کد خبر: ۱۰۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۱
با سرمایه گذاری طرف عمانی

خط تولید ایران خودرو در عمان راه اندازی می شود

 
در ديدار يحيي الجابري مدير منطقه آزاد تجاري دقوم عمان با مهندس هاشم يكه زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودر، طرف عمانی خواستار تاسیس کارخانه تولید محصولات ایران خودرو با سرمایه گذاری این کشور شد.     

 به گزارش ایکو پرس مهندس هاشم يكه زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو دراين ديدار با اشاره به سابقه تاريخي روابط دو كشور گفت: در صدد هستیم با کشورهایی که با ما روابط خوبی داشته اند همکاری بیش تری در زمینه های مختلف داشته باشیم.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با اشاره به تاكيد وزارت صنعت، معدن وتجارت براي توليد محصولات ايران خودرو در عمان، خواستار فعال شدن هر چه سريع تر اين پروژه شد و اظهار اميدواري كرد اين كار براي دو كشور و براي منطقه نتايج خوبي در بر داشته باشد.

وي افزود: پروژه ايران خودرو در عمان با خط مونتاژ شروع مي شود و سپس توسعه مي يابد كه اميدواريم با حضور وزير تجارت عمان در ايران خودرو و حمايت ايشان، هر چه زودتر اين پروژه به نتيجه برسد.

يكه زارع با اشاره به برنامه استراتژي صنعت خودروي ايران كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده گفت: بر اساس اين برنامه توليد خودرو در ايران به سه ميليون دستگاه براي بازار داخل و خارج افزايش مي يابد.

در ادامه اين ديدار يحيي الجابري رييس منطقه آزاد تجاري دوقوم عمان نسبت به توسعه روابط دو كشور از طريق توليد محصولات ايران خودرو در عمان، ابراز خرسندي و اظهار كرد که هر نوع کمکی برای تحقق این امر انجام خواهد داد.

وي سطح فن آوري توليد ايران خودور را قابل تحسين توصيف كرد و با اشاره به قدمت روابط دو كشور، گفت: اين روابط بايد در سطح تجاري و بازرگاني نيز به همان كيفيت روابط سياسي توسعه يابد.

يحيي الجابري منطقه آزاد تجاري دوقوم را داراي قابليت بالا براي صادرات به هند، پاكستان، بنگلادش و شرق آسيا دانست و گفت: برای راه اندازی سایت تولیدی ایران خودرو در عمان، واگذاری زمین و سرمایه گذاری مشترک با صندوق توسعه این کشور است.

وی افزود: ما مشتاق هستيم هر چه زودتر اين كارخانه هرچند كوچك فعاليت خود را آغاز كند.

الجابري توليد محصولات ايران خودرو در آن كشور را داراي مزايايي از جمله دسترسي به بازار كشورهاي آسيايي دانست و گفت: به دليل دسترسي به بندرها و فرودگاه ها، منطقه آزاد تجاري دوقوم شرايط مناسبي را براي توليد خودرو فراهم مي كند.

سعید تفضلی، معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو هم در دیدار مدير منطقه آزاد تجاري دقوم عمان با اشاره به اجلاس مشترك اقتصادي ايران و عمان در دسامبر سال گذشته، گفت: در آن اجلاس تصميم گرفته شد با توجه به نزديكي روابط دو كشور، فعاليت بيشتري در عمان داشته باشيم.

وي افزود: چند ماه پيش روساي صندوق توسعه و سرمايه گذاري عمان از ايران خودرو بازدید و در مورد تاسيس شركت مشترك به صورت جوينت ونچر براي توليد محصولات ايران خودرو در آن كشور توافق كردند. با تاسيس اين شركت در فاز نخست، خط مونتاژ اس كي دي در منطقه دقوم ايجاد می شود.

تفضلی دسترسي به بازارهاي شرق و شمال آفریقا را از جمله مزاياي منطقه دقوم عمان دانست و  از صندوق توسعه عمان خواست، كمك ها و حمايت لازم را براي راه اندازي هر چه سريع تر اين كارخانه انجام دهند.

به گفته معاون صادرات ايران خودرو، سايت توليد محصولات این شرکت در عمان در فاز نخست كه يك سال و نیم زمان براي آن پيش بيني شده به مونتاژ اس كي دي مي رسد و در فاز دوم قطعات به صورت سي كي دي به آن جا خواهد رفت.

وي افزود: براي راه اندازي اين سايت، ايران خودرو خدمات مهندسي و تامين قطعات را انجام مي دهد و سرمايه گذاري لازم توسط دولت و صندوق توسعه عمان انجام مي شود. اين سايت قرار است سالانه 15 هزار دستگاه سواري توليد كند.