کد خبر: ۱۰۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۹۰
بلومبرگ:

می خواهید در ایران سرمایه گذاری کنید؟ بهتر است چای، کیک و تشریفات اداری را دوست داشته باشید

جولیو هاس، سفر سوئیس در ایران در سخنرانی خود در همایشی که در هتل کمپینسکی درکنار دریاچه ژنو برپا شده بود گفت در برخورد با ایرانی ها باید احتیاط به خرج داد. اما ایرانی کشوری است که می خواهد توسعه پیدا کند. ایران سرزمین گروهی تبهکار نیست بلکه در راه تبدیل شدن به یکی از کشورهای موسوم به بریک BRIC ( برزیل، روسیه، هند و چین) است.

بلومبرگ نوشت: وقتی مهدی یزدی زاده خواست نوعی روبات برای استفاده در انبارداری به ایران وارد کند، متوجه شد که برای دریافت مجوزهای لازم باید از این اداره به آن اداره در تهران برود و به انبوهی از پرسش ها پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، یزدی زاده که مدیر شرکت " شکوفا منش" یکی از شرکت های عمده وارد کننده کالا در ایران است گوید: گمرک ایران دستور العمل ثابت و یکسانی برای واردات کالا ندارد و به همین علت کارکنان گمرک شما را به یکدیگر پاس می دهند چون پیش از این با کالایی که شما قصد وارد کردن آن را دارید برخورد نکرده اند و شما ناگزیر می شود که تقریباً به آن ها آموزش دهید.

اظهارات وی در واقع هشداری برای شرکت هایی همچون آلستوم فرانسه، آر دبلیو ئی آلمان و شرکت های دیگری است که به سرمایه گذاری در ایران در پی لغو تحریم ها بر اساس مفاد موافقتنامه تاریخی هسته ای علاقه نشان داده اند.

ایران که حدود یک دهه است از اقتصاد جهان جدا افتاده و حدود هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد، بازاری دست نخورده برای تجارت به شما می رود. اما سرمایه گذاران بین المللی برای تجارت با ایران ناگزیرند با موانع دست و پا گیر از جمله کنترل دولت بر 70 درصد اقتصاد کشور، دستگاه قضایی که میانه خوبی با خارجی ها ندارد و نرخ دوگانه ارز و فرهنگی که با چانه زنی شدید همراه است، کنار بیایند.

میشل مکینسکی، مدیر آگرومیز اینترنشنال که یک موسسه مشاوره فرانسوی مستقر در پاریس که به شرکت هایی که قصد تجارت با ایران را دارند رهنمود ارایه می دهد می گوید در ایران با بازیگران چندگانه دولتی روبرو هستیم و فرهنگ چانه زدن برای پیشبرد کارها باعث شده است تا بازار ایران بسیار پیچیده شود.

از زمان امضاء توافق هسته ای در 14 ژوئیه تا کنون، ایران پذیرای 15 هیئت تجاری از جمله از آلمان، ژاپن، فرانسه و لهستان بوده است که برای فراهم آوردن زمینه توافق های تجاری با ایران پس از لغو تحریم ها از این کشور نفت خیز به تهران سفر کردند. انتظار می رود که درسه ماه نخست سال 2016 تحریم ها علیه ایران برداشته شود.

آقای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که تلاش می کند تا وعده انتخاباتی خود درباره بهبود روابط ایران با کشورهای غربی را برآورده کند می گوید از مشارکت شرکت های خارجی برای آورن سرمایه و فناوری به ایران حمایت می کند. کانال عمده برای این کار: سرمایه گذاری مشترک با شرکت های ایرانی است. محسن جلال پور، رئیس اطاق بازرگانی و صنایع ایران می گوید هدف از این سیاست ایجاد اشتغال در ایران و در عین حال رقابتی ساختن شرکت های ایرانی است.

جلال پور در مصاحبه ای دردفتر کارش در تهران گفت توصیه ما به شرکت های اروپایی آن است که اگر می خواهند حضور پایدار در ایران داشته باشند بهتر است با شرکت های ایرانی در بخش خصوصی همراه شوند. دفتر کار جلال پور در نزدیکی ساختمان وزارت نفت و بانک های عمده ایران و همچنین مجتمعی بزرگ قرار دارد که زمانی سفارت آمریکا بود.

سعید لیلاز، اقتصاد دادن ایرانی که دیدگاهایش به دولت آقای روحانی نزدیک است می گوید: با لغو تحریم ها حدود سی میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران که در خارج مسدود شده اند آزاد خواهد شد . با کاهش قیمت نفت به میزان 50 درصد در خلال یکسال گذشته، حتی آزاد شدن مبلغ فوق نیز نمی تواند نیازهای ایران در زمینه سرمایه گذاری لازم برای دست یافتن به رشد اقتصادی هشت درصد در طول 5 سال آینده را، فراهم کند.

وی گفت من انتظار ندارم در زمینه سرمایه گذاری خارجی ، انفجاری رخ دهد بلکه سرمایه گذاری در ایران تدریجی خواهد بود و به بخش های مهمی همچون نفت، گاز و پتروشیمی که ایرانی ها و خارجی ها در آن زمینه ها تجربه مشترک دارند، اختصاص خواهد یافت.

حتی در این زمینه ها نیز مشارکت دولت در فعالیت بخش خصوصی ممکن است مشکلاتی فراهم کند. ده سال پیش بر اساس برنامه خصوصی سازی، چندین شرکت دولتی از جمله شرکت های پتروشیمی و بانک ها خصوصی سازی شدند و سهام آن ها در بازار سهام ایران عرضه شد اما بخش اعظم سهام این گونه شرکت ها را شرکت های بزرگی که بنیادهای دولتی، صندوق بازنشستگی که یک نهاد دولتی است یا سپاه پاسداران در اختیار دارند.

سازمان خصوصی سازی ایران در ماه اوت اعلام کرد از سال 2001 تا کنون چهل وشش میلیارد و چهار صد میلیون دلار از سهام شرکت های دولتی در بازار سهام ایران به خریداران عرضه شده است. تقریباً حدود 30 درصد آن به ارزش 12 میلیارد دلار در خلال دو سال گذاشته به بخش خصوصی واگذار شده است.

محمد صدر هاشمی نژاد، رئیس بانک اقتصاد نوین ایران و شرکت سرمایه گذاری استراتوس که یکی از نخستین شرکت های بزرگ چند منظوره بخش خصوصی است می گوید تا زمانی که سیاست هایی اتخاذ نشود که به رشد بخش خصوصی در سطح کشور کمک کند، ایران به توسعه دلخواه خود دست نخواهد یافت. وی که دفتر کارش در منطقه مرفه نشین تهران قرار دارد گفت بیماری اقتصاد ایران درمان نخواهد شد.

لیلاز به مشکل دیگری اشاره کرد و گفت نرخ دوگانه ارز که یکی را بانک مرکزی اعلام می کند و دیگری در بازار آزاد مشخص می شود، باعث شده است تا تجارت خارجی ایران با مشکل بروبرو شود.

نرخ های ارز

لیلاز گفت شخص سرمایه گذار باید بتواند هر زمان که اراده کرد دلارهای خود را در بازار آزاد عرضه کند اما دولت ایران این کار را غیر قانونی می دادند. فقط در صورت تک نرخی شدن ارز می توان رسماً در ایران به سرمایه گذاری خارجی مبادرت کرد.

برای برخی از سرمایه گذاران ، خطر سیاسی فعالیت در ایران همچنان مساله است به ویژه هنگامی که تضمین سرمایه آن ها مطرح است. در توافق هسته ای بند ویژه ای به نام از سرگیری تحریم ها وجود دارد تا چنانچه ایران به تعهدات خود عمل نکرد، تحریم های لغو شده دوباره برقرار شوند.

چالرز هولیس، دیپلمات پیشین و مدیر شرکت مشاوره اف تی آی در سخنرانی خود در 24 سپتامبر درهمایش مربوط به سرمایه گذاری در ایران به سرمایه گفت حتماً سعی کنید تا در قرار دادهایی که با ایران منعقد می کنید بند مربوط به ازسرگیری تحریم ها را لحاظ کنید.

مقامات ایران به اعضای هیئت های بازرگانی که از ایران دیدن کرده اند تاکید کردند که مقررات دولتی در ایران به گونه ای تنظیم شده اند که سرمایه های خارجی از هر گونه آسیبی در امان بمانند چون بانک مرکزی ایران سرمایه های خارجی را تضمین می کند. اما مساله اصلی، اختیارات دستگاه قضایی و چگونگی رسیدگی به اختلافاتی است که ممکن است بین موسسات تجاری و دولت ایران بروز کند.

نگرانی های سرمایه گذاران

پیروزان پرواین، یکی از شرکای موسسه حقوقی دنتونز که به شرکت فرانسوی اکور در ساختن هتل در ایران مشورت داده است می گوید مساله مهم در ایران این است که هنگام مذاکرات برای سرمایه گذاری رسم و رسوم ایرانی ها را رعایت کنید.

وی گفت باید دید در روی میز مذاکره با مقامات ایران چه چیزهایی وجود دارد؟ چای، قهوه ، کیک ، میوه و احتمالا اندکی کباب و بعد یک قهوه دیگر. وی که در کنفرانسی در سوئیس برای صد ها نفر از مقامات شرکت های اروپایی سخنرانی می کرد گفت در داد و ستد با ایران باید به خاطر داشته باشیم که معاملات از طریق واسطه ها انجام می شود.

جولیو هاس، سفر سوئیس در ایران در سخنرانی خود در همایشی که در هتل کمپینسکی درکنار دریاچه ژنو برپا شده بود گفت در برخورد با ایرانی ها باید احتیاط به خرج داد. اما ایرانی کشوری است که می خواهد توسعه پیدا کند. ایران سرزمین گروهی تبهکار نیست بلکه در راه تبدیل شدن به یکی از کشورهای موسوم به بریک BRIC ( برزیل، روسیه، هند و چین) است.