدیل رکود به بحران گفت: واقعیت آن است که نمی‌توان بازار سهام را به صورت دستوری بالا برد. امید است با اقدامات عملی دولت در سطح اقتصاد با اجرایی شدن «برجام» که نیاز به شش ماه زمان دارد، تاثیرات مثبت آن در بازار سهام و سایر بازارهای موازی مشاهده شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر موضوع موافقت شورای پول و اعتبار با کاهش نرخ سود بانکی و چگونگی تاثیر آن در بورس گفت: به فرض آنکه مرحله دوم کاهش نرخ سود بانکی که به نظر می‌رسد حداکثر کاهش سه درصدی باشد اجرایی شود، در سطح خرد و کوتاه‌مدت تاثیر قابل توجهی بر معاملات بورس نخواهد داشت این در حالی است که تاثیرات این اتفاق در سطح کلان و بلندمدت قابل مشاهده خواهد بود.

 رفیعی امام با اشاره به تفاوت بازیگران بازار پول و سرمایه خاطرنشان کرد: چنانچه نرخ سود بانکی کاهش یابد، سپرده‌گذاران حاضر در بازار پول در این شرایط هم حاضر به خروج پول‌های خود از این بازار نیستند از همین‌رو نباید انتظار داشت سپرده‌گذاران خرد با کاهش نرخ سود به سمت بازار سهام سوق پیدا کنند. وی ادامه داد: در طرف مقابل سپرده‌گذاران خرد، افرادی قرار گرفته‌اند که با خرید اوراق مشارکت به سمت بازار پول هدایت شده‌اند. این گروه از افراد در میان‌مدت و بلندمدت با خروج نقدینگی خود از سیستم بانکی، سرمایه‌گذاری جدیدی را انجام خواهند داد که نتیجه آن رونق در چرخه تولید و به تبع آن بازار سرمایه است.

رفیعی امام درخصوص رفتار امروز بازار سهام با وجود دو خبر احتمال کاهش نرخ سود بانکی و نامه مشترک چهار وزیر و ابراز نگرانی نسبت به رکود و آینده بازار سرمایه گفت: رفتار امروز بازار نیز همانند رفتارهای ماه‌های اخیر با نوسان روبه‌رو بود و کاهش حجم معاملات نشان‌دهنده عدم تاثیرپذیری معاملات امروز بورس از دو خبر فوق است.