کد خبر: ۱۰۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۹

اوباما باید به شرکت‌های آمریکایی اجازه تجارت با ایران بدهد


" برخلاف برداشته شدن مقدار زیادی از تحریم‌ها در ازای محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران، اما دولت اوباما کمپانی‌های آمریکایی را ملزم کرده که هیچ مبادله تجاری با ایران انجام ندهند."

 نشریه آمریکایی هیل (The Hill) در یادداشتی با عنوان " آمریکا باید با اران روابط اقتصادی برقرار کند" به بررسی لزوم ایجاد همکاری‌های تجاری میان امریکا و ایران و موانع بر سر آن پرداخت.

 
برخلاف مفاد توافق هسته‌ای که ماه‌ها برای رسیدن به آن زمان صرف شد، دولت اوباما اعلام کرده است که خواهان روابط اقتصادی با ایران نیست و به زعم هیل اینگونه امیدهای شرکت‌های آمریکایی و جوانان ایران را بر باد داد!

 
این نشریه با "تاریخ مصرف گذشته" خواندن سیاست آمریکا برای منزوی نگه داشتن ایران بجای شرکت دادن آن در همکاری‌های دوجانبه نوشت: " باید الگوی خود را عوض کند. اگر واشنگتن، ایران را از جهان دور کند، در آینده خواهد دید که خود را دور کرده است زیرا رهبران اقتصادی اروپایی و آسیایی برای در دست گرفتن بازار ایران به این کشور هجوم می‌آورند."

 
هیل با اذعان به اینکه زمان تغییر رویکرد آمریکا درقبال ایران فرا رسیده است مذکر شد که برای این منظور اوباما باید سیاست‌های نیکسون در برابر چین را در پیش بگیرد! سیاستی که نیکسون خود آن را "کنترل کردن بدون منزوی سازی" می‌خواند. در سال 1969 بود که ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده اولین قدم‌ها برای لغو تحریم‌های تجاری با چین را برداشت.
 

این نشریه در ادامه نوشت: " متاسفانه کاخ سفید فعلی رویکردی متضاد را در پیش گرفته است. برخلاف برداشته شدن مقدار زیادی از تحریم‌ها در ازای محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران، اما دولت اوباما کمپانی‌های آمریکایی را ملزم کرده که هیچ مبادله تجاری با ایران انجام ندهند."

 
"با محدود کردن مبادلات میان آمریکا و بخش خصوصی ایران، واشنگتن باعث ادامه یافتن نگرش ایران به آمریکا بصورت یک دشمن که سعی دارد توسعه اقتصاد آن را متوقف سازد، می‌شود. برخلاف تشویق کردن اصلاح طلبان ایران، باعث دور برداشتن تندروها می‌شود."

 
هیل با مفید دانستن روابط تجاری با ایران برای زمینه سازی برای روابط سیاسی با آمریکا نوشت: " اکنون که آمریکا درب‌ها را به روی شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای تجارت با ایران گشوده است، منع کردن کمپانی‌های خودی از حضور در تهران فاقد توجیه عقلانی است."