کد خبر: ۱۰۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۴۸

گزارشی از مافیای مواد مخدر / چه کسانی قیمت «مواد» را بالا و پایین می برند؟

قیمت مواد مخدر بالا و پایین می‌شود. بخشی از این بالا و پایین شدن‌ها مربوط به سیاست‌های مقابله با مواد مخدر است و برخی نیز از سوی قاچاقچیان بزرگ مدیریت می‌شود تا با توجه به بازار عرضه و تقاضا، بتوانند آن را مدیریت کنند.
قیمت مواد مخدر بالا و پایین می‌شود. بخشی از این بالا و پایین شدن‌ها مربوط به سیاست‌های مقابله با مواد مخدر است و برخی نیز از سوی قاچاقچیان بزرگ مدیریت می‌شود تا با توجه به بازار عرضه و تقاضا، بتوانند آن را مدیریت کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، میزان کشفیات، میزان ورود، تولید و البته قوانین مربوط به انواع مواد مخدر می‌تواند به‌راحتی قیمت مواد را جابه‌جا کند، بدون اینکه هیچ‌کس بتواند جلوی این موضوع را بگیرد.

کار به جایی رسیده است که یک شب قیمت شیشه را از سوتی ( هر وعده مصرف شیشه) 20 هزارتومان به سوتی 35 تا 50هزار تومان تغییر می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود بیشتر آن 25 درصد از معتادانی که مصرف شیشه دارند، به سمت تزریق این ماده مخدر بروند؛ تزریقی که بسیار خطرناک‌تر و دارای عوارض بسیار بالاتری نسبت به مصرف شیشه با پایپ است و البته با میزان کمتری تزریق شیشه، به همان نشئگی استفاده از طریق پایپ می‌رسند. یکی از دلایل این گران شدن، اعمال قانون صدور حکم اعدام برای حمل‌کنندگان بالای 30 گرم شیشه است که اواخر سال 89 به تصویب مجلس رسید.

پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد گران شدن 2 برابری قیمت شیشه در چندماه گذشته می‌گوید: «گران شدن قیمت شیشه می‌تواند اثراتی داشته باشد که از اثرات آن تغییر الگوی مصرف از صنعتی به سنتی است و اینکه برخی معتادان شیشه، مصرف هروئین را آغاز می‌کنند که در حال حاضر ارزان‌تر از شیشه است.»

او تاکید می‌کند: «نگرانی اصلی ما درباره شمار دیگری از این افراد است که روش تزریقی را برای استعمال شیشه انتخاب می‌کنند. زیرا در روش تزریقی مقدار بسیار کمتری شیشه مصرف می‌شود. معتادان به شیشه برای صرفه‌جویی به سمت تزریق این ماده می‌روند که اثرات بسیار خطرناکی برای آنها و جامعه در پی خواهد داشت.»

افشار با بیان اینکه تزریق شیشه اکنون خطرناک‌ترین نوع مصرف به شمار می‌رود، عنوان می‌کند: «افزایش مرگ‌ومیر، تخریب بخش وسیعی از مغز، برداشته شدن قدرت قضاوت و مهارهای افراد از جمله این اثرات است.»

اگر معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر بر این باور است که قیمت شیشه گران شده و حالا بیشتر معتادان به شیشه به سمت هروئین کشیده می‌شوند که در اصل انتخاب بین بد و بدتر است، باید گفت افرادی برای رونق بازار خود قیمت‌ها را تغییر می‌دهند و مسئولان هم هیچ دخل و تصرفی در این حوزه ندارند.

شاید روزانه تعداد زیادی ساقی، قاچاقچی و... در کشور دستگیر شوند و هر روز مسئولان این امر آمار متفاوتی از کاهش مصرف و افزایش کشفیات بدهند، اما بازار فروش مواد، قانون خود را دارد و به هیچ‌یک از این آمارها اهمیت نمی‌دهد.

فرید براتی سده، کارشناس مواد مخدر و مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به فرهیختگان در مورد گران شدن «شیشه» و تغییر الگوی مصرف معتادان می‌گوید: «مافیای بازار مواد مخدر برای خودش تغییر قیمت می‌دهد و هر زمان که احساس کند میل به مصرف موادی کم شده است، رونق آن را در بازار بیشتر می‌ کند.»

او با بیان اینکه ترزیق شیشه مانند بمبی مخفی و زیرپوستی حرکت می‌کند که با انفجارش مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، می‌افزاید: «تزریق شیشه شاید در نگاه اول میزان تخریبی را که معتاد صرفا به خودش وارد می‌کند نشان ‌دهد، اما در اصل باید به این موضوع فکر کرد افرادی که به سمت تزریق می‌روند، آمار مبتلایان به «اچ‌آی‌وی» را نیز افزایش می‌دهند.»

براتی سده بر این باور است که فروشنده مواد مخدر بازار خود را هیچ وقت از دست نمی‌دهد و همیشه با تغییر قیمت‌ها بازار خود را داغ نگه می‌دارد و رفتارهای اقتصادی قوی انجام می‌دهد که می‌توان با کار کارشناسی آنها را کنترل کرد.

او با بیان اینکه می‌توان از این تغییر الگوی مصرف به بهترین شکل استفاده کرد، می‌افزاید: «به راحتی می‌توان با تقویت فعالیت‌های مراکز کاهش آسیب، به معتادان کمک کرد تا در این تغییر الگوی مصرف به‌طور جدی ضربه نخورند و به جامعه هم ضربه سنگینی وارد نکنند.»

براتی سده تاکید می‌کند: «بهترین راه در زمان تغییر قیمت، تقویت مراکز کاهش آسیب است. بسیاری از این مراکز هنوز پول‌های زیادی را از سازمان‌های مسئول در کاهش آسیب طلب دارند.»

او همچنین مدیریت مصرف ازسوی مسئولان را راهکار دیگر این موضوع می‌داند: «مدیریت مصرف یعنی اینکه رابطه بین مصرف کننده با فروشنده کاهش پیدا کند و این موضوع تنها با تقویت مراکز کاهش آسیب و طرح‌هایی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال خاک خوردن است، قابل اجراست.»