کد خبر: ۱۰۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۴

فرمانده ناتو: خروج آمریکا از افغانستان مساوی با جایگزین شدن ایران، روسیه و چین است


 فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان با اشاره به اوضاع نامناسب امنیتی در افغانستان گفت اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند، ایران، روسیه و چین جایگزین آنها خواهند شد.

به گزارش شبکه خبری «بریت بارت»، ژنرال «جان کمپبل» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان با اشاره به اوضاع نامناسب امنیتی موجود در افغانستان گفت: طالبان دور جدیدی از حملات خود را در نقاط شمالی این کشور متمرکز کرده است.

اشرف غنی پس از روی کارآمدن در افغانستان، در گام نخست تلاش کرد تا توجه پاکستان برای برقراری صلح و به پای میز کشاندن طالبان را جلب کند.

ژنرال «جان کمپبل» در کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا گفته بود که باوجود امکان اختلال در مذاکرات صلح افغانستان اما در نهایت طالبان و دولت کابل مصالحه خواهند کرد.

وی افزود: تاخیر در آغاز مذاکرات صلح تا چند ماه دیگر ادامه خواهد یافت اما در نهایت بیشتر اعضای طالبان با دولت افغانستان مصالحه خواهند کرد.

وی برآورد کرد که بین 60 تا 70 درصد طالبان افغانستان موافق برقراری صلح می‌باشند.

از زمان تجاوز آمریکا و ناتو در افغانستان، طالبان و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت جنگ خونینی را به پیش می‌برند که طی آن کشته و زخمی متعددی بر جای گذاشته است.

ماموریت جنگی نیروهای نظامی ناتو در سال 2014 میلادی پایان یافت و ماموریتی جدید موسوم به «حمایت قاطع» را برای آموزش، مشاوره‌دهی و کمک به نیروهای امنیتی ملی افغانستان آغاز کردند.

ژنرال کمپبل گفت: نیروهای امنیتی افغانستان قادر به حل چالش‌های بوجود آمده نیستند.

در آخرین و مهمترین حمله طالبان، شهر استراتژیک قندوز بدست طالبان سقوط کرد. نیروهای امنیتی افغانستان به تنهایی قادر به بازپس گیری آن نبودند.

نیروهای آمریکایی با حمایت هوایی این نیروها را پشتیبانی می‌کردند اما در انجام ماموریت، با حمله هوایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز موجب کشته‌ شدن چندین پزشک و غیرنظامی شدند.

اوباما در سال 2014 میلادی گفته بود که ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان در ژانویه 2016 میلادی پایان خواهد یافت و حضور ما تنها به سفارت‌خانه‌ای در کابل ختم خواهد شد.

اگرچه فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرد که تغییرات زیادی در افغانستان از زمان این اظهارات اوباما بوجود آمده است اما آمریکا باید  حضور نظامی خود در افغانستان را پس از سال 2016 میلادی حفظ کند.

وی تاکید کرد که اگر آمریکا از افغانستان خارج شود، قدرت‌های دیگری مانند ایران، روسیه و چین خلاء امنیتی بوجود آمده را پر خواهند کرد.

آمریکا 60 میلیارد دلار از بودجه‌های مالیات‌دهندگان این کشور برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان از زمان تجاوز به این کشور در سال 2001 میلادی را هزینه کرده است.

حداقل 2 هزار و 215 نظامی آمریکایی در افغانستان کشته و 20 هزار و 30 تن دیگر زخمی شدند