کد خبر: ۱۰۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۰

مذاکرات ملی سودان آغاز شد/عمر البشیر تحقق آتش‌بس دائم را مطرح کرد


رییس جمهوری سودان امروز (شنبه) رسما مذاکرات با گروه‌های شورشی و مخالف را مجددا آغاز کرد اما تنها یکی از احزاب اپوزیسیون مهم حضور یافت و وی از آنها خواست تا در راستای دستیابی به آتش بس دست از تحریم مذاکرات بردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت عمر حسن البشیر، رییس جمهوری سودان از سال 2003 میلادی با شورشی در منطقه دارفور و از زمان استقلال سودان جنوبی از چهار سال پیش با جنبش جدایی‌طلبی در استان‌های نیل آبی و کردفان جنوبی مواجه شده است.

رئیس جمهور سودان متعهد به آتش‌بس دائم با شورشیان در تمامی مناطق درگیری شده و گفت: این امر در صورتی است که آنها تعهد واقعی را در خصوص توقف حملات نشان دهند.

البشیر تاکید کرد: ما دو دستور را درباره برقراری آتش‌بس و توقف خصومت‌ها صادر کردیم و این دو عملا اجرا شد.

وی ادامه داد: ما تمایل خود را برای این مساله اعلام کردیم. اگر که آنها دشمنی شان را متوقف کنند ما تلاش می‌کنیم تا آتش‌بس دائمی باشد. اگر همه وارد روند مذاکرات ملی شوند آینده بهتری برای سودان می‌سازند.

البشیر افزود: احزاب حق فعالیت سیاسی دارند.

18 گروه اپوزیسیون که ابتدا با شرکت در روند رسمی سازش ملی در آغاز کارش در اوایل سال 2014 میلادی موافقت کرده بودند، ژانویه سال جاری میلادی از این روند خارج شده و آینده هرگونه مذاکرات را زیر سوال بردند.

عمرالبشیر که از سال 1989 میلادی زمام امور سودان را به دست دارد، در خارطوم محل برگزاری این نشست، گفت: من از احزاب و شورشیانی که در نشست امروز غایب بودند دعوت می‌کنم تا جزیی از مذاکرات ملی باشند، ما بر روی افراد و احزابی که در نشست امروز شرکت نداشتند در را نمی‌بندیم چراکه آنها نیز سودانی هستند.

در نشست امروز تنها حزب اپوزیسیون کنگره مردمی اسلام‌گرا شرکت داشتند.

عبدالله مرسال، رهبر جناح انقلابی سودان رهبر یکی از سازمان‌های حمایتی گروه‌های شورشی گفت: نشست اولیه باید طبق قطعنامه سپتامبر اتحادیه آفریقا در پایتخت اتیوپی برگزار می‌شد.

وی افزود: ما در چنین مذاکراتی در خارطوم که به صورت یک جانبه درخصوص آن تصمیم گرفته می‌شود، شرکت نخواهیم کرد.

در این کنفرانس 92 حزب و گروه مسلح شرکت داشتند و این کنفرانس تلاش می‌کند تا طی سه روز به بررسی مسائل صلح، حقوق و آزادی، اقتصاد، روابط خارجی و اداره کشور و هویت بپردازد. در این کنفرانس نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور داشت.

نیروهای ائتلاف ملی اصلی‌ترین ائتلاف اپوزیسیون نیز نشست امروز را تحریم کرده و از عمرالبشیر خواستند پیش از آغاز مذاکرات قوانین امنیتی و مطبوعاتی را لغو کرده و زندانیان سیاسی را آزاد کند.

سخنگوی گروه‌های ائتلاف ملی گفت: دولت سودان درباره این مذاکرات جدی نیست. پیش از آنکه دولت شرایط لازم برای ایجاد جو سیاسی برای مذاکرات را مهیا نسازد، ما در هیچ مذاکراتی شرکت نخواهیم کرد.