کد خبر: ۱۰۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۷

کشف جاندارانی جان‌سخت‌تر از دایناسورها



دانشمندان گونه‌ای از پستانداران باستانی را کشف کرده‌اند که توانسته‌اند از رویدادی که منجر به انقراض دایناسورها شد، جان به در برده و زنده بمانند.

براساس گزارش BBC، بقاياي اين موجود بزرگ و جونده‌مانند مي‌تواند نشانه‌اي از چگونگي بقاي جانداران در دوران انقراض دايناسورها و پس از آن بوده و دريچه‌اي به سوي زمين چند ميليون سال پيش بگشايد. اين گونه جديد كيمبتوپسالي سيمونسا نام دارد، جانداري گياهخوار كه شبيه به سگ‌آبي است.

محققان دانشگاه ادينبرگ بقاياي فسيل اين جاندار را در حين بررسي يك منطقه در نيومكزيكو كشف كرده‌اند. پس از مشاهده اين فسيل محققان به سرعت پي بردند فسيل به گونه‌اي كاملا جديد از پستانداران تعلق دارد كه تاكنون مشاهده نشده‌است. دانشمندان به صورت ويژه به دندان‌هاي تيغه مانند اين جاندار توجه كردند كه ويژه جويدن گياهان تكامل يافته‌بود.

اين گروه از جاندارن كه امروز منقرض شده‌اند، در دوره ژوراسيك به همراه دايناسورها زندگي مي‌كرده‌اند و براي بيش از 100 ميليون سال روي زمين به زندگي ادامه داده‌اند تا زماني كه جوندگان جايگزين آنها شده‌اند. اين جانداران در دوران ژوراسيك بسيار ريز‌جثه بوده‌اند. اما پس از برخورد شهاب‌سنگ با زمين و نابودي دايناسورها، اين جانداران آغاز به بزرگتر شدن كرده‌اند.

دانشمندان مي‌گويند به خيزش و ظهور پستانداران روي زمين به اين ترتيب آغاز شده‌‌است. در دوران انقراض بزرگ، جانداران زيادي،‌از جمله بخش بزرگي از پستانداران نابود شدند اما اين گروه كوچك توانست جان به در ببرد، به بياني ديگر،‌اين موجودات در غياب دايناسورها، روي زمين مجال حضور پيدا كردند