کد خبر: ۱۰۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۸

استیضاح تمرین مردمسالاری است؛ تاکنون چهار بار از نمایندگان مجلس تاییدیه گرفته‌ام


وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاحش با توجه به تایید چهارگانه‌اش توسط مجلس در گذشته گفت: یک بار روز رای گیری و سه بار در جلسه سوال از وزیر موفق به قانع کردن نمایندگان شدم. با این وجود به جریان افتادن استیضاح بنده جای سوال دارد. تظاهر به اقدام نمی‌کنم بلکه برنامه‌های واقعی نوشته و آنها را در دست اجرا دارم.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در جلسه‌ی استیضاح امروز خود در دفاع از عملکردش سخنانش را در چهار محور رویکرد استراتژیک در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مسکن مهر، و مبارزه با فساد و حفظ حقوق شهروندی در دستگاه متبوعش تقسیم کرد و افزود:‌ وزارت مسکن 56 هزار کارمند و دهها هزار پیمانکار و مشاور دارد. همانطور که می‌دانید با مطرح شدن استیضاح کل زیر مجموعه متاثر از استیضاح می‌شود اما بنده به هیچ وجه اجازه ندادم سر سوزنی عملکرد همکارانم تحت الشعاع این استیضاح قرار بگیرد. در حال حاضر بستر جذب 25 میلیارد یورو سرمایه گذاری جدید را با زحمت زیاد و قانع کردن تک تک سرمایه گذاران در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: پس از فرمایشات رهبری در خصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جزو اولین وزارت‌خانه‌هایی بودیم که برنامه و نقش راه طراحی کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای شما توضیح می‌دهم که شفافیت و صداقت و مبارزه با فساد را چگونه در وزارتخانه‌ متبوعم به اجرا درآوردم افزود: بیش از 120 هزار میلیارد تومان حجم پروژه‌های وزارت‌خانه است؛ به همین دلیل مبارزه با فساد در این وزارت‌خانه مساله‌ای بنیادی است. همچنین برای شما توضیح خواهم داد که چطور حفظ حقوق شهروندی را که جزو وعده‌های آن بوده است به اجرا درآوردم.

وی با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت:‌ نفت بشکه‌ای 106 دلار به زیر 40 دلار کاهش یافته است و شما با رگ و پوست خود در جریان جدید‌ترین دوران کمبود مالی تاریخ کشور قرار دارید و ما در همین وضعیت در حوزه حمل و نقل قرار بر اختصاص از 6000 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز کمتر از 1000 میلیارد تومان پرداخت شده است اما با این وجود همه پروژه‌های وزارت‌خانه‌ را بر اساس شهادت آقای یوسفیان نماینده آمل فعال نگه داشته‌ام.

وی با اشاره به قدرت وام دهی بانک‌ها گفت: کل قدرت وام دهی بانک‌ها به بخش اقتصاد کمتر از 10 درصد تولید ناخالص کشور است. از کل تسهیلات بانکی که 300 هزار میلیارد تومان است کمتر از 10 درصد به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت و معدن و سایر بخش‌ها تاسیس یافته است. با این وضعیت در شرایط بسیار سختی برای ادامه پرویژه‌های عمرانی قرار داریم. با این حال برنامه ریزی دقیقی برای عبور از تنگناهای سخت مالی انجام دادیم. در این شرایط موفق به جذب چندین هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید شده‌ایم.

همزمان با توضیحات عباس آخوندی تصاویر پاورپوینت که مشتمل بر آمار و اطلاعات عمکرد وزارت راه و شهرسازی بود از مانیتورهای مجلس پخش می‌شد.

وی ادامه داد: رهبری معظم انقلاب توجه به رویکرد درون‌زا و برون گرا بودن را از محورهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تعیین کرده‌اند که وزارت و شهرسازی به این دو رویکرد در عمل پایبند بوده است.

وی ادامه داد‌: وزارت راه و شهرسازی در پی ثبات اقتصادی آن هم متکی بر سرمایه‌گذاری مردمی است و در عین حال برنامه‌های خوبی را برای استفاده از دانش فنی، سرمایه، بازار جهانی در دست اجرا دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نوسازی کلیه‌ی پایانه‌های مرزی کشور افزود: در کردستان و سیستان و بلوچستان کلیه پایانه‌های مرزی را با سرعت در دست نوسازی کامل داریم. این پایانه‌ها را مکانیزه کرده و مدت توقف کالا را به طور چشمگیری کاهش داده‌ایم. همچنین دسترسی به بنادرجنوبی و شمالی کشور را تسریع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی را با سرعت در حال ساخت و ساز داریم. همچنین راه آهن چابهار، بیرجند را با سرعت در دست ساخت داریم. با تکمیل این خط آهن فقر شدید منطقه تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در بندر عباس فاز 2 و 3 بندر شهید بهشتی را توسعه داده‌ایم در خوزستان بندر امام را توسعه داده‌ایم و در شمال کشور و در بندر انزلی را توسعه چشمگیر داده‌ایم.

آخوندی در ادامه اظهار کرد: این حرف‌هایی که گفته می‌شود برنامه‌های عملیاتی برای تحقق فرمانی است که از سوی رهبری صادر شده است. ما تظاهر به اقدام نمی‌کنیم بلکه اقدام عملی می‌کنیم و برنامه واقعی می‌نویسیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که صنعت هوایی کشور بیشترین آسیب را از تحریم دیده است افزود: برنامه ما استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور است، ما در کشور 67 فرودگاه داریم که 54 فرودگاه فعال است. همچنین بیش از 11سال است در سیستم ناوبری ایران سرمایه گذاری صورت نگرفته است. فرودگاه مهرآباد که در سال 10 میلیون مسافر جا به جا می‌کند بیش از 40 سال است که تعمیر اساسی نشده است.

وی عمر ناوگان هوایی ایران را 22 سال عنوان و خاطر نشان کرد:‌ ما در حال حاضر برای نوسازی ناوبری ایران 250 میلیون دلار داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم؛ این در حالی است که 11 سال است سرمایه گذاری صورت نگرفته است. بعد از اتفاقات اوکراین ترافیک عبوری از آسمان ایران از 500 به 1000 هواپیما افزایش یافته است. عبور دادن اینها سیستم ناوبری پیشرفته می‌خواهد و ما مفتخریم که این کار انجام شده و هیچ اتفاقی رخ نداده است.

آخوندی با بیان اینکه شان مردم بالاتر از وضعیت فعلی فرودگاه امام (ره) است گفت: ترمینال 2 فرودگاه امام به نام سلام 10 ماه دیگر افتتاح می‌شود. من این گزارش را به معاون اول رئیس جمهور هم نداده بودم و اگر رئیس جمهور صحبت‌های من را بشنود برای اولین بار این خبر را دریافت می‌کند. ما بدون هرگونه اعتبار دولتی تلاش کردیم با ید توانای مردم و مهندسان و سرمایه گذاران این کار را انجام دهیم تا ظرفیت فرودگاه امام به دو برابر افزایش یابد.

وی اضافه کرد:‌ در سال جاری ترمینال 22 میلیون نفری سلام با اعتبار بخش غیردولتی آغاز می‌شود. آیا فکر می‌کنید این ها اتفاقی انجام می‌شود؟ همچنین 7 ترمینال بین‌المللی بزرگ دیگر در ایران در حال ساخت است. ما نیاز به خلق اعتماد در بخش خصوصی داریم تا در پروژه‌ها سرمایه گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ این وزارت‌خانه برای نوسازی کامل صنعت ناوگان هوانوردی ایران گفت: فقط در شرایط تحریم بیش از 12 هواپیمای جدید وارد کشور کردیم که همه بالای سال 2000 ساخته شده‌اند و این عمر ناوگان هواپیمایی ایران را 32 ماه کاهش داد. همچنین برنامه‌ی خرید 114 هواپیمای جدید به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک با عرضه کنندگان دست اول و بدون وجود واسطه و دلال هست که با آن موافقت شده است.

وی با تاکید بر لزوم برخورداری از شبکه خطوط ریلی و اتصال به شبکه‌ی ریلی آسیا و منطقه اظهار کرد: این دوره رستاخیز مجدد صنعت ریلی ایران است و تمام راههای قدیمی که دهها سال مورد بازسازی قرار نگرفته بود در دست بازسازی اساسی است تا ایمنی و سرعت افزایش یابد.

آخوندی ادامه داد: ما در حال حاضر 2800 کیلومتر خط آهن دو، سه و چهار خطه داریم. همچنین تمام راههای خروجی از تهران یا سه خطه شده و یا در حال چهار خطه شدن است. ما پیش از این مفهومی به نام حمل و نقل ریلی حومه‌ای نداشتیم و برای اولین بار در وزارت راه و شرکت راه آهن موضوع حمل و نقل حومه‌ای را داریم.