کد خبر: ۱۰۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۶

افزایش 98 درصدی ترانزیت مواد نفتی از بندر شهید رجایی


 مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در نیمه نخست امسال میزان ترانزیت مواد نفتی از بندر شهید رجایی بندرعباس در مقایسه با مدت مشابه پارسال 98 درصد رشد داشته است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم ایدنی روز دوشنبه در نشست تشریح عملکرد شش ماهه اول بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران، اظهار داشت: در این مدت 567 هزار و 171 تن انواع فرآورده های نفتی از طریق این بندر به کشورهای مختلف ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 98 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: در نیمه نخست سالجاری، در مجموع 31 میلیون و 316 هزار و 899 تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد.
ایدنی تصریح کرد: از این میزان، 19 میلیون تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و 12 میلیون تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت، دو میلیون و 993 هزار و 751 تن مواد نفتی از بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد که 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
ایدنی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را 10 میلیون و 789 هزار و 430 تن عنوان کرد.
این مقام مسوول گفت: مواد پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد معدنی و صنعتی، فلزات، سنگ آهن و صنایع دستی از جمله کالاهای غیرنفتی صادراتی می باشد که به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، ترکیه، هند و تایوان صادر شده است.
به گفته وی در مدت یاد شده، چهار میلیون و 969 هزار و 98 تن کالای غیرنفتی وارد بندر شهید رجایی شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد کاهش داشته است.
لازم به ذکر است، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران در فاصله 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده است .
این بندر با بهره مندی از 40 پست اسکله و دو هزار و 400هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه حدود 90 میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی برخوردار است.
این بندر با داشتن 53 کیلومتر خط ریلی، اتصال به شبکه سراسری ریلی و واقع شدن در کریدور شمال- جنوب یکی از نقاط محوری و مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه به شمار می رود