کد خبر: ۱۰۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۹

کوین مک کارتی با کودتای محافظه کاران سقوط کرد


یک روزنامه مشهور آمریکایی ضمن اشاره به تصمیم کوین مک کارتی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در انصراف از نامزدی احراز ریاست کنگره نوشت: مک کارتی به خاطر کودتای محافظه کاران چنین تصمیمی را گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه واشنگتن پست، رئیس مجلس نمایندگان دومین مقام مهم پس از رئیس جمهور آمریکا به شمار می رود و از زمان تاسیس نظام حکومتی آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان یکی از مهمترین پست ها در دولت به شمار می رفته و نقش مهمی در امنیت ملی و آرامش داخلی آمریکا داشته است.

اکنون گروهی متشکل از بیش از 30 نماینده محافظه کار و تندرو با سوء استفاده از شکاف حزبی به وجود آمده، جایگاه رئیس کنگره را تنزل داده و نقش وی را تا حد یک رهبر که تابع خواسته های آنهاست، کمرنگ کرده اند.

این یک نزاع در سطح رهبری نیست بلکه یک کودتا است. سئوال واقعی این نیست که چرا کوین مک کارتی از رقابت برای احراز این پست انصراف داده است بلکه سئوال اصلی این است که چرا هیچ کس دیگری نیز حاضر به قبول این سمت نیست.

جان بینر پس از آنکه پاداش مورد نظرش را دریافت کرد، به مدت 4 سال و نیم در شرایط بدی به سر برد، و همواره تحت فشار ناشی از سوی ناراضی های محافظه کار قرار داشت. وی نهایتا ماه گذشته کناره گیری خود را از ریاست کنگره اعلام کرد.

و پل رایان شاید بهترین فرد برای احراز این سمت باشد ولی گفته است که نمی خواهد رئیس کنگره شود. آیا کسی می تواند او را سرزنش کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه افزود: هر کسی رئیس بعدی کنگره آمریکا شود باید بین دو چیز سمی یکی را انتخاب کند: سرپیچی از چند متعصب محافظه کار که تعادل قدرت در کنگره را حفظ می کنند و در نهایت ممکن است در برابر انها تسلیم شود یا تسلیم شدن در برابر محافظه کاران و کشاندن حزب جمهوریخواه به سوی ورشکستگی و افول.

تصمیم مک کارتی موجب به تاخیر افتادن انتخاب رئیس کنگره آمریکا می شود. رئیس جدید کنگره آمریکا جانشین جان بینر خواهد شد که 25 سپتامبر به صورت غیر منتظره استعفای خود را اعلام کرده است.

بینر طی یک سال گذشته با انتقادات زیادی از سوی اعضای حزب جمهوریخواه روبرو بوده و این فشارها منجر به استعفای وی شده است.

بینر روز دوشنبه اعلام کرده بود که انتخابات برای تعیین رئیس جدید کنگره آمریکا 29 اکتبر برگزار خواهد شد. قرار است پیش از برگزاری انتخابات، حزب کنگره یک نامزد را برای احراز این پست معرفی کند.