کد خبر: ۱۰۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۵

رویترز مدعی شد: نرم شدن آمریکا پیش از توافق هسته‌ای در قبال تحریم‌های تسلیحاتی ایران


خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی مدعی شد، واشنگتن پیش از حصول توافقی هسته‌ای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تسهیل کرده بود.
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واکنش به نگرانی‌هایی درباره‌ این که توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و گروه 1+5 به افزایش قدرت نظامی ایران منجر خواهد شد، اطمینان داد که واشنگتن تحریم‌های کنونی علیه ایران را حفظ و باز هم اجرا خواهد کرد.
 
اما اظهارات دو مقام ارشد آمریکایی مرتبط با اجرای تحریم‌ها و سوابق دادگاههای این کشور نشان می‌دهد دولت اوباما در یک سال گذشته تنها دو نفر را در ارتباط با آنچه نقض تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌خواند محاکمه کرده است که در مقایسه با سالهای اخیر آمار بسیار کمی است.
 
به گفته‌ این مقامات آمریکایی، تردید و عدم اطمینان دادستان‌ها و نهادهای قضایی آمریکا درباره‌ چگونگی تاثیر توافق هسته‌ای درباره‌ی این گونه پرونده‌ها نیز سبب شده است تا آنها برای پیگیری این پرونده‌ها در مقایسه با سالهای اخیر تمایل کمتری داشته باشند.
 
به گزارش رویترز، ملایم‌تر برخورد کردن واشنگتن با اجرای تحریم‌های ایران سبب بروز این نگرانی شده است که محدودیت‌های تسلیحاتی و تحریم‌های باقیمانده علیه ایران تا چه اندازه سخت هستند و آیا در آینده اعمال خواهند شد. هر چند توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که موجب رفع تحریم‌های ایران در ازاء محدودیت برنامه‌ هسته‌ای این کشور خواهد شد هنوز اجرایی نشده است.
 
بر اساس این گزارش، مقامات قضایی در دادگاههای فدرال آمریکا در سال 2015 -2014 تنها دو متهم ارسال سلاح و فن آوری‌های مرتبط با ایران را محاکمه کردند. در سال 2014 -2013 تعداد کسانی که به قاچاق سلاح به ایران متهم شدند هشت نفر و در شش سال گذشته قبل از 2013 ، 10 تا 12 مورد بوده است.
 
یکی از این مقامات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که آمار کسانی که در ارتباط با تحریم‌های تسلیحاتی ایران محاکمه می‌شوند کاهش زیادی داشته است و این تنها نشان دهنده این است که واشنگتن در مقایسه با گذشته سخت گیری کند در مواجهه با محدودیت‌های تسلیحاتی ایران دارد.
 
وی همچنین گفت:‌ اگر به زودی روابط میان ما و ایران عادی شود مردم خواهند پرسید آیا ارزشش را داشت ؟ برخی دادستان‌های فدرال و نهادهای قضایی برای پیگیری این پرونده‌ها بی میل هستند چون بسیار سخت، پیچیده و زمان بر است.
 
این مقام آمریکایی ادامه داد:‌ همچنین با توجه به توافق هسته‌ای که میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد، همه چیز بلاتکلیف است و همه منتظر یک راهنما هستند.
 
بر اساس گزراش رویترز، این در حالی است که با توجه به این توافق بخش زیادی از تحریم‌های ایران که مرتبط با مساله هسته‌ای هستند رفع خواهند شد و در پی آن شرکتها، بانکها و بازارهای زیادی از سراسر جهان روابط خود را با ایران از سر خواهند گرفت.
 

منبع: ایسنا