کد خبر: ۱۰۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۳۹

آیا یکشنبه تاریخی مجلس ایرانیان را امیدوار خواهد کرد؟ / تحرکات تازه دلواپسان علیه توافق هسته ای

لحظاتی بعد از پایان استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود که دوباره بحث برجام در مجلس شورای اسلامی بر سر زبان‌ها افتاد و اولین حاشیه آن، در لابی ایجاد شد.
لحظاتی بعد از پایان استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود که دوباره بحث برجام در مجلس شورای اسلامی بر سر زبان‌ها افتاد و اولین حاشیه آن، در لابی ایجاد شد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، در حالی که زاکانی در حال گفت‌وگو با یکی از برنامه‌های تحلیلی سیما بود، در جواب به سوال گوینده درخصوص نامه سه نفر از اعضا درخصوص برجام و رفتار کمیسیون آن نامه را خنده‌دار توصیف کرد و حتی ادبیات آن را درست ندانست. درحالی که این گفت‌وگو در لابی مجلس و با حضور خبرنگاران انجام می‌شد، خبرنگاران اصلاح‌طلب به سراغ مسعود پزشکیان یکی از امضاکنندگان آن نامه به زعم زاکانی خنده‌دار رفتند، او را در کنار زاکانی قرار دادند و عملا این برنامه صحنه مناظره بین دو طرف شد؛ چنین بود که همین اتفاق، پیش درآمدی برای دیگر صحبت‌ها درخصوص روز یکشنبه شد.

با تصویب کلیات و بخشی‌هایی از برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هیات‌رییسه تصمیم گرفت برای تسریع در امور تعطیلی هفته آینده مجلس را برای رسیدگی به برجام لغو کند و مطابق برنامه اعلام شده، قرار است برجام در صحن علنی و بعد از گزارش کمیسیون امنیت بررسی شود.

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون برجام این روند را اشتباه دانست و گفت: وقتی برجام در یکی از کمیسیون‌های همین مجلس بررسی شده و آن همه کار کارشناسی روی انجام گرفته است، نیازی برای بررسی آن در یک کمیسیون جدید نیست. نماینده مردم ورامین در مجلس نهم شورای اسلامی افزود: به طور کلی، ارایه طرح دوفوریتی اشتباه بود، باید همان گزارش مورد استناد قرار می‌گرفت و هر اتفاقی که در مجلس قرار بود رخ دهد، باید با زمینه همان گزارش صورت می‌گرفت.

عصبانیت علی لاریجانی، رییس خانه ملت از عدم تصویب طرح دوفوریتی و خلف وعده فراکسیون اصولگراین خود را در روز استیضاح وزیر نشان داد؛ به طوری که وی شخصا قبل از استیضاح در جلسه فراکسیون حضور پیدا کرد و از سوی دیگر در یک اتفاق نادر، محمدرضا باهنر که نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی است در دفاع از وزیر صحبت کرد که به نظر می‌رسد همه این اتفاقات از عصبانیت رییس مجلس نشات گرفت تا جایی که به تعبیر کاظم جلالی (رییس مرکز پژوهش‌های مجلس) لاریجانی از آبروی خود مایه گذاشته بود. با این وجود، به نظر می‌آید که مخالفان برجام برنامه جدیدی برای روز یکشنبه در نظر دارند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس با تاکید بر لزوم تصویب طرح مربوط به نحوه برجام در جلسه یکشنبه هفته آینده مجلس گفت که اقدام نمایندگان عضو جبهه پایداری برای ترک جلسه مجلس و آبستراکسیون با هدف تصویب نشدن این طرح، جفا به ملت است. کمال‌الدین پیرموذن اظهار کرد: نمایندگان بایستی با نگاه فراجناحی و مبتنی بر حفظ منافع ملی به برجام، اهتمام مجدانه‌ای برای تصویب طرح یک‌فوریتی مربوط به نحوه اجرای برجام در جلسه یکشنبه هفته آینده داشته باشند. وی ادامه داد: اگر قلب ما برای اسلام و ایران می‌تپد، آرزوی تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و تحقق حماسه اقتصادی را داریم، از آثار و چهره کریه فقر در جامعه ناراحت هستیم و در فکر ملت و خیل جمعیت بیکاران جوان هموطن هستیم، باید همگی در تصویب طرح برجام یار دولت و ملت باشیم.

تحرکات در مجلس

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین به تحرکاتی در مجلس برای تصویب نشدن طرح برجام در مجلس اشاره و اظهار کرد: اینکه نمایندگان وابسته به جبهه پایداری اشعار می‌دارند روز یکشنبه آبستراکسیون خواهند کرد و مجلس را ترک می‌کنند، جفا به ملت است. پیرموذن با اشاره به اعلام سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در خصوص انتشار گزارش چندین صفحه‌ای برجام تا چند ماه آینده گفت: اینکه سخنگوی کمیسیون ویژه برجام که یار جلیلی است از حالا حتی تعداد اوراق گزارش کمیسیون برجام را هم اعلام می‌دارد، نشان می‌دهد که بی‌تردید این گزارش از پیش تنظیم شده و از خارج از مجلس بوده و مانع‌تراشی‌ها و بهانه‌جویی‌های جریان خاص تندرو علیه برجام و دولت و دام‌گستری‌های آنان پایانی ندارد. وی در پایان با ابراز امیدواری از تصویب طرح برجام در جلسه مجلس گفت که نمایندگان به خوبی می‌دانند هر قدر تحریم و تشدید استمرار یابد و برجام اجرایی نشود، خسران و ضرر فراوانی به منافع ملک و ملت می‌رسد.

بعد از 20 جلسه

حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه نیز در حاشیه ششمین نشست نیروی پلیس جمهوری اسلامی با سفرا و کارداران مستقر در تهران با تاکید براینکه ما بررسی برجام را جدی گرفته‌ایم، گفت: انتظار مجلس این است که بعد از ۲۰ ساعت جلسه حضوری به سوالات نمایندگان مکتوب پاسخ دهیم یا مشروح جلسه را مکتوب به آنها بدهیم. این موضوع در هیچ‌یک از مجالس مرسوم نبوده است. قشقاوی با اشاره به موضوع مطرح شده از سوی زاکانی، رییس کمیسیون بررسی برجام گفت: وی عنوان کرده است که وزارت خارجه نسبت به نامه کمیسیون برجام بی‌توجه بوده اما نه‌تنها ما بی‌توجه نبودیم بلکه بسیار جدی در دعوت‌ها شرکت کردیم و جواب نمایندگان را در کمیسیون برجام دادیم. قشقاوی تاکید کرد: تفاوت موضوع مطرح‌شده در دو دیدگاه بود، وقتی آقای زاکانی نامه مکتوب برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون برجام را دادند، طی تماسی به ایشان عنوان کردم که این جلساتی که برگزار کردیم چه بود؟ مگر جلسات، پاسخ وزارت خارجه به کمیسیون برجام نبود.

پاسخ رسمی

وی تاکید کرد: مگر در جلسات علنی و غیرعلنی کمیسیون‌ها رسم بر این است که یک بار پاسخ شفاهی بدهند و بعد پاسخ مکتوب ارایه دهند؟ معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برای ما جای شگفتی داشت که چرا باید پاسخ مکتوب بدهیم. در سابقه مجلس این موضوع وجود ندارد که وزیر و معاونان بعد از ۲۰ جلسه دعوت و پاسخگویی، دوباره نامه بنویسند و جواب مکتوب بفرستند. اختلاف برداشت این نبود که وزارت خارجه پاسخگو نیست بلکه وزارت خارجه در همه جلسات پاسخگو بوده است. قشقاوی تاکید کرد: موضوع دیگر این بود که در زمان ارایه نامه از سوی آقای زاکانی، تیم وزارت خارجه در نیویورک حضور داشت و مشغول برگزاری جلسات و دیدارهای دوجانبه بود و من پاسخ دادم که از کجا می‌توانیم وقتی در جلسه هستند آنها را پیدا کنیم و پاسخ سوالات شما را بدهیم. وی افزود: آقای زاکانی گفتند بگویید تیم بازگردد و من به شوخی پاسخ دادم آنقدر جدی نگیرید. اما الان می‌گویم پاسخ رسمی ما این است که ما به سوالات کمیسیون به صورت شفاهی جواب دادیم. ضمن اینکه تیم مذاکره در نیویورک است و امکان‌پذیر نیست جواب سوالات داده شود.