کد خبر: ۱۰۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۰

آمادگی شرکت‌های خارجی برای قراردادهای نفتی تهران


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آمادگی شرکت های بین المللی برای حضور در کنفرانس قراردادهای نفتی تهران، گفت: جزئیات قراردادهای جدید برای سرمایه گذاران خارجی اعلام نشده است.

 رکن الدین جوادی درباره انتشار جزئیات قراردادهای جدید نفتی (IPC) در دیدار با هیاتهای خارجی، افزود: با توجه به اینکه IPC به تازگی در هیات وزیران تصویب شده بنابراین واضح است تا پیش از تصویب نهایی، جزئیات آن برای سرمایه گذاران خارجی عنوان نشده باشد.

وی با تاکید بر اینکه در دیدار با هیات ها و شرکتهای خارجی تنها کلیاتی از قراردادهای IPC برای آنها توضیح داده شده است، اظهار داشت: شرکتهای خارجی برای حضور در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی در تهران اعلام آمادگی کرده اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیشتر نیز درباره دلیل اصلی معرفی قراردادهای IPC در تهران به جای لندن با اشاره به اینکه دو دیدگاه درباره برگزاری کنفرانس قراردادهای نفتی مطرح بوده است، گفته بود: نتایج تضارب آرا درباره برگزاری این کنفرانس در تهران یا لندن این شد که با توجه به شرایط پیش آمده و تمایل زیاد شرکت‌های خارجی برای حضور، این کنفرانس در تهران برگزار شود.

وی با تاکید بر آنکه برگزاری این کنفرانس در تهران یک حرکت ملی است، دراین باره اینکه پیش بینی شما از حضور شرکتهای مطرح بین المللی در کنفرانس تهران چیست نیز گفته بود: شواهد از استقبال گسترده از این کنفرانس حکایت دارد. هم اکنون بسیاری از شرکتهای بزرگ نفتی در حال بازگشایی و فعال کردن دفاتر شان در تهران هستند.

معان وزیر نفت با بیان اینکه کنفرانس معرفی قراردادهای نفتی در تهران به طور قطع کنفرانسی «خوب و آبرومند» خواهد بود، درباره حضور شرکتهای آمریکایی در این کنفرانس، گفته بود: هنوز تصویر روشنی از آمدن آنها وجود ندارد، با این همه، احتمال حضور آنها منتفی نیست.

جوادی در این باره که آیا شرکت‌های آمریکایی محدودیتی برای حضور در ایران خواهند داشت یا نه، افزود: از نظر دولت محدودیتی برای حضور آنها وجود ندارد و همکاری با شرکتهای آمریکایی در قالب این قراردادها امکانپذیر است.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز پیشتر گفته بود: در کنفرانسی که آبان ماه در تهران برگزار می شود پروژه هایی که قرار است در قالب این قراردادها اجرا شوند به سرمایه گذاران معرفی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اصل این کنفرانس به جای لندن در تهران برگزار خواهد شد، تصریح کرده بود: شرکتهایی که از کنفرانس تهران جا بمانند می توانند در اجلاس لندن حضور پیدا کنند.

وزارت نفت با هدف سرعت بخشیدن به توسعه میدان‌های نفت و گاز، جبران کم کاری سالهای گذشته در میدانهای مشترک و وارد کردن فناوریهای نوین اقدام به طراحی مدل جدید قراردادهای نفتی کرد که به دلیل تحریم، معرفی آن به سرمایه گذاران و شرکت‌های خارجی با تاخیر همراه شده است.

پیش بینی می شود با توجه به رقابت این شرکت‌ها برای حضور در صنعت نفت ایران، کنفرانس نفتی تهران نیز با استقبال شرکت‌های خارجی روبرو شود.

منبع:ایرنا