کد خبر: ۱۰۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۲

هیئت‌ تخلفات اداری به درستی انجام وظیفه نمی‌کند



 مدیرکل بازرسی استان اصفهان با گلایه از اینکه هیئت تخلفات اداری به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کند،گفت: این هیئت در مواردی با بهانه‌های واهی ابلاغ حکم تخلف برخی مدیران را به تاخیر انداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید رسول محمودآبادی پیش از ظهر شنبه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه نظارت یک بحث عقلانی است، اظهار داشت:‌ گرچه یک مدیر پیش از تصدی شغل خود مراحل تحصیلی و گزینشی را می‌گذراند و در ابتدای امر خود باید مراقب سلامت اداری عملکرد خود باشد اما نظام حکومتی نیز نباید وی را رها کند چراکه در معرض فساد و آفت است.

وی با اشاره به ضرورت نظارت دستگاه‌های درون سازمانی بر کارمندان دولتی افزود: هر مدیر ناظر عالی دستگاه خود است و باید مراقب نظم و انضباط کارکنان و مراودات درون اداری و بیرونی کارمند خود باشد.

مدیرکل بازرسی استان اصفهان با اشاره به اینکه اگر دستگاه های نظارتی درون تشکیلاتی به موقع نظارت و در جای لازم ورود کنند دیگر نیازی به ورود سازمان بازرسی نیست، بیان داشت: در هر کجا فساد ریشه دوانده و در نهایت باعث خسران برای حاکمیت نظام شده است نظارت های درون سازمانی به موقع ورود نکرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور از سازمان های وابسته به قوه قضاییه است و رئیس این سازمان باید رتبه یک تا ۱۱ قضایی را داشته باشد، گفت: نظارت بر حسن اجرای امور و مجموع قوانین کشوری از وظایف سازمان بازرسی است که نظارتِ قبل، حین و بعد را در بُعد مسایل مالی و اداری کارکنان و هرگونه اقدام و عملکرد یک سیستم اداری برعهده دارد.

محمودآبادی با اشاره به اینکه بازرسی به سه شیوه موردی، برنامه‌ای و فوق‌العاده انجام می شود، گفت: بازرسی موردی در راستای شکایت های مردمی از طریق سامانه و یا شکایت حضوری از دستگاه‌های دولتی، شهرداری ها و شورای شهر است.

وی اضافه کرد: بازرسی فوق‌العاده نیز به فرمان رهبر معظم انقلاب برای تهیه گزارش جامع و با به درخواست ریاست جمهوری، رییس قوه قضاییه یا ریاست مجلس شورای اسلامی و وزرا انجام می‌شود؛ بازرسی برنامه‌ای در قالب طرح، چک‌لیست و محورهای مشخص است.

مدیرکل بازرسی استان اصفهان با اشاره به سیاست‌های سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: کلان‌نگری و ورود جدی به موضوعاتی که تاثیر عمیق بر نظام اداری دارد، واقع‌گرایی و مدنظر قراردادن این اصل در داوری ها، تقویت ادارات و سازمان های دولتی و رویکرد اصلاح‌گرایانه به امور از جمله سیاست‌های این سازمان است.

وی با اشاره به اولویت‌های اداره کل بازرسی استان گفت: تقویت امر نظارت و مقدم بودن آن بر بازرسی از جمله اولویت‌های این اداره است و در این راستا تقویت نظارت همگانی از طریق حساسیت‌های مردمی بر عملکرد کارکنان دولتی شهرداری و شورای شهرها در این امر موثر است.

جذب ۳۰۰ بازرس افتخاری در ادارات

حجت‌الاسلام محمودآبادی با بیان اینکه رسانه‌ها می توانند در راستای تقویت نظارت همگانی و شفافیت این امر نقش بسزایی داشته باشند، ابراز داشت: از جمله رویکردهای ما تقویت و جذب بازرسان افتخاری است که در این راستا ۳۰۰ بازرس ثبت نام و مراحل گزینش آنها در حال سپری است.

وی با اشاره به اینکه افق هدف ما جذب ۱۰۰۰ بازرس افتخاری است که در اولویت اول از درون خود سازمان ها انتخاب می‌شوند، گفت: نام این افراد محفوظ و هویت بازرسان ادارات مخفی است و تنها کدهایی به آنها داده می شود.

مدیرکل بازرسی استان اصفهان بیان داشت: چنانچه در راستای گزارشات محرمانه متوجه شویم که مدیری به شکل اتفاقی متوجه این موضوع شده است از بازرسان افتخاری و مخبران حمایت کافی می شود.

وی ادامه داد: هدف از جذب این افراد نظارت بهنگام و به روز است تا از طریق تذکر بهنگام جلوی هزینه‌های سنگین برای نظام گرفته شود.

محمودآبادی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان بازرسی استان های کشور را به ۶ منطقه تقسیم کرده است، تاکید کرد: بخش مرکزی شامل ۵ استان مرکزی، کرمان، چهارمحال و بختیاری، یزد و به مرکزیت اصفهان است که مجموع برنامه‌ها و آموزش آنها برعهده مرکز و مجموع گزارشات نیز به اصفهان واصل و به امضاء رییس منطقه می رسد.

رئیس سازمان بازرسی در منطقه ۶ کشور با بیان اینکه در این ۵ استان ۱۸۵ بازرسی برنامه‌ای مصوب شده است، گفت: در طول ۶ ماهه نخست سال ۳۴۴ گزارش به دبیرخانه منطقه ارسال شده است که از این تعداد ۲۱۴ مورد گزارش اصلاحی، ۳۸ مورد کیفری و ۱۵۱ مورد گزارشات تخلفات اداری بوده است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان نیز ۴۷ گزارش برنامه‌ای مصوب شده است، ابراز داشت: مجموع شکایات ثبت شده در استان یک هزار و ۳۵ مورد بوده که از این تعداد ۷۱۳ مورد پس از غربالگری به ادارات مرتبط ارسال شده است.

محمودآبادی با بیان اینکه از مجموع شکایات ۲۱ مورد پیشنهاد کیفری داشتیم که به محاکم قضایی معرفی شدند، گفت: همچنین ۷۰ مورد به تخلفات اداری معرفی و ۱۱۲ مورد نیز پیشنهاد اصلاحی به ادارات دولتی ارسال شد و ۳۱ مورد نیز گزارش هشداری وجود داشته است ضمن اینکه مجموع پرونده‌های رسیدگی شده در ۶ ماهه اول سال ۳۱۹ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۷۹۱ مورد مزایده و مناقصه اعلام شده در ۴۲۵ مورد از جلسات مزایده و مناقصات حضور داشتیم، افزود: بر این اساس از این تعداد ۴ مورد باطل اعلام و ۸۲ مورد درخواست تجدید داده شده که در مجموع  ۱۷۸ میلیارد تومان مناقصه و مزایده ابطالی و تجدیدی داشتیم.

رئیس سازمان بازرسی در منطقه ۶ کشور تصریح کرد: مجموع ارزش های مالی این مزایده و مناقصه‌ها در ۶ ماهه اول سال ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که ۴۸ درصد از آنها تحت پوشش اداره بازرسی کل استان قرار گرفت.

مردم عدم تکریم ارباب رجوع را به اداره بازرسی استان گزارش کنند

وی با تاکید بر لزوم تکریم ارباب رجوه در ادارات دولتی گفت: مردم ولی‌نعمت ما هستند و بر این اساس کارکنان دولت در هر پست و مقامی موظف به احترام به ارباب رجوع هستند و هرکس جایگاهی غیر از این در جمهوری اسلامی ایران برای خود متصور شود به گزاف رفته است.

محمودآبادی ابراز داشت: عدم احترام و تکریم ارباب رجوع از موارد عدم حسن جریان امور محسوب می شود و در برخی موارد شاهد آن هستیم که برخی ادارات کاری یک ساعته را چند روز طول می کشد تا برای مردم انجام دهند که مردم می‌توانند در این ارتباط شکایات خود را به اداره بازرسی استان ارجاع دهند.

وی با اشاره به اینکه اداره بازرسی استان برخورد جدی با دلال های شهرداری را مدنظر قرار داده است، گفت: این مسئله به شکل جدی به این ارگان تذکر داده شده است چراکه مردم بسیار از این امر ناراضی هستند و این افراد در حالی که در بسیاری از موارد خود کارمند شهرداری از حضور دلال بی‌اطلاع است موجب بدبینی مردم به کارکنان شریف شهرداری خواهند شد.

توقع برخورد جدی شهرداری با دلالها و واسطه‌ها را داریم

رئیس سازمان بازرسی در منطقه ۶ کشور با اشاره به اینکه توقع ما از مسئولان شهرداری این است برخورد قاطع، سریع با دلالهای شهرداری داشته باشند، تاکید کرد: این افراد در بسیاری از موارد وعده حل شدن سریع مشکل را با پرداخت فلان مبلغ به مردم می‌دهند و این امر نشان می‌دهد امکان یک روزه حل کردن برخی مشکلات که مردم برای آن گاهی یک هفته‌ معطل می‌شوند نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه حساب ویژه ای برای کمک اهالی رسانه به اداره بازرسی استان باز کرده ایم، تصریح کرد: مورد مهمی که تقاضا دارم رسانه‌های پوشش خبری دهند این است که هیئت تخلفات اداری در مواردی به وظایف خود عمل نکرده و موجب نافرجام ماندن عملکرد این اداره است.

محمودآبادی مثال شاخص این امر را مدیری با ۱۴ مورد تخلف  دانست و ادامه داد: پس از بررسی پرونده تخلفات این فرد قرار بر این شد که با توجه به اینکه وی ۳۰ سال تمام فعالیت داشته بازنشسته شود و ۲ رتبه اداری کاهش درجه داشته باشد اما مسئول جدید هیئت تخلفات اداری یک سال و ۶ ماه است که جلوی ابلاغ حکم را گرفته است.

هیئت تخلفات اداری به وظایف خود عمل کند

وی با بیان اینکه در این ارتباط تذکر شفاهی و کتبی داده شده که در پرونده درج نشده است، ابراز داشت: طبیعی است که با این روند دیگر شخص متخلف از تخلف نمی ترسد بلکه با سرعت بیشتری ممکن است به کار خود ادامه دهد.

رئیس سازمان بازرسی در منطقه ۶ کشور با بیان اینکه در برخی موارد نیز در ارتباط با ارائه گزارش پیشنهادی اداره بازرسی استان به مدیر مربوطه، هیئت تخلفات اداری بهانه‌های مختلف برای به تاخیر انداختن امر می‌آورند، گفت: در واقع اداره بازرسی یک طرف قضایای شکایت است و هیئت تخلفات اداری باید به وظایف خود عمل کند که در مواردی مانند نمونه ذکر شده با سهل‌انگاری و کوتاه آمدن نسبت به متخلف عمل کرده است.