کد خبر: ۱۰۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۸۹

آیا جلیلی در نگارش گزارش برجام، به زاکانی خط داده است؟

مخالفان توافق هسته‌ای در کمیسیون ویژه «برجام» مجلس یکشنبه این هفته گزارشی را به مجلس ارائه کردند که علاوه‌بر نمایندگان مجلس صدای افراد بسیاری را بیرون از مجلس نیز درآورد.
مخالفان توافق هسته‌ای در کمیسیون ویژه «برجام» مجلس یکشنبه این هفته گزارشی را به مجلس ارائه کردند که علاوه‌بر نمایندگان مجلس صدای افراد بسیاری را بیرون از مجلس نیز درآورد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، گزارشی که به‌گفته بسیاری از نمایندگان مجلس و حتی چهره‌های سیاسی خارج از مجلس، سیاسی و یک‌سویه بوده و براساس سخنان و نظرات سعید جلیلی نوشته و تدوین است. این گزارش کمیسیونی 15نفره بوده که به اسم «ویژه» باید برجام را بررسی می‌کرد، اما 9نفر از اعضای این کمیسیون را مخالفان برجام تشکیل داده‌اند. حالا هم اعلام کرده‌اند که هنوز کارشان تمام نشده و تا دوماه آینده گزارش هزار صفحه‌ای دیگری را از جلسات کمیسیون تهیه می‌کنند و به روسای قوا ارسال خواهند کرد. هرچند  با خروج سه‌نفر از نمایندگان از جلسه و غیبت دونفر دیگر رای‌گیری برای تصویب گزارش با 10نفر انجام شده است؛ 10نفری که چهارنفر از آنها هم رای مخالف داده‌اند. همین موضوع موجب شد  درنهایت پنج‌نفر از اعضای سرشناس کمیسیون برجام؛ یعنی عباسعلی منصوری‌آرانی، علاءالدین بروجردی، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و منصور حقیقت‌پور در بیانیه‌ای نسبت به گزارش ارائه شده اعلام برائت کنند. به گفته آنها گزارشی که قرار بود بر اساس متن به‌دست آمده از کمیته‌ها به نگارش درآید، به یکباره بدون در نظر گرفتن این موضوع روز قبل از ارائه به صحن، جلوی آنان گذاشته شده است.

مسعود پزشکیان با تاکید بر اینکه جلسه کمیسیون برجام را شنبه با همراهی غلامرضا تاجگردون و عباسعلی منصوری‌آرانی ترک کرده‌اند گفت: «از نظر علمی برای بررسی هرکاری روشی وجود دارد. روشی که برای بررسی برجام انجام شده کدام ‌یک از این روش‌های علمی است؟»

او درباره خروج از جلسه بیان کرد: «اگر می‌ماندیم باید به‌همدیگر ناسزا می‌گفتیم. هرچند برخی  دوستان چیزهایی گفتند که دور از شأن نمایندگی است. زمانی که قرار نیست با منطق صحبت شود ماندن چه معنایی دارد. زمانی که قرار نیست از روشی تبعیت شود و می‌خواهند حرف خود را قالب کنند ادامه کار بی‌فایده است.»

او تاکید کرد: «با خروج از جلسه برائت خود را نسبت به روش کمیسیون برجام، برای مردم اعلام کردم. چون اگر در آن جلسه می‌ماندم می‌گفتند این فرد بر سر این گزارش توافق کرد.»‌

پزشکیان افزود: «وقتی راه را غلط می‌رویم اگر پیشنهاد درست هم بدهی غلط است. وقتی جهت غلط است اگر آن را درست هم بروی، غلط است.»

عضو کمیسیون برجام عنوان کرد: «از نظر آن گزارش، باید به دولت بگوییم که برجام را اصلاح کند. دولت که نمی‌تواند این کار را انجام دهد این «دبه کردن» و زیر میز زدن به‌حساب می‌آید. مشخص نیست بر اساس چه منطقی این کار باید انجام شود، یعنی تا به حال مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کنندگان همه بی‌اطلاع بودند و باید از ابتدا بررسی کنند!» این نماینده اصلا‌ح‌طلب تاکید کرد: «بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود 80درصد مردم با برجام موافقند و می‌خواهند این اتفاق روی دهد.»‌

بهروز نعمتی هم گزارش و رد دوفوریت برجام را جناحی خواند و عنوان کرد: «برخی باز هم به دنبال کارهای گذشته خود بودند. تیم مذاکره‌کننده این همه کارهای خوب کرد و مورد قبول مسئولان نظام هم بود. اگر اینطور نبود برجام به اینجا نمی‌رسید.» او افزود: «به نظر من بقیه موضوعات حاشیه‌ای است و صدای آنها هم به‌قدری بلند است که صدای دیگران شنیده نمی‌شود.»

نعمتی رد دوفوریت در صحن مجلس را شکست نمی‌داند و در این باره تاکید کرد: «این شکست نیست، بالاخره مجلس چندصدایی است و نمی‌شود همه صداها با هم یکی باشد. دوفوریت تنها چندرای کم داشت و رقم هم بزرگ بود. باید دقت داشت که همراه کردن این عده با این شرایط کار سختی است.»

او درباره طرح افزود: «این طرح تصویب شده و یک فوریت آن نهایتا با زمانی هفت تا هشت‌روز انجام می‌شود تا 26مهرماه هم زمان داریم.» نعمتی درباره خروج برخی نمایندگان از جلسه کمیسیون برجام تاکید کرد: «با توجه به اینکه مبنای گزارش جناحی بوده، برخی دوستان تشخیص دادند که جلسه را ترک کنند. دوستان مخالف وضعیت کمیسیون حاضر نشدند تا جلسه از تعداد بیفتد؛ اما این کار را به دلیل بعضی مسائل انجام ندادند.»

فرافکنی در ارائه گزارش از طرف مخالفانی بوده که بسیاری از آنها با وجود اینکه دوفراکسیون اصلی مجلس یعنی رهروان ولایت و اصولگرایان با هم توافق کرده‌بودند، دوفوریت «طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» را رد کردند. هرچند اعضای فراکسیون رهروان ولایت به‌عنوان فراکسیون اکثریت مطرح کردند که دستگاه برخی موافقان طرح خراب بوده، اما به هر حال با فاصله سه، چهار رای دوفوریت تصویب نشد و یک‌فوریت آن هم آینده برجام را به هفته بعد موکول می‌کند. البته بسیاری مطرح می‌کنند با تصویب یک‌فوریت برجام درواقع علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس شیوه دیگری را در چنته دارد و آن هم تغییر دستور طرح است. حالا که طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی رفته و به گفته نوذر شفیعی، سخنگوی این کمیسیون تایید شده است درصورت بازگشت امروز (سه‌شنبه) یا نهایتا یکشنبه هفته آینده درخواست تغییر دستور آن ارائه می‌شود. با این کار، هم به سرعت در دستور بررسی قرار می‌گیرد و هم برجام در موعد مورد نظر با توجه به تاکید مقامات در مجلس تعیین‌تکلیف می‌شود.

به نظر می‌آید روزهای پر سروصدای مجلس بر سر برجام و تصویب آن ادامه داشته باشد. در واقع اگر امروز تغییر دستور طرح به صحن بیاید و به تصویب برسد، صحن مجلس در اولین فرصت بررسی آن را به جریان می‌اندازد. باید دید گزارشی که به نظر براساس سخنان جلیلی تهیه شده چه سرنوشتی برای برجام رقم می زند.