کد خبر: ۱۰۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۳۸

روایت یک دانشمند نیجریه ای شاهد فاجعه منا؛ مصری‌ها مقصر بودند و عربستانی‌ها باید خسارت بدهند!


 اسحاق آکینتولا یک دانشمند دینی، فعال حقوق بشر و مدیر حقوق بشر مسلمانان نیجریه که شاهد فاجعه منا بود در مصاحبه ای به خبرنگار روزنامه پانچ نیجریه گفت که مقامات عربستانی باید خسارت این حادثه را به نیجریه ای ها بدهند

به گزارس خبرگزاری خبرآنلاین؛ یک پروفسور نیجریه ای در مصاحبه با روزنامه پانچ نیجریه از حادثه منا گقته. او از بازمانده های این حادثه است.

به عنوان یک شاهد عینی از حادثه منا شما می گویید چه اشتباهی رخ داد؟

اتفاقی که افتاد این بود؛ معمولا یک روندی برای مردم در روز سنگ اندازی به شیطان وجود دارد.بدین ترتیب که پس از سنگ اندازی به شیطان شما با انحراف بر می گردید این یعنی شما از مسیر قبلی بر نمیگردید و در این روند جای کافی برای زائران ایجاد می شود تا اعمالشان را انجام دهند و چنین حادثه ای رخ ندهد.اما در این پنجشنبه سرنوشت ساز ما وقتی به آنجا رسیدیم آنجا را بسیار شلوغ دیدیم و این غیرعادی بود.

ما این مراسم را سال قبل نیز انجام داده ایم و راه خالی بود. در 10 سال اخیر هیچ اتفاقی از این قبیل نیافتاده بود.قبل از این 10 سال هر سال چنین اتفاقی می افتاد اما مسئولان عربستانی توانستند اتفاقاتی از این قبیل را کنترل کنند.در آن روز ما کسانی را دیدیم که سنگشان را انداخته بودند و خلاف جهت حرکت می کردند آنها به سمت ما می آمدند و تعدادشان بسیار زیاد بود راه گنجایش ما و آنهایی که داشتند به سمت ما می آمدند را نداشت برای همین این اتفاق افتاد. من فهمیدم آنهایی که داشتند مسیر را برعکس می رفتند مصری بودند.
از کجا فهمیدید که اینها مصری بودند؟

من 5 سال در مصر درس خوانده ام و لحجه آن ها را می دانم آنها نیز داشتند با لحجه مصری غربی حرف می زدند . ما که می دانستیم راه گنجایش ندارد از آنها التماس کردیم تا به مسیر درست برگردند اما آنها این قبول نکردند به این علت که محل اقامتشان نزدیک مکان سنگ اندازی بود آنها فراموش کردند که با قرار دادن خودشان در چنین شرایطی خودشان جان خودشان را در خطر انداخته اند.حتی اینکه ما تصمیم می گرفتیم مثل مصری ها برگردیم غیر ممکن بود زیرا حجاج از پشت ما را هل می دادند.راه نازکتر شد و تنفس برای ما سخت تر شد به همین دلیل پلیس عربستان روی ما آب سرد می ریختند ما قبل از آن 10 کیلومتر راه رفته بودیم و باید می ایستادیم هرچقدر سعی کردیم به کناربرویم نتوانستیم چون از پشت ما را به سمت جلو هل می دادند و چند دقیقه بعد این اتفاق افتاد.من می دانستم که یک فاجعه غم انگیز در راه است.
آیا دلایل دیگری نیز عوامل این حادثه بودند؟

همیشه راه های دیگری نیز وجود داشت اما در آن روز بخصوص بقیه راه ها توسط پلیس عربستان بدون هیچ دلیل مشخصی بسته شده بودند. چرا آن راه ها بسته بودند؟ من نمی توانم توضیح بدهم. برای بسته شدن همین راه ها ما راهی برای فرار نداشتیم.فقط یک راه وجود داشت و آن هایی که خلاف جهت حرکت می کردند آن را اشغال کرده بودند.یک دلیل دیگر نیز وجود داشت پلیس عربستان در قبال حرکت بعضی ها در خلاف جهت غفلت کرد.آن پلیس ها بسیار از خود راضی بودند.وقتی اقتشاش شد نیرو های امنیتی سر جایشان نبودند.اگر سرباز ها و پلیس ها جلوی کسانی که خلاف جهت حرکت می کردند را می گذفت هیچوقت چنین اتفاقی نمی افتاد.

اما مقامات عربستانی گفتند که آفریقای ها عامل این حادثه هستند این موضوع چقدر درست است؟

مقامات عربستانی با گفتن چنین حرفی که کسانی که ریشه آفریقایی دارند عامل این حادثه بودند دروغ گفتند من باید اضافه کنم که منظور آن ها از آفریقای ها سیاه پوستان یعنی کامرونی ها نیجریه ای ها و چادی ها است آنها مصری ها مراکشی ها لیبیایی ها و بقیه را آفریقایی نمی دانند بلکه آن ها را عرب می دانند.حتی مکان استقرار ما نیز با مکان استقرار مردمانی که ریشه عرب دارند متفاوت بود.
آمار کشته شده ها نیجریه چقدر است؟

ما باید به کمیسیون ملی حج نیجریه اعتماد کنیم این کمیسون اعلام کرده که 56 نفر کشته شده اند.

آیا سازمان ها حج در نیجریه به عربستان فشار می آورند تا خسارت این حادثه را بگیرند؟

در حالی که من تاکید می کنم که از طرف کمیسیون ملی حج نیجریه نمی توانم صحبت کنم اما این کمیسون سر سختانه مقابل مقامات عربستانی ایستاده است سازمان حقوق بشر مسلمانان که من هم در آن کار می کنم هفته پیش در بیانیه ای اعلام کرد که دولت عربستان باید خسارت همه کشته شده های حادثه منا را بدهد. خدمات رایگان پزشکی باید به همه زخمی ها داده شود.ما برای اینکار دلایل زیادی برای اینکار داریم آدم های محبوبی میان کشته شده ها وجود دارد از خبرنگار تا پروفسور ها. چیزی که ما از عربستانی ها انتظار داریم این است که به علت سستی در آماده سازی خود را قبول کنند و از نیجریه و کل دنیا معذرت خواهی کنند.
یک سازمان حج نیجریه ای عربستان خواسته که معذرت خواهی کنند آیا چنین اتفاقی افتاده است؟

نه تا الان مقامات عربستانی چنین کاری انجام نداده اند.
آیا اجساد نیجریه ای به کشور بازگردانده خواهد شد؟

در سنت مسلمان ها اجساد در جایی مقدس خاک خواهند شد. مسلمان ها چیز خاصی را در رابطه با یک جسد مرده نمی بینند روح انسان ها بسته به شکل زندگیشان به سمت خدا می رود.هر کس که در شهر مقدسی بمیرد در همانجا خاک شود.در هر صورت مسلمانان ایمان دارند که اجساد باید تا 48 ساعت خاک شوند.

منبع: روزنامه پانچ نیجریه / 4 اکتبر 2015/ ترجمه: نیو صدر