کد خبر: ۱۰۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۳

وزیر بهداشت: تاکنون زائری به کرونا مبتلا نبوده است


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وضعیت مفقودان فاجعه منا را در حوزه های پزشکی و تشخیص هویت پیگیری می کنیم، گفت: در زمینه بیماری کرونا نمی توان به آمارهای عربستان استناد کرد. بنابراین پیشگیری از ورود کرونا به کشور شرط عقل است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وضعیت مفقودان فاجعه منا را در حوزه‌های پزشکی و تشخیص هویت پیگیری می‌کنیم، گفت: در زمینه بیماری کرونا نمی‌توان به آمارهای عربستان استناد کرد. بنابراین پیشگیری از ورود کرونا به کشور شرط عقل است.

به گزارش تیک، دکترسیدحسن هاشمی درباره آخرین وضعیت مفقودان فاجعه منا با بیان اینکه سازمان حج و زیارت آخرین وضعیت مفقودان را اعلام می‌کند، گفت: بهتر است فقط یک منبع در این مورد اظهارنظر کند تا برای بازماندگان هم مشکلی پیش نیاید. بنابراین آنچه را که رییس سازمان حج و زیارت اعلام می کنند، همان آمار اصلی و قابل استناد است.

وی درباره چگونگی پیگیری‌های وزارت بهداشت درباره وضعیت مفقودان گفت: کار اصلی درباره شناسایی و انتقال اجساد جانباختگان بر عهده وزارت بهداشت عربستان است. بنابراین متقابلا کار در اینجا هم در این باره برعهده ماست که با هماهنگی با دوستان سازمان حج و زیارت و پزشکی قانونی بخش عمده آن انجام شد و کارهای باقیمانده نیز به همین صورت انجام می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: پیگیری بحث‌های حقوقی مربوط به افرادی که به عربستان رفته‌اند و بازنگشته‌اند و اینکه آیا آنها واقعا جان باخته‌اند یا اتفاق دیگری برایشان افتاده، برعهده وزارت امور خارجه و بخش حقوقی این وزارتخانه است که باید پیگیری کند.

هاشمی با اشاره به اخباری مبنی بر دفن برخی جانباختگان ایرانی در عربستان گفت: در آنجا نیز کار برای تشخیص هویت آنها با حوزه پزشکی است، چرا که در عربستان از بخشی از بدن یعنی از موی سر و ناخن کسانی که دفن کردند، نمونه‌برداری کردند و از آنها اثر انگشت دارند البته ممکن است اثر انگشت خیلی موثر واقع نشوند اما از دو طریق یکی نمونه‌برداری از پیکرها و همچنین استفاده از نمونه‌برداری بستگان کسانی که احتمال داده می‌شود دفن شده باشند، می‌توان بعد از یک دوره یک الی دو ماهه به نتیجه رسید، بنابراین این بخش هم به حوزه بهداشت و درمان مربوط می‌شود، اما سایر موارد مربوط به ما نیست و سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه باید آنها را پیگیری کنند.

تاکنون کسی از زائران ایرانی به کرونا مبتلا نبوده است

وی درباره آخرین وضعیت زائران ایرانی از نظر ابتلا به کرونا گفت: خوشبختانه تاکنون کسی از زائران ایرانی به کرونا مبتلا نبوده است اما این موضوع به معنی این نیست که کسی بتواند تضمین کند که تا آخر حج هیچ موردی از کرونا دیده نشود، بنابراین باید مراقبت‌های لازم هم توسط زائران و هم توسط همکاران در سراسر کشور انجام شود و این کار بسیار مهم است. همانطور که برای پیشگیری از وبا و درباره کسانی که به عتبات عالیات در عراق مشرف می‌شوند، این سخت‌گیری‌ها انجام می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: کرونا بیماری است که در 30 درصد موارد منجر به مرگ و میر می‌شود و به شدت مسری است. فاجعه بروز کرونا یک بار در عربستان تعداد زیادی را به کام مرگ برد به طوری که وزیر بهداشت عربستان برکنار شد و از نظر بین‌المللی به دلیل عدم گزارش این موضوع مجرم شناخته شد. بنابراین ما نمی‌توانیم به آمارهایی که در عربستان اعلام می‌شود، استناد کنیم و طبیعی است که پیشگیری شرط عقل است.

هاشمی تاکید کرد: البته نباید مردم را ترساند و اضطراب در مردم ایجاد کرد. همانطور که برخی بزرگان گفتند باید ضمن اینکه مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهیم، اضطراب هم ایجاد نکنیم. فکر می‌کنم خود حجاج و بستگان آنها بیش از هرکس دیگری متوجه این موضوع بوده و رعایت می‌کنند، بنابراین امیدواریم مشکلی از این بابت در کشور به وجود نیاید.

منبع: ایسنا