کد خبر: ۱۰۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۵

آتلانتیک: تلفات فاجعه منا دو برابر آمار اعلامی عربستان است



تارنمای مجله «آتلانتیک» نوشت، جدیدترین آمار جان باختگان فاجعه منا نشان می‌دهد این حادثه پرتلفات‌ترین رخداد در تمام دوران حج بوده و تعداد جان باختگان این فاجعه تقریباً دو برابر آمار اولیه اعلام شده توسط عربستان است.

به گزارش ايرنا، این تارنمای آمریکایی افزود: برآورد عربستان از تعداد تلفات در ابتدا 769 نفر بود، اما بر اساس آمار جدید که خبرگزاری آسوشیتدپرس تهیه کرده است و از آن مرگبارترین حادثه در تاریخ حج نام می‌برد یک هزار و 453 نفر در این فاجعه جان باخته‌اند.

آتلانتیک در ادامه گزارش خود در این‌باره نوشت: 'سالانه حدود دو میلیون نفر برای ادای مناسک حج به مکه می‌روند که این میزان حضور، اعتبار بی‌مانندی برای عربستان در سراسر جهان اسلام به ارمغان می‌آورد. از طرف دیگر عربستان سعودی سالانه میلیاردها دلار صرف امور تدارکات و مخارج مراسم حج می‌کند. در 40 سال گذشته برخی از مراسم حج شاهد مرگ و میر ناشی از فشردگی جمعیت، فروپاشی زیرساخت‌ها، خشونت و آتش‌سوزی بوده است.

'با توجه به مشغله جاری عربستان در زمینه کاهش قیمت‌های جهانی نفت و جنگ داخلی در یمن و تهدید دائمی شورش داخلی، به نظر می‌رسد این کشور بیش از پیش آسیب‌پذیر و تضعیف شده است.

' مراسم حج ستون دین اسلام است و هر فاجعه‌ای در آن ضربه‌ای به عنوان خادم حرمین‌الشریفین به حکام سعودی وارد می‌کند. مراسم امسال شاهد فاجعه دیگری سقوط جرثقیل بر روی حجاج در مسجد الحرام بود که موجب جان باختن 111 نفر شد.'

'ایران بیش از هر کشور دیگری موقعیت خادم حرمین‌الشریفین را به چالش کشانده و هشدار داده است که اگر دیپلماسی به تحقیق مستقل از فاجعه منا منجر نشود، جمهوری اسلامی آماده خواهد بود تا از زبان اقتدار استفاده کند.

' نزدیک به یک سوم تلفات فاجعه منا از حجاج ایرانی بوده است.

' با تمام این تفاصیل، چندان عجیب نیست که آمارهای دقیقتر از منابع خارجی حاصل شود.

' مقام‌های سعودی در ابتدای کار تمایلی به پذیرش مسئولیت نداشتند و وزیر بهداشت عربستان وقوع این فاجعه را بر گردن حجاج و رعایت نکردن دستورها انداخت. رئیس کمیته مرکزی حج عربستان سعودی نیز برخی حجاج آفریقایی تبار را مقصر دانست.'

'در همین حال صدها حاجی همچنان مفقودند و میزان دقیق تلفات فاجعه منا کماکان نامعلوم است.