کد خبر: ۱۰۶۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۶

با رانت نمی‌توان دل مردم را بدست آورد


رسول صدرعاملی خطاب به دانشجویان گفت: فعالیت در حوزه سینما و فیلم ساختن در هر کجای دنیا کار سختی است. پس خود را بشناسید و دقت داشته باشید می‌توانید فیلمساز شوید یا نه؟

به گزارش ایسنا، این کارگردان که در جدیدترین ور‌ک‌شاپ‌اش با عنوان «فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی» در حاشیه‌ی جشنواره‌ی فیلم یاس سخن می‌گفت، ادامه داد:

افراد رویاهای زیادی دارند و به شکل جدی به رویاهای خود فکر می‌کنند ولی زندگی یاد داده این رویاپردازی زمانی به نتیجه می‌رسد که واقع‌بین و توانا باشیم. مراقب وقت و زندگی خود باشید سینما در تمام عرصه‌ها وسوسه‌گر و جذاب است. افرادی وارد این حوزه شدند، فیلم ساختند ولی فقط این عنوان را دوست داشتند. در نهایت فیلمساز هم نشدند. عاقبت به خیری در عرصه فرهنگ و هنر دشوار است.

کارگردان «من ترانه 15 سال دارم» با این توضیح که خیلی اصرار نداشته باشید با فیلمسازان مهم رقابت کنید، گفت: در ذهن همه ما نقطه‌ای وجود دارد که فقط متعلق به ما است. فردی که این نقطه را شناسایی می‌کند به طور قطع می‌تواند توانایی خود را ثابت کند.

کارگردان «دختری با کفش‌های کتانی» با توجه به تجربیات فیلمسازی که پشت سر گذاشته، اظهار داشت: الان همه چیز در دسترس است. زمانی که ما فعالیت در حوزه سینما را آغاز کردیم، مشکلات زیادی وجود داشت. اما با جدید ایستادیم و کار کردیم. پس منتظر معجره و اتفاق عجیب و غریب نباشید تا اثری خلق کنید. مهم این است دنیای ذهن خود را بررسی کنید و براساس آن جلو بروید. باید قدر سینمای که به اینجا رسیده بدانید چون مسیر سختی را پشت سر گذاشته است. آن زمان بیشتر انرژی صرف کمبود امکانات می‌شد.

وی با بیان این که سینما برای نسل من کشف و شهود بود، تصریح کرد: به روزنامه‌نگاری علاقه‌مند بودم و سا‌ل‌ها در روزنامه فعالیت داشتم. همیشه فکر می‌کردم ذهنیاتم در چه مدیومی می‌تواند بازتاب داشته باشد تا سینما را پیدا کردم ولی برای رسیدن به سینما این شاخه و آن شاخه نپریدم. از دل این کشف و شهود آن چیزی را که می‌خواستم یافتم.

صدرعاملی ادامه داد: در حال حاضر سالی 40 فیلم اولی معرفی می‌شود ولی تعداد کمی از این افراد فیلمساز می‌شوند. مهم این است مسیر درست طی شود تا به نتیجه برسد. خروجی سینما شوخی ندارد. شاید با رانت بشود فیلم میلیاردی ساخت ولی با رانت نمی‌توان دل مردم را بدست آورد.

کارگردان «زندگی با چشمان بسته» فیلمسازی را خوب و درست نگاه کردن دانست و افزود: باید بلد باشیم از دم دستی‌ترین موضوعات فیلم خوب بسازیم. خیلی چیزها اکتسابی نیست باید در وجودمان باشد.

وی در بخش دیگر سخنانش درباره فیلم ویدیویی توضیح داد: در حال حاضر در سینما حرفه‌ای هم فیلم ویدیویی می‌گیریم. نگاتیو وجود ندارد همه چیز ویدیویی می‌شود. چاره‌ای نداریم به سینمای خانگی بپردازیم و آن را تقویت کنیم تا مبتذل و سخیف نشود. همچنین پخش‌کنندگان باید نیاز مردم را شناسایی کنند تا فیلم مورد نظر آن‌ها تامین شود.

صدرعاملی با بیان این که آینده برای سینمای خانگی و ویدیویی است، افزود: متاسفانه بازار قاچاق ویدیو موجب می‌شود حرفه، شغل و رونق این بخش لطمه بخورد. لطمه مستقیم آن نیز به دانشجویان و علاقه‌مندان سینما برمی‌گردد.