کد خبر: ۱۰۶۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۴

حل مشکلات اقتصادی نیازمند همکاری دولت با بخش خصوصی است


 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: کشور کماکان با مشکلات اقتصادی مواجه است و برای رفع این مساله نیاز به همکاری دولت و بخش خصوصی است.


به گزارش ایرنا از روابط عمومی اتاق ایران، محسن جلال پور در نشست رؤسای اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در استانداری گیلان ، اظهار داشت: ظرفیت این استان به خوبی استفاده نشده و گردشگری، صنعت، کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی و مهم تر از همه موقعیت تجاری موجود در بندر انزلی که دروازه ای برای تجارت کشور به شمار می آید.
به گفته وی، منابع آبی گیلان با وجود پرآبی این منطقه یکی از دغدغه های مهم محسوب می شود و لازم است به شکل منطقی و مناسبی از این نعمت خدادادی بهره برداری شود.
وی اضافه کرد: دولت های گذشته به دلیل بی تدبیری سفیدرود را مسدود ساختند لذا منبع اصلی تامین آب گیلان از بالادست مسدود شد تا نیاز آبی سایر مناطق تامین شود و اینگونه استان دچار مشکل شد.
جلال پور ظرفیت های این استان را در بخش های صنعت و کشاورزی مورد توجه قرار داد و گفت: وجود دریای خزر ظرفیت بزرگی برای گیلان است و باید از آن بهترین بهره را برد.
وی توجه به گردشگری حلال و تشکیل اتاق فکر برای چای را اقدامی مهم ارزیابی کرد و خواستار ورود اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به این امر شد.
جلال پور موضوع چالش های اخیر در تولید چای این استان به عنوان اصلی ترین محصول این منطقه، یادآور شد و گفت : اتاق بازرگانی باید برای حل چالش های تولید چای راهکارهای منطقی ارایه دهد که علاوه بر تولید داخل بتوانیم صادرات چای صورت گیرد.
رئیس اتاق ایران، موضوع اهمیت و نقش جدی راه آهن در کشور را یادآور شد و گفت: راه آهن قزوین - رشت و رشت - آستارا نقش بسیار مهمی در توسعه استان گیلان دارد و اتصال این خط به آستاراخان روسیه تحولی در اقتصاد این استان ایجاد می کند.
وی ضمن تأکید بر اینکه گیلان باید در مسیر توسعه گام های بهتر و موثرتری بردارد، ابراز امیدواری کرد که اتاق بازرگانی ایران بتواند در مسیر پیشرفت گیلان، اقدامات اساسی را دنبال کند.

** اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها
مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق ایران هم در این اجلاس گفت: قانون هدفمندی یارانه ها یکی از مهم ترین قوانینی بود که در این سالها به دلیل اجرای نادرست، آسیب های جدی به اقتصاد وارد کرد.
وی عدم پرداخت سهم تولید از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و تنها پرداخت سهم خانوار از این قانون را یکی از عوامل مهم بروز چالش های اقتصادی دانست و تصریح کرد: دولت میلیاردها تومان به پیمانکاران بدهی دارد ولی باید یارانه خانواده ها را بپردازد.
خوانساری، استخدام 600 هزار نفر در بدنه دولت طی سال های گذشته در حالی که رشدی صورت نگرفته و آمار اشتغال همچنان در شرایط نامطلوبی به سر می برد از دیگر مواردی بود که مطرح کرد.
وی موضوع ارسال نامه ای که در رابطه با وضعیت بورس از سوی چند تن از وزرای دولت به رئیس جمهوری نوشته شد، گفت: سال 92 شاخص بورس شرایط نامساعدی داشت، پس از آن رشد هفت درصدی به ثبت رسید که به طور قطع رشد حبابی بود و عمر کوتاهی داشت.
خوانساری خواستار آن شد که وزیر امور اقتصادی و دارایی در همین رابطه برای مساله مزبور تدابیر اساسی اتخاذ کند.
نائب رئیس اتاق ایران، فشارهای مالیاتی در شرایط رکود را از دیگر اقدامات نادرست دولت دانست و گفت: بروز تحریم ها، بی تدبیری های دولت گذشته، رشد ناگهانی نرخ ارز، معضلات و نواقص موجود در تامین اجتماعی، هیچکدام توسط بخش خصوصی ایجاد نشد، اما بهای آن را بخش خصوصی باید بپردازد.
وی گفت: انتظار بخش خصوصی از دولت این است که درک بیشتر و بهتری از این وضعیت پیدا کند و به حل چالش ها بپردازد.

** دولت مسئله رکود را به صورت جدی دنبال کند
هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق رشت هم خواستار تدوام نشستهای استانی اتاق ایران شد و تاکید کرد: استانداری گیلان در جهت حل چالشهای بخش خصوصی قدم های جدی برداشته و همکاری خوبی با اتاق این استان دارد.
وی خاطرنشان کرد: اتاق رشت با توجه به برداشته شدن تحریم ها و توجهات جدی دولت به لزوم حضور پرقدرت بخش خصوصی در میدان اقتصادی کشور، در تلاش است که با استفاده از همه ظرفیت های منطقه به توسعه هرچه بیشتر آن کمک کند.
تیزهوش با انتقاد از وضعیت موجود ناشی از رکود در اقتصاد از دولت خواست که بطور جدی برای حل این بحران گام بردارد. فشارهای مالیاتی بر تولیدکنندگان از دیگر مواردی بود که از سوی رئیس اتاق رشت مطرح شد.

** توسعه روابط با کشورهای همسایه شمالی
براساس این گزارش، محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز نقش اتاق رشت در ایجاد و توسعه روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر را بسیار مهم و اساسی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه راه آهن جمهوری آذربایجان به تمام کشورهای همسایه و اروپا متصل است و استان گیلان این فرصت را دارد تا از طریق راه آهن قزوین - رشت و رشت - آستارا به آن وصل شود که این فرصت در حال بهره برداری است.
وی تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی فرصت خاصی را برای گیلان به وجود آورده و در همین مسیر مناطق لاهیجان و آستارا نیز در حال شکل گیری است که این خود برای توسعه استان گامی مؤثر محسوب می شود.
نجفی با بیان اینکه در بخش گردشگری هم فرصت هایی وجود دارد که به سرعت در حال احیا است و گفت: گیلان در هفت دوره مقام نخست بهبود فضای کسب و کار در کشور را کسب کرده است.