کد خبر: ۱۰۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۶۲

منافع ملی یا منافع باندی؟


اسماعیل دوستی*

نطق اهانت‌آمیز بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد، علیه وزیر امور خارجه کشورمان که از دیپلمات‌های موفق و مطرح جهانی و چهره برگزیده سال ملت ایران است، از جهات مختلف قابل‌تأمل است. پیش از ورود به این نکات به عنوان یکی از اعضای ادوار خانه ملت، باب‌شدن توهین از این تریبون در دوره‌های اخیر مجلس را امری نگران‌کننده دانسته و امیدوارم با بازگشت چهره‌های شاخص و مؤدب به صحن بهارستان، این معضل در ادوار آینده ریشه‌کن شود. شهر دانشمندپرور بروجرد، نماد بزرگانی مانند حضرات آیات بروجردی و سلطانی‌طباطبایی و استادانی مانند دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، سیدجعفر شهیدی و شهید بروجردی است و نماینده این شهر باید بداند به نمایندگی از کدام فرهنگ، در مجلس حاضر شده است؟

 چطور در زمان فساد سه‌هزار میلیاردی که بیخ گوش این فرد رخ داد، از این ادبيات اثری نبود؟ ریشه این‌گونه رفتارها را باید در برخورد کمیسیون ویژه برجام در مجلس با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و اساسا برخورد تندروها با دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم دنبال کرد. اعتراض برخی اعضای این کمیسیون به روش درپیش‌گرفته‌شده توسط رئیس کمیسیون و گزارش یک‌سویه این کمیسیون بدون در نظرداشتن نظرات کارشناسی اعضای غیرهمفکر، دلیل نگرانی‌ها نسبت به ترکیب و بی‌طرف‌نبودن آن در قبال توافق هسته‌ای را روشن کرد. در شرایطی که حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی، از مراجع عظام تقلید، بر اهمیت پرهیز از دودستگی در قبال برجام و تسریع در اجرای آن نظر دادند، رفتار کمیسیون برجام بسیار سؤال‌برانگیز است.
مقام معظم رهبری پیش از این بر ایفای نقش مجلس در توافق هسته‌ای تأکید داشتند که بر حق نظارت مجلس اشاره داشت نه اینکه در یک کمیسیون، دیپلمات‌های مورد اعتماد اکثریت ملت ایران و شخص رهبری، با توهین و رفتارهای سؤال‌برانگیز تندروها مواجه شوند و تیم ناکام قبلی مذاکره‌کننده، تبلیغ و تحسین شود. این در حالی است که شورای‌عالی امنیت ملی به عنوان عالی‌ترین مرجع امنیتی و سیاسی کشور با اشراف رهبر معظم انقلاب، موافق اجرای برجام است. نکته دیگر به فشارهای پیدا و پنهان برخی نمایندگان به دولت با سوءاستفاده از عناوین ارزشی بازمی‌گردد. در شرایطی که کشور در ماتم فاجعه منا و حجاج مظلوم ما به‌سر می‌برد، تعدادی انگشت‌شمار بدون مجوز قانونی مقابل مجلس چادر زده و الفاظ توهین‌آمیزی خطاب به تیم هسته‌ای به کار بردند. نکته جالب‌توجه ماجرا، رفت‌وآمد برخی چهره‌های مشهور به تندروی در میان آنان بود. در شرایط فعلی، اصولگرایان آگاه نظیر دکتر لاریجانی، حجت‌الاسلام ابوترابی و... از خرج‌شدن منافع ملی برای منافع عده‌ای تندرو ابراز ناخرسندی می‌کنند؛ تندروهایی که در دولت گذشته در قبال سوءمدیریت‌ها و حیف‌ومیل اموال بیت‌المال اعتراضی نکردند و فقط نظاره‌گر عقب‌افتادگی کشور، خالی‌شدن سفره‌های مردم و زمین‌گیرشدن تولید داخلی بودند.
 امروز شاهد آن هستیم دکتر ظریف و دکتر روحانی در سازمان‌ملل با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک، به‌دنبال منافع ملی، دفاع از حقوق حجاج جان‌باخته و رساندن مواضع ایران به گوش جهانیان بودند اما در داخل، تندروها و صداوسیما حتی برای احترام به نماینده قانونی ملت ایران، نه‌تنها این تلاش‌ها را بازتاب ندادند، بلکه در برخی موارد، وارونه‌نمایی کردند. تداوم درگیری برخی نمایندگان با دولت با اعلام استیضاح‌های بی‌حاصل و سؤالات تکراری و غیروارد، حتما از نظر مردم ایران پنهان نخواهد ماند. همه نیروهای دلسوز کشور به‌ویژه بزرگان انقلاب و نیروهای اصلاح‌طلب می‌توانند در برهه فعلی با دادن امید و آگاهی به مردم، توجه آنان را به برخوردهای خارج از مصلحت و همبستگی ملی اقلیتی تندرو جلب کرده و اهمیت آرای تک‌تک ایرانیان را در انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری یادآور شوند.
*عضو شورای شهر تهران و نماینده دور پنجم مجلس، از کوهدشت لرستان