کد خبر: ۱۰۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۴

پنج نکته کليدي در حفظ صدرنشيني استقلال


کاپ/ صدرنشين ليگ که استقلال پر رمز و راز اين روزهاي فوتبال ايران است به مجرد آغاز دوباره ليگ پانزدهم که از هفته آينده استارت مي‌خورد، وارد دايره‌اي از بازي‌هاي سخت و دشوار خواهد شد.
آبي‌هاي پايتخت اگرچه در همين بدو بايد به مشهد بروند و سپس در تهران ميزبان استقلال خوزستان يکي از بهترين تيم‌هاي ليگ پانزدهم باشند اما پس از اين دو بازي است که انگار ليگ برايش آغاز مي‌شود...
پرويز مظلومي تا پايان نيم‌فصل با انبوهي بازي دشوار مواجه است و اگر همچون هفت هفته‌اي که از آن گذشت تاب مقاومت و کسب امتياز را داشته باشد بي‌شک شايسته‌ترين تيم براي کسب عنوان قهرماني ليگ خواهد بود. استقلال مظلومي به‌جز بازي با راه‌آهن که وضعيت عجيبي در آن به وجود آمد و مردانش نتوانستند از پس تيمي که يک نيمه 10 نفره بود برآيند، در ساير بازي‌ها نمايشي تحسين‌برانگيز داشتند و به واقع در اوج شايستگي به صدر جدول رسيدند.
در اينکه استقلال تا به امروز بر اساس لياقت به صدر جدول رفته هيچ ترديدي وجود ندارد اما زين پس نيز آبي‌ها به سبب نتايج خوبي که کسب کردند بيشتر مورد توجه‌اند و از اين منظر است که تصور مي‌شود شرايط تازه‌اي پيش روي مظلومي و شاگردانش باشد. استقلال به مجرد آغاز ليگ در مشهد محکي تازه مي‌خورد. آبي‌ها با تيمي مواجه خواهند بود که اگر در وضعيت رواني مطلوبي باشد مي‌تواند دردسرساز باشد اما بازي با پديده نيز در صف بازي‌هاي سخت استقلال به شمار نمي‌رود و انتظار است که تيم مظلومي پيروز اين ميدان باشد، حتي بازي با استقلال خوزستان هم در دسته بازي‌هاي نسبتا آسان است. تيم عبدا... ويسي که در زمزه بهترين‌ها بوده است به واسطه سبقه بازي‌هايش با استقلال شايد آن تيمي نباشد که استقلال را به چالشي جدي وا دارد اما دقيقا از اين بازي به بعد است که تازه کار مظلومي و شاگردانش آغاز مي‌شود.
استقلال که يک باخت را از ذوب‌آهن پذيرفته مقابل ديگر تيم اصفهاني مي‌ايستد که اين روزها وضعيت مديريتي جالبي ندارد و حاشيه‌ها از در و ديوار باشگاهش بالا مي‌رود. روشن نيست که آن روز سپاهان همين وضع را داشته باشد يا خير اما سپاهان در هر حال سپاهان است و تقابلش با استقلال تعيين‌کننده قهرماني ليگ خواهد بود و آبي‌ها بايد اين بازي فوق مهم را که در فولاد شهر برگزار مي‌شود جدي بگيرند و لااقل امتيازي که از اين بازي بيرون مي‌آورند يک امتياز باشد. استقلال براي ماندن در صدر جدول مي‌تواند فرمول ساده‌اي پيش بگيرد و با برتري در بازي‌هاي خانگي و کسب تساوي در بازي‌هاي بيرون خانه موقعيتش را آن بالا حفظ کند.
استقلال از بازي با سپاهان که در اصفهان برگزار مي‌شود تا بازي با فولاد خوزستان که يک هفته پس از دربي انجام خواهد شد، به واقع 3 هفته توفاني را تجربه مي‌کند. استقلال تيمي است که بارها در چنين شرايطي قرار گرفته و همين پرويزخان مظلومي بارها با استقلال هفته‌هاي دشواري را سپري کرده و بازي‌هاي پرتلاطمي را پشت سر گذاشته است.
استقلال او پس از بازي با سپاهان وارد بازي فوق حساس ديگري خواهد شد. بازي سنتي دربي درست يک هفته پس از رويارويي با سپاهان خواهد بود و پس از آن بلافاصله استقلال بايد با يک ريکاوري محدود به اهواز برود و مقابل فولاد زخم خورده و درهم شکسته اين روزهاي فوتبال ايران بايستد؛ ديداري که شايد مهم‌ترين بازي استقلال در فصل جاري هم هست چون در آن زمان احتمالا اسکوچيچ در وضعيت بحراني‌تري قرار خواهد گرفت که کار براي تيم مظلومي دشوارتر هم مي‌شود.
منطق مربيگري مي‌گويد که استقلال بايد آرامشش را در اين هفته‌ها حفظ کند و با همان فرمول ساده به حفظ جايگاه خود بپردازد که کار خارق‌العاده و عجيبي هم نيست. استقلالي که مي‌تواند در هفته‌هاي ابتدايي ليگ با وجود مشکلات مالي و درحالي که با حاشيه‌هايي روبه‌رو بوده در صدرجدول بماند حتما قادر به حفظ صدرنشيني در هفته‌هاي پاياني نيز خواهد بود. استقلال براي ابتداي ليگ برنامه‌ريزي داشته است و قطعا براي ادامه راه نيز از اصولي پيروي مي‌کند که با حفظ چارچوب اوليه اين برنامه‌ها مي‌تواند به صدرنشيني تا پايان نيم‌فصل اميدوار باشد.
گره کار آبي‌ها البته فقط اين 3 هفته نيست. استقلال را پس از بازي در اهواز در مواجهه با سايپايي مي‌بينيم که با مجيد جلالي و جواد نکونام فوتبال ارزشمندي بازي مي‌کند. اين بازي نيز ناگواري‌هاي خاص خودش را دارد هرچند که نبايد از ديوار قرمزرنگي که در هفته يکي مانده به آخر نيم‌فصل در تبريز مقابل آبي‌ها قرار مي‌گيرد، غافل بود.
استقلال درست يک هفته مانده به پايان نيم‌فصل در تبريز رويت خواهد شد. احتمالا تراکتورسازي در آن روزها نيز وضعيت جالبي ندارد و مي‌کوشد با کسب برتري مقابل استقلال اوضاعش را سروسامان دهد. اگر تراکتور هماني باشد که مقابل پرسپوليس ديديم، مساعي استقلال براي کسب پيروزي در اين بازي کمتر خواهد شد اما اگر تراکتور با توني متحول شده گام به بازي يکي مانده به آخر بگذارد، وضعيت فرق مي‌کند.
استقلالي که در هفته‌هاي آينده با بازي‌هاي دشوار محک مي‌خورد، ليگ را در نيم‌فصل با تقابل با علي دايي به پايان خواهد برد تا در مجموع هشت بازي باقيمانده‌اش را نيز انجام دهد.
اينکه تيم مظلومي چقدر هنر دارد و چه اندازه آماده اين هفته‌هاي پرجوش و خروش است سوالي است که تا چندي ديگر پاسخش را خواهيم يافت.