کد خبر: ۱۰۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۷

طالبان افغانستان آماده مذاکرات صلح است اما حقانی و القاعده نه



فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان گفته است، طالبان افغانستان ممکن است برای انجام مذاکرات صلح با دولت کابل آماده باشد، اما شبکه حقانی و القاعده آماده انجام چنین روند سازشی نیستند.

 به گزارش خبرگزاری پی.تی.آی، ژنرال جان کمپبل، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان در جریان جلسه‌ای در کنگره آمریکا گفت: براساس تخمین‌های موجود از جامعه اطلاعاتی افغانستان مشخص شده که بین 60 تا 70 درصد احتمال دارد که طالبان در مذاکرات صلح با دولت کابل شرکت کند.

وی ادامه داد، اما شبکه حقانی که مسئول حملات و بمب گذاری‌ها علیه نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکاست و همچنین القاعده در افغانستان تمایلی برای شرکت در روند سازش و برقراری صلح در این کشور ندارند.

فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان افزود: شبکه حقانی در مذاکرات صلح با دولت کابل حضور نخواهد داشت و همچنان به عنوان دشمنی خطرناک هم برای ناتو و هم برای غیرنظامیان افغان باقی می‌ماند چون آنها غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

آنها همان افرادی هستند که حملات بسیار مهمی را در قندوز انجام دادند. شبکه حقانی به دنبال سازش در افغانستان نیست و جزئی از القاعده محسوب می‌شود.

ژنرال کمپبل همچنین به اعضای کنگره گفت که اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان تلاش زیادی کرده تا با دولت پاکستان به روند سازش در کشورش دست پیدا کند و ادامه داد:‌ اشرف غنی در این مدتی که زمام امور افغانستان را برعهده داشته،‌ موفق شده تا به دستاوردهایی هم درباره صلح با طالبان برسد. البته باید به این مساله اشاره کنم که ممکن است مذاکرات صلح تا چندین ماه از سر گرفته نشود. چون باید افراد درستی را به میز مذاکره فراخواند. باید کاری کرد که کابل و اسلام آباد با هم در این زمینه همکاری کنند اگرچه اشرف غنی مدت‌هاست که می‌گوید روند سازش با طالبان باید تحت رهبری افغانستان باشد. حمله اخیر در ولایت قندوز نشان دهنده این است که دولت کابل به شدت در لحظاتی حساس و وخیم به سر می برد. ما در حال حاضر با رشد داعش در افغانستان و حضور القاعده در این کشور بخاطر عملیات نظامی پاکستان مواجه هستیم.