کد خبر: ۱۰۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۱

٧٠ درصد آب‌هاي شيرين كشور مصرف شد

 
١٣ميليارد تن نمك با خشك شدن درياچه اروميه خشك شود، ١٣ ميليارد تن نمك به جان مردم مي‌افتد.رييس ستاد احياي درياچه اروميه، گفت: بيش از ١٣ ميليارد تن نمك با خشك شدن درياچه اروميه به جان مردم خواهد افتاد و اگر اكنون به فكر احياي آن نباشيم، شايد سال‌هاي بعد با ميلياردها دلار ديگر احيا نشود. به گزارش تسنيم،
عيسي كلانتري در جلسه ستاد احياي درياچه اروميه، با حضور قضات و فرماندهان نيروي انتظامي شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي، با اشاره به اينكه كشور ايران از بحران آب رنج مي‌برد، افزود: نسل ما نسل زياده‌خواهي است كه اكنون چند‌برابر حد استاندارد از آب‌هاي سطحي و زيرزميني استفاده مي‌كند. وي با بيان اينكه استفاده بيش از ٤٠ درصدي از منابع آب، كشور را به حد بحران مي‌رساند، افزود: اكنون در شرايط فوق بحراني هستيم، به‌طوري كه در حوضه درياچه اروميه بيش از ٧٠ درصد، در استان فارس بيش از ١٠٠ درصد، در استان كرمان بيش از ١٢٠ درصد و در استان خراسان رضوي بيش از ١٣٠ درصد از منابع آبي مصرف مي‌شود. رييس ستاد احياي درياچه اروميه، با اشاره به اضافه برداشت‌هاي دولت‌هاي گذشته از منابع آبي، گفت: در دولت مقام معظم رهبري دو ميليارد، دولت هاشمي ١١ ميليارد، دولت خاتمي ٣٢ ميليارد و دولت احمدي‌نژاد ٧٥ ميليارد متر مكعب اضافه برداشت، نسبت به بارش‌ها و تراز آبي صورت گرفته است. كلانتري، با اشاره به اينكه كل آب‌هاي زير‌زميني كشور ٥٠٠ ميليارد متر مكعب است، اضافه كرد: ١٨٠ تا ٢٠٠ ميليارد متر مكعب از آن آب شيرين است كه بيش از ٧٠ درصدش را در دهه‌هاي اخير مصرف كرده‌ايم و معلوم نيست براي نسل آينده چه ميراثي خواهيم گذاشت. وي توجه ويژه به درياچه اروميه را به دليل تيررس بودن تبريز و اروميه در معرض بادهاي نمكي آن دانست و اضافه كرد: بر اساس مطالعات كارشناسان ما، شهر عجب‌شير آذربايجان شرقي بعد از هشت سال به دليل نبود آب شيرين شهر مرده‌اي خواهد بود. اين مقام مسوول در زمينه درياچه اروميه، با اشاره به اينكه خشك شدن درياچه بختگان به دليل نمكي نبودن، خيلي در معرض توجه نيست، اظهار داشت: بيش از ١٣ ميليارد تن نمك به همراه امراض صعب‌العلاج با خشك شدن درياچه اروميه به جان مردم خواهد افتاد و اگر اكنون به فكر احياي آن نباشيم، سال‌هاي بعد شايد با ميلياردها دلار ديگر احيا نشود. رييس ستاد احياي درياچه اروميه، با تاكيد بر اينكه با اين شرايط مصرف آب در كشور، ١٠ تا ١٥ سال آينده ديگر اثري از تمدن، آب و سبزينگي در كشور نخواهد بود، افزود: در خشكسالي‌اي كه در كاليفرنياي امريكا رخ داده بود، تصميم گرفتند يك ميليون هكتار كشاورزي نشود، چمن كاشته نشود و مصرف خانگي كنترل شود و شد كه ما نيز بايد علاوه بر جلوگيري از توسعه كشت، برخي كشت‌ها را تعطيل كنيم.

كلانتري تصريح كرد: ما براي يك وجب از خاك كشور، ده‌ها كشته و خون‌ها داده‌ايم ولي الان زمان آن است كه از آب كشور صيانت و از هدر رفتن آن جلوگيري كنيم. وي با اشاره به اينكه ٥١ درصد آب درياچه اروميه از زرينه رود و سيمينه رود تامين مي‌شود، گفت: موافق انتقال حوضه به حوضه آب به درياچه اروميه نيستم ولي براي جبران كسري تراز آبي درياچه بايد از رودخانه مرزي زاب كه سال‌ها استفاده نكرده‌ايم، اكنون بايد از آن استفاده و به درياچه منتقل كنيم. رييس ستاد احياي درياچه اروميه با بيان اينكه طرح نكاشت حوضه درياچه اروميه بايد سال قبل اجرايي مي‌شد، تصريح كرد: سال قبل به دليل بارش نسبتا مقبول، رييس‌جمهور براي امسال اجازه كشت دادند. كلانتري ادامه داد: با اين اوصاف، درياچه اروميه به لطف خدا، سال ١٤٠٢ با نيم ميليارد متر مكعب آب و ٢٥ درصد غلظت نمك و زاد و ولد آرتميا تحويل خواهيم داد.