کد خبر: ۱۰۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۶

آمانو از فعالیت‌های پرشتاب در سایت هسته‌ای کره شمالی خبر داد



مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گفت که این سازمان فعالیت‌های پرشتابی را در سایت اصلی هسته‌ای کره شمالی مشاهده کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی‌، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تصاویر ماهواره‌یی از مجموعه هسته‌ای یونگ بیون گفت:‌ ما شاهد انتقال تجهیزات به این تاسیسات و برخی علائم عملیات در راکتور 5 مگاواتی بودیم.

آمانو که پس از دیدار با مقامات ارشد کره جنوبی شامل یون بیونگ سه، وزیر خارجه و هوانگ جون کوک، فرستاده ارشد هسته‌ای سخن می‌گفت افزود که اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ برنامه هسته‌ای کره شمالی به دلیل این که بازرسی در آن‌جا ندارد محدود است.

او که مراقب آزمایش احتمالی هسته‌ای زیرزمینی دیگر از سوی این کشور کمونیستی اسرارآمیز است اعلام کرد این موضوع باید از طریق سازمان معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای دنبال شود.

آمانو بر درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیونگ یانگ در پیروی از الزامات بین‌المللی تحت قطعنامه‌های سازمان ملل و توافقات گفت‌وگوهای شش کشور تاکید کرد.

وی در پاسخ به این که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تلاش‌ها برای فشار بر کره شمالی کمک خواهد کرد، روشن ساخت که عملکرد آژانس رسیدگی کردن به اجرای توافق هسته‌ای است نه دخالت‌های سیاسی.

آمانو اذعان کرد که توافق هسته‌ای باید توسط سهامداران بزرگ منعقد شود که آشکارا به معنی کشورهای کره جنوبی، ایالت متحده، چین، ژاپن و روسیه بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: پنج قدرت منطقه‌یی شرکای گفت‌وگوی کره شمالی در گفت‌وگو‌های شش کشور که اکنون معلق شده هستند و بنا به درخواست کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده است تا نقش خود را ایفا کند.