کد خبر: ۱۰۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۷

از کشف آب تا اعزام انسان به سياره سرخ

خبر منتشر شده از سوي ناسا مبني بر تأييد وجود آب در مريخ، اين روزها در دنياي علم و فناوري سروصداي زيادي به راه انداخته است. سؤالي که ممکن است ذهن بسياري از افراد را به خود مشغول کرده باشد اين است که اساسا چرا مريخ تا اين اندازه براي بشر مهم است؟ يا اين‌که چرا ناسا براي تحقيقاتي که در مريخ انجام مي‌شود بودجه جداگانه‌اي در نظر گرفته است؟
دانشمندان و محققان صاحب‌نظر در حوزه فضا و فضانوردي، بر اين باورند جز مريخ در هيچ‌ يک از ديگر سيارات خاکي و حتي زمين سابقه‌اي کهن از فرايند تحول يافت نمي‌شود. فرايندي که مي‌تواند هدايت‌کننده بشر به منشأ حيات باشد. در سطح مريخ نشانه‌هايي از شيمي آلي منظومه شمسي يافت شده است که مي‌تواند دربردارنده اطلاعات مهمي درباره منشأ و تحول حيات اوليه باشد. محققان بر اين باورند براي يافتن بسياري از پرسش‌هاي کليدي مطرح‌شده در حيطه منظومه شمسي بهتر است مريخ را نشانه بگيرم.
آنها معتقدند براي يافتن پرسش‌هاي مطرح‌شده درباره گذشته منظومه شمسي، تحولات سياره‌اي و امکان حيات، مريخ در دسترس ترين مکاني است که مي‌تواند به مهم‌ترين پرسش‌هاي علمي مطرح‌شده در اين زمينه پاسخ گويد. بر اين اساس مأموريت هاي متعددي با هدف کشف اطلاعاتي درباره اسرار اين سياره انجام‌ شده است و اين در حالي است که بسياري از محققان مأموريت هايي اختصاصي را با اين هدف در برنامه‌هاي آتي خود مورد توجه قرار داده‌اند. اگر قرار باشد حيات انسان‌ها تا يک‌ميليون سال ديگر ادامه داشته باشد بدون ترديد انسان بايد جسورانه به‌جايي سفر کند که پيش‌ از اين هيچ فرد ديگري به آنجا نرفته باشد. اين پيش‌بيني استيون هاوکينگ، فيزيکدان سرشناس و مشهور است.

تاکنون زمين تنها سکونتگاه انسان‌ها بوده است اما بررسي‌ها و شواهد تاريخي نشان مي‌دهد بقا روي اين کره خاکي دشوار است و هيچ تضميني در اين زمينه وجود ندارد. شايد دايناسورها يکي از بارزترين شواهدي باشند که اين موضوع را مورد تأييد قرار مي‌دهند. اين موجودات عظيم‌الجثه ۱۶۵ ميليون سال پيش بر روي سياره زمين مي‌زيستند و اين در حالي است که در دنياي امروز شواهد و نشانه‌هاي حضور اين موجودات در سطح زمين به وجود فسيل‌ها و بقايايي از اين موجودات بسنده کرده است. بنابراين در چنين شرايطي ترديدي نيست که سکونت انسان‌ها بر روي سياره ديگري به‌ جز زمين، مي‌تواند تضمين‌کننده بقاي انسان‌ها براي هزاران يا ميليون‌ها سال ديگر باشد. يکي از ديگر دلايلي که حضور در مريخ را به‌عنوان يک ضرورت علمي مهم مطرح مي‌کند، کشف نشانه‌هايي از حيات در سياره سرخ است. کشف شواهد و نشانه‌هايي از حيات در مريخ مي‌تواند به يکي از اکتشافات مهم دانشمندان و محققان در تاريخ علم تبديل شود.

براي دستيابي به شواهدي در اين زمينه ناسا از کاوشگرها بهره گرفته است. علاوه بر اين بايد توجه داشت هرگونه اکتشافات مهم در حوزه علم و فناوري مستلزم هدايت انسان‌هاي ماجراجو به اعماق اقيانوس‌ها و فضا است و به‌ اين‌ ترتيب بشر مي‌تواند به اطلاعات و يافته‌هايي در حوزه علم و فناوري دست پيدا کند که کيفيت حيات را در زمين تقويت مي‌کند. تربيت کاوشگران فضايي از ديگر دلايل مطرح‌شده از سوي دانشمندان و محققان براي سفر انسان به مريخ است. در حقيقت آرزوهايي که بشر براي اکتشاف فضا در سر مي‌ پروراند همان انگيزه‌اي است که او را به سمت نوآوري‌هاي پيشرفته‌تر سوق مي‌دهد و بدون ترديد مي‌توان گفت اين آرزوها مي‌تواند مسير دستيابي بشر به اين اهداف را هموار سازد.

بر اين اساس مي‌توان اطمينان از بقاي بشر، کشف حيات در مريخ، بهبود کيفيت حيات زميني و تربيت نسل آينده کاوشگران فضايي را از مهم‌ترين دلايل مطرح‌شده از سوي دانشمندان براي حضور در مريخ دانست. اگرچه پيش‌بيني مزيت‌هاي انجام مأموريت هاي سرنشين دار به مريخ که هرکدام مستلزم صرف هزينه‌هاي قابل‌ توجهي است، اندکي دشوار به نظر مي‌رسد اما بدون ترديد دلايلي که به آن اشاره شد را مي‌توان درمجموع فهرست مهم‌ترين دلايل مطرح‌شده از سوي دانشمندان و محققان طبقه‌بندي کرد.