کد خبر: ۱۰۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۱

ادامه تحريم ايران به ضرر منافع استراتژيك امريكاست


روزنامه غيرحزبي دي هيل چاپ واشنگتن با انتقاد از سياست امريكا در محدود كردن تجارت شركت‌هاي امريكايي با ايران نوشت: واگذار كردن بازار پويا و در حال ظهور ٨٠ ميليون نفري ايران به اروپا و آسيا موجب آسيب ديدن منافع استراتژيك امريكا مي‌شود. در اين گزارش تاكيد شده است با وجود حل اختلاف هسته‌اي چندين ساله بين ايران و امريكا، دولت اوباما اعلام كرده كه امريكا به دنبال روابط اقتصادي با ايران نخواهد بود.

 اين موضع‌گيري، اميدهاي بخش تجاري امريكا را نقش بر آب كرده است. اين گزارش افزود: كاخ سفيد به جاي تغيير نوع نگاهي كه در سياست خارجي امريكا نسبت به ايران وجود دارد، به اين سياست بي‌ثمر پافشاري مي‌كند. واشنگتن با محدود كردن دسترسي ايران به جهان، در واقع در سال‌هاي پيش رو خود را از بازار ايران محروم مي‌كند، زيرا بنگاه‌هاي اقتصادي اروپايي و آسيايي براي شكار فرصت‌هاي بازار ايران به سمت تهران سرازير شده‌اند، در حالي كه امريكا دست روي دست گذاشته و نظاره‌گر ماجراست. بنابراين اكنون زمان آن فرا رسيده تا امريكا در مورد رويكرد استراتژيك خود در قبال ايران بازنگري كند.

براي اين كار، دولت اوباما بايد همانند دولت نيكسون، دست به ابتكاري نو بزند و يك رويكرد جديد استراتژيك در قبال ايران اتخاذ كند. قبل از اينكه رييس‌جمهور نيكسون حتي پاي خود را به چين بگذارد، امريكا شروع به برداشتن گام‌هايي ملموس براي پايان دادن به انزواي اين كشور و ايجاد روابط جديد با چين كرده بود. در سال ١٩٦٩، دولت نيكسون، نخستين گام‌ها براي برداشتن تحريم تجاري امريكا عليه چين را برداشت. اين به معناي شروع اتخاذ يك سياست جديد در قبال چين بود كه خود نيكسون نام آن را «مهار بدون انزوا» گذاشته بود.

 بر اساس اين سياست، نيكسون تمام فعاليت‌هاي چين در آسيا را كه تا پيش از آن به ضرر منافع امريكا تلقي مي‌شد بازگرداند و اجازه داد تا چيني‌ها مجدد به اقتصاد جهاني به رهبري امريكا بازگردند. دو دهه انزواي چين هيچ منفعتي براي واشنگتن نداشت و سياستگذاران امريكايي شاهد بودند كه چين در حال مصون‌سازي خود در مقابل فشارهاي اقتصادي امريكاست. اين گزارش افزود: متاسفانه، كاخ سفيد عكس اين سياست را در قبال ايران در پيش گرفته است. با وجود لغو تحريم‌هاي اقتصادي در مقابل محدود شدن برنامه هسته‌اي ايران، دولت اوباما اصرار دارد كه شركت‌هاي امريكايي همچنان از تجارت با ايران ممنوع هستند