کد خبر: ۱۰۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۰۳

ماجراي مبهم درآمد پيامک‌ها/ ميزان درآمد برنامه 90 از ويژه برنامه هادي نوروزي مشخص شد

جام نيوز/ برخي منابع از درآمد ٥٠ ميليوني برنامه 90 از ويژه برنامه درگذشت کاپيتان پرسپوليس خبر مي‌دهند. ميزان درآمد دست‌اندرکاران از پيامک‌هايي که براي برنامه 90 ارسال مي‌شود، چقدر است؟ اين سوالي است که بعد از گذشت ١٦‌سال از پخش اين برنامه هنوز هم پاسخ صريح و شفاف درباره آن ارايه نشده است.
بار ديگر در شبي که مردم به ياد ‌هادي نوروزي عدد ٢٤ را به سامانه پيامکي برنامه 90 ارسال کردند، اين شائبه‌ها پيش آمد که آيا واقعا ميزان پيامک‌هايي که براي برنامه 90 ارسال مي‌شود، در درآمد اين برنامه تاثيري دارد؟ عادل فردوسي‌پور در خلال برنامه سعي کرد به مخاطبانش بگويد که هيچ درآمد اضافه‌اي در کار نيست ولي در اين‌باره شائبه‌هاي زيادي وجود دارد.
* بيش از ٣ ‌ميليون پيامک براي نوروزي
در برنامه 90 دوشنبه‌شب هفته جاري، مسابقه پيامکي برنامه 90 با برنامه‌هاي قبلي که روي آنتن مي رفت بود، متفاوت بود. اين‌بار مزدک ميرزايي که به شنيدن صدايش در برنامه‌هاي هر هفته روي مسابقه پيامکي عادت کرده‌ايم، از مردم خواست تا به احترام درگذشت‌ هادي نوروزي عدد ٢٤ را که شماره پيراهن کاپيتان پرسپوليس بود، به سامانه پيامکي اين برنامه ارسال کنند. در نهايت بيش از ٣ ‌ميليون پيامک ارسال شد که آمار نسبتا قابل توجهي نسيت به هفته هاي گذشته محسوب مي‌شود.
* بالاترين آمار مسابقه پيامکي
در آذر ١٣٩٢ فردوسي‌پور، به مناسبت پخش مراسم قرعه‌کشي جام‌جهاني برنامه ويژه داشت. در اين برنامه که با حضور مهدي مهدوي‌کيا و جواد نکونام قرعه‌هاي بيرون آمده در جام‌جهاني مورد بررسي قرار گرفت، بيش از ٦ ‌ميليون و ٤٠٠ ‌هزار پيامک از سوي مخاطبان دريافت شد تا رکوردي جالب توجه براي برنامه 90 و عادل فردوسي‌پور به ثبت برسد. البته در روال عادي برنامه 90 بيشترين ميزان ارسال پيامک مربوط به درگذشت ناصر حجازي نزديک ٥ ‌ميليون بود در حالي‌که از ٣ ساعت پخش به مدت 1.5 ساعت پيامک برنامه 90 قطع شد.
* اصرار فردوسي‌پور به پول‌نگرفتن از اپراتورها
وقتي خبر رسيد که قرار است نود مسابقه پيامکي خود را به نام ‌هادي نوروزي برگزار کند، شائبه‌هايي مطرح شد که دست‌اندرکاران اين برنامه مي‌خواهند از اين ضايعه بهره‌برداري کنند. همان تهمتي که عادل خان به پارکينگ هاي ورزشگاه آزادي زد و باعث اخراج کارکنان آن شد. بر همين اساس مجري برنامه 90 نيز دوشنبه‌شب در واکنش به اين مسائل چندين‌بار اعلام کرد حتي يک ريال هم از ارسال پيامک‌هاي مردم نصيب 90 نشده و مستقيما اين مبلغ مثل تمام پيامک‌هاي ديگر به حساب اپراتورهاي تلفن‌همراه واريز مي‌شود. اظهارات فردوسي‌پور اين پرسش را پديد آورده که آيا پربيننده‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني فرصتي اين‌چنيني را در اختيار چند اپراتور تلفن‌همراه قرار مي‌دهد تا آنها بتوانند مبلغي حدود ١٠٠‌ ميليون براي هر برنامه به جيب بزنند و سهمي هم به تلويزيون ندهند؟
* شائبه‌هاي پيامکي
در حالي‌که ذکايي، دبير سياست‌گذاري ورزش صداوسيما از درآمدهاي برنامه 90 در بخش پيامکي خود ابراز بي‌اطلاعي مي‌کند، صحبت‌هاي کيهاني، مسئول ارتباط با رسانه‌هاي اپراتور همراه اول کمي شائبه‌برانگيز است. او در پاسخ به اين سوال که آيا تفاهمنامه‌اي ميان اپراتور همراه اول و برنامه 90 بابت مسابقه پيامکي امضا شده، گفت: «قطعا تفاهمنامه‌اي وجود دارد اما من از جزئيات آن خبر ندارم که بايد از بخش فني سوال کنم و به شما بگويم.» در تماس دوم که ساعتي بعد براي اطلاع از موضوع انجام شد اما موضع نماينده همراه اول به شکل عجيبي تغيير کرد: «هيچ تفاهمنامه‌اي ميان همراه اول و برنامه 90 امضا نشده و به همين خاطر پيامک‌هايي که به برنامه 90 ارسال مي‌شود، مثل ساير پيامک‌هايي هستند که شايد هر کس روزانه به اطرافيانش ارسال کند.»
* درآمد 90 چقدر است؟
بد نيست بدانيد درآمد 90 از پيامک‌هايي که مردم ارسال مي‌کنند، فرمول جالبي دارد. طبق شنيده‌ها از منابع آگاه سهم برنامه 90 از هر پيامکي که برايش ارسال مي‌شود، ٢٠ تومان است. البته اين مبلغ از سوي اسپانسري پرداخت مي‌شود که نامش در پيامک پاسخ برنامه 90 به مخاطبانش درج شده است و بر اساس قرعه به چند نفر از همراهان برنامه جوايزي اهدا مي‌کند. طبق قرارداد اسپانسرها با دست‌اندرکاران اين برنامه، شرکت حامي تا سقف ٢‌ميليون پيامک، براي هر پيامک ٢٠ تومان به نودي‌ها پرداخت مي‌کند. اگر ميزان پيامک‌ها بالاتر از ٢‌ ميليون باشد، ‌به ازاي هر پيام‌ کوتاه ١٠ تومان به حساب 90 واريز مي‌شود. مثلا در برنامه دوشنبه‌شب اگر ميزان پيامک‌ها را ٣‌ ميليون در نظر بگيريم، ٥٠‌ ميليون تومان سهم برنامه 90 بوده است. بر اساس اين فرمول اگر ميانگين ارسال پيامک در هر برنامه 90 را ٢‌ ميليون در نظر بگيريم، ٤٠ ميليون‌تومان براي هر برنامه، ١٦٠‌ ميليون براي هر ماه و يک‌ميليارد و ٦٠٠‌ ميليون براي ١٠ ماه روي آنتن رفتن نصيب برنامه 90 مي‌شود.
* واکنش يک اسپانسر
بانک سپه يکي از اسپانسرهاي پروپا قرص برنامه 90 در چند‌سال اخير بوده است. به همين دليل به سراغ سيدعلي جلالي، مدير روابط‌عمومي بانک سپه رفتيم. او درباره نحوه قرارداد اين بانک با برنامه 90 بر سر پيامک‌هايي که از سوي مردم ارسال مي‌شود، گفت: «قرارداد ما با برنامه 90 محرمانه است و نمي‌توانيم جزئيات آن ‌را افشا کنيم. اگر هم شائبه‌اي در اين‌باره به وجود آمده، مسئولش ما نيستيم. البته مطمئن باشيد نحوه همکاري ما به شکلي نيست که سود خيلي زيادي عايد تيم برنامه 90 شود.»
* عادل شفاف‌سازي کند
فلش‌بکي به چند ‌سال قبل و صحبت‌هاي محمد رويانيان، مديرعامل وقت پرسپوليس که اعلام کرده بود فردوسي‌پور درآمد ميلياردي از برنامه 90 دارد، نشان مي‌دهد که اين موضوع بارها مطرح شده اما هيچ‌وقت موشکافي نشده است. شايد مجري برنامه 90 همان‌طور که به خاطر نپرداختن به انتقادها از کي‌روش مورد هجمه برخي از اهالي فوتبال قرار گرفته، علاقه‌اي هم ندارد درباره درآمد از برنامه‌اي که کاملا در دل مردم جا باز کرده، توضيحاتي را ارايه کند. حال اين‌که واقعا براي انتخاب سوال پيامکي، فردوسي‌پور به ميزان استقبال مردم از آن و ميزان درآمد خود نيز فکر مي‌کند يا خير، سوالي است که فقط خودش مي‌تواند پاسخ بدهد اما با يک تامل کوتاه مي‌توان به اين نکته رسيد که يک برنامه تلويزيوني که هر هفته ميليون‌ها تومان پول به حساب اپراتورهاي تلفن‌همراه واريز مي‌کند، ‌بعيد است هيچ عايدي از اپراتورهايي مثل همراه اول، ايرانسل، رايتل و... نداشته باشد؛ آن‌ هم برنامه‌اي به نام 90 که از يکي از پربيننده‌ترين شبکه‌هاي سيما پخش مي‌شود، همان سيمايي که گاهي براي پرداخت حقوق برخي کارکنانش هم احساس نياز مي‌کند و از هر راهي استفاده مي‌کند تا ميزان هزينه‌هاي خود را کاهش و درآمدهاي خود را افزايش دهد. شيوه‌هاي درآمدزايي به‌صورت غيرمستقيم از اسپانسر، شيوه بسيار هوشمندانه‌اي است و هيچ ايرادي به آن وارد نيست اما اين‌که مجري برنامه 90 به دريافت حقوق ماهيانه از صداوسيما و عدم درآمدزايي از اپراتورها اصرار دارد، غيرقابل باور به نظر مي‌رسد.