کد خبر: ۱۰۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۲

بورس چشم انتظار اجرای توافق هسته ای

یک مدیر سرمایه‌گذاری با اعلام زمان احتمالی پایان دوره اصلاح شاخص و بهبود بازار سهام، چگونگی اثرپذیری بورس از اتفاقات پیرامونی با در نظر گرفتن دو متغیر تقدم و تاخر و پیش‌بینی گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها را تشریح کرد.
یک مدیر سرمایه‌گذاری با اعلام زمان احتمالی پایان دوره اصلاح شاخص و بهبود بازار سهام، چگونگی اثرپذیری بورس از اتفاقات پیرامونی با در نظر گرفتن دو متغیر تقدم و تاخر و پیش‌بینی گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، سیدیاسر شریعت، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک درباره دلیل عدم تغییر در شرایط معاملات و وضعیت بازار سهام و زمان برگشت شاخص و بهبود بورس اظهار داشت: متغیرهای سیاسی و اقتصادی به خصوص در بخش اقتصاد همانند وضعیتی است که طی ماه‌های اخیر وجود داشته و تغییر خاصی مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته نباید خیلی هم بدبینانه به قضایا نگاه کرد و نمی‌توان با قطعیت گفت چون بازار سهام در رکود فرو رفته تا پایان سال نیز وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت و انتظار رشد وجود ندارد.

شریعت درباره پیش‌بینی خود از زمان برگشت رونق به معاملات بورس گفت: با توجه به نزدیک شدن به موعد اجرای «برجام» و ورود پرونده هسته‌ای به مرحله جدی خود و اخبار مثبتی که احتمالا پیرامون این موضوع خواهد رسید، پیش‌بینی می‌شود بازار سهام اواسط آبان یا اوایل آذرماه وضعیت به نسبت بهتری را به خود ببیند.

به گفته وی، بسته به کیفیت اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و از طرف دیگر زمان قطعی رفع کامل تحریم‌ها، تاثیرپذیری بازار سهام از این موضوع و میزان برگشت اعتماد به سهامداران برای ورود نقدینگی به بورس متفاوت خواهد بود.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اثرپذیری بورس از اتفاقات پیرامونی با تقدم و تاخر زمانی همراه است، گفت: در اکثر مواقع بازار سهام وقایع و رویدادهای مثبت و منفی را پیش از عملیاتی شدن تحلیل کرده و اثرات آن نمایان می‌شود این در حالی است که گاهی نیز به اتفاقات موثر بر بورس با تاخیر واکنش نشان داده می‌شود.

شریعت افزود: به نظر می‌رسد با اجرایی شدن «برجام» و بحث‌های اولیه رفع تحریم‌ها و تغییر در متغیرها و سیاست‌های اقتصادی در شش ماهه دوم سال‌جاری، بازار سهام در سال 95 روند مثبتی داشته باشد.

وی در ادامه وضعیت بنیادی شرکت‌های حاضر در بورس را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: از نظر فاندامنتال عمق رکود در شرکت‌ها به خوبی نمایان است به طوری که پیش‌بینی می‌شود اکثر شرکت‌های بورسی (حدود 70 درصد) گزارش‌های شش ماهه خود را ضعیف‌تر از گزارش‌های ابتدای سال ارایه کنند و به روند نامطلوب خود ادامه دهند.

وی اضافه کرد: در گزارش‌های میان‌دوره‌ای شش ماهه سال‌جاری تنها ممکن است حدود پنج درصد از شرکت‌های بورسی فراتر از انتظار ظاهر شوند. در مقابل نیز پیش‌بینی می‌شود حدود 25 درصد از بنگاه‌ها گزارش‌های نسبتا مناسب و طبق انتظار را به بازار ارایه کنند. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک در واکنش به بی‌اعتنایی بازار سهام به دو خبر احتمال کاهش نرخ سود بانکی و نامه مشترک چهار وزیر و ابراز نگرانی نسبت به رکود و آینده بازار سرمایه گفت: این موضوع هم به همان مساله تقدم و تاخر زمانی مرتبط می‌شود.

درخصوص دو رویداد یادشده نیز بازار سهام و بازیگران آن منتظر یک اقدام واقعی و علامت اجرایی هستند.

وی ادامه داد: بسته ویژه خروج از رکود که قرار است توسط رییس‌جمهور طی هفته آینده ارایه شود، می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد از همین رو باید منتظر ماند و دید در این بسته چه گروه و صنایعی مورد حمایت و توجه قرار خواهند گرفت. شریعت با اشاره به محتاطانه عمل کردن بازار به خبر کاهش نرخ سود بانکی، اتفاقی که بازار مدت زمان زیادی است منتظر اجرای کاهش پله‌ای آن بوده، گفت: طبیعی است با مطرح شدن چند باره این موضوع و اجرایی نشدن وعده‌ها، بازار سرمایه با احتیاط بیشتری به آن واکنش نشان دهد و زمانی می‌توان گفت بازار متاثر خواهد شد که اقدامات عملی در این حوزه انجام شود.