کد خبر: ۱۰۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۱

رشد تسهیلات بانکی برای بخش صنعت و معدن/ 31 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی در اختیار تولید

 اقتصادنیوز نوشت:بخش صنعت و معدن در 5 ماه نخست سال جاری رقمی بیش از 31هزار میلیارد تومان(معادل 9.4 میلیارد دلار) به عنوان سرمایه در گردش از محل منابع بانکی تسهیلات دریافت کرد.

گزارش 5 ماهه بانک مرکزی درباره تسهیلات پرداختی به بخش های مختلف اقتصادی موید آن است که از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه 31 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات در قالب سرمایه در گردش در اختیار بخش صنعت و معدن قرار گرفت.

با احتساب متوسط نرخ ارز در بازار آزاد در 5 ماه نخست سال،‌ معادل ارزی سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن از 9.4 میلیارد دلار نیز عبور می کند که رقم قابل توجهی محسوب می شود و می تواند بخش مهمی از نیازهای این بخش را در زمینه مواد اولیه،‌ تجهیز خطوط تولید و فناوری نوین تامین کند. به نظر می رسد با این منابع بخش تولید در نیمه دوم سال از تحرک قابل توجهی برخوردار شود. کل تسهیلات دریافتی بخش صنعت و معدن در این مدت 38.6 هزار میلیارد تومان تسهیلات بود که 81.6 درصد از آن به سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و معدنی اختصاص یافت.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 5 ماهه سال 1394 به بخش های اقتصادی مبلغ 127.6 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با 5 ماهه سال گذشته مبلغ 14.1 هزار میلیارد تومان (معادل 12.4 درصد) افزایش داشته است.

همچنین سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن طی 5 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.2 درصد افزایش داشت. در این مدت 30.2درصد از کل تسهیلات پرداختی در اختیار بخش صنعت و معدن قرار گرفت. حوزه صنعت و معدن پس از بخش خدمات جایگاه دوم در جذب تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داد. بخش خدمات با سهم بیش از 38درصدی در رتبه نخست و پس از آن صنعت و معدن،‌ بازرگانی(13درصد)،‌ مسکن و ساختمان(10.2) و کشاورزی(8درصد) قرار گرفتند.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی 5 ماهه سال جاری مبلغ 81.7 هزار میلیارد تومان معادل 64.0 درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با 5 ماهه سال گذشته معادل 21.5 درصد افزایش یافت. در این میان سهم تسهیلات پرداختی برای تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن حاکی از تخصیص 38.5 درصد از کل منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش بخش های اقتصادی است.

با وجود رشد نسبتا مطلوب تسهیلات بانکی برای رونق اقتصادی بخش صنعت و ‌معدن، بخش خدمات همچنان بیشترین میزان تسهیلات بانکی را از آن خود کرده و حدود 38درصد از تسهیلات بانکی را دریافت کرده است.