کد خبر: ۱۰۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۳

روزانه ٤٠٠ ميليارد تومان خسارت تاخير اجراي برجام


سيروس ناصري با برآورد سود پول‌هاي بلوكه‌شده ايران و ديگر هزينه‌هاي غيرمستقيم تحريم زيان ٢٢ روز اجرا نشدن برجام را محاسبه كرد
 كارشناسان از خسارت‌هاي تاخير در اجراي برجام مي‌گويند. اين‌بار سيروس ناصري همان مردي كه خود مذاكره و نتايج آن را به خوبي در گذشته‌اي نه چندان دور تجربه كرده است از خسارات تاخير در اجراي برجام مي‌گويد؛ خسارتي كه از نگاه او ميلياردها دلار سود عايد ديگران مي‌كند؛ سودي كه از جيب كشور ما خارج مي‌شود. او اما آمار دقيق‌تري هم مي‌دهد و صراحتا مي‌گويد كه روزانه ١٠٠ تا ١٥٠ ميليون دلار هزينه تاخير در اجراي برجام مي‌شود. جمع‌بندي هم مي‌كند و مي‌گويد با تاخير ٢٢ روزه‌اي كه در اجراي برجام تا به حال صورت گرفته است حالا ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ ميليون دلار ضرر به كشور وارد شده است. عضو سابق تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي صراحتا مي‌گويد كه: «هر روز تاخير در اجراي برجام ميلياردها دلار سود عايد كشورهايي مي‌كند كه به خاطر عملكرد آنها در منطقه، شهيد مي‌دهيم.»

 به گزارش ايرنا، سيروس ناصري اما در ادامه از آنهايي كه باعث تاخير در اجراي برجام شده‌اند هم صحبت مي‌كند؛ آنهايي كه شايد بخشي‌شان نمايندگان مجلس هستند. ناصري اما در تحليل رفتارهاي آنها مي‌گويد: «به نظر من همين مجلس هم كه مخالفان تند در آن جايگاه محكمي دارند، رايي بر رد برجام نخواهد داشت. نمايندگاني كه پر سر و صدا هستند از راي گريزانند چون ثبت مي‌شود و بايد آثار عدم اجراي برجام را بپذيرند.» او دقيقا از همان چيزي مي‌گويد كه شايد بخشي از نمايندگان مجلس هم حالا انديشه آن را در سر دارند. يعني راي منفي به برجام و آثاري كه پس از آن به آنها تحميل مي‌شود كه شايد يكي از آنها هم نارضايتي مردم باشد. وي به ايراد‌هاي گزارش كميسيون ويژه برجام پرداخت و افزود: نظر قطعي كارشناسان كميسيون ويژه اين است كه قطعنامه‌هاي گذشته عليه ايران تحت فصل هفت نبوده است. اين بي پايه‌ترين و بي محتواترين و غلط‌ترين ارزيابي است كه از اين چند قطعنامه مي‌شود، كرد.»

عضو سابق تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي افزود: اين گزارش اصلا مطرح نمي‌كند كه الان درچه وضعيتي هستيم. نكته‌هايي در مورد آينده مي‌گويد و امكان بازگشت به شوراي امنيت را مخاطره جدي و مبناي خطر جدي امنيتي براي كشور تلقي مي‌كند. يعني ما در مهلكه امنيتي و عميق‌ترين نقطه امكان‌پذير بابت مقابله شوراي امنيت هستيم. وي در بخش ديگري از اين نشست به ارزيابي گزارش كميسيون ويژه در بخش نفت پرداخت و گفت: طبق همين روند فروش نفت به طور متوسط بيش از ٢٠ ميليارد دلار پول ايران در چين، بيش از ٦ميليارد دلار در هند انباشته شده و مبالغ انباشته شده در كره جنوبي و ژاپن قدري متفاوت است. رقمي هم كه هيچ‌وقت اظهار نمي‌شود در مورد امارات است كه حدود پنج ميليارد دلار است.

ناصري گفت بهتر بود مجلس به اين بخش به عنوان خسارت امنيتي مي‌پرداخت و نسبت به ادامه آن هشدار مي‌داد. وي اظهار داشت: ما حدود ٦ تا هفت ميليارد دلار فقط براي پول‌هاي انباشته شده هزينه مي‌دهيم. در طول سال‌هاي ٨٦ تا ٩٢ حدود ٨٠٠ ميليارد دلار ورودي و به همين ميزان خروجي داشتيم.

 با اعمال هزينه پول و هزينه گران خريد كالا به ميزان ٢٠ تا ٢٥ درصد، مي‌شود ١٠٠ تا ١٥٠ ميليون دلار در روز. با احتساب ٢٢ تا ٢٣ روز تاخير اجراي برجام هم مي‌شود ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ ميليون دلار بابت تاخير اجراي برجام. ناصري اظهار داشت: يك دوره مردم ما مقاومت كردند و پذيرفتند هزينه پرداخت شود. گرچه علتش ندانم كاري بود اما ملت ما اهل مقاومت است و در مقابل امريكا محكم ايستاد. اما زماني كه توافقي كاملا ممتاز صورت گرفته كه پيروزي براي ملت محسوب مي‌شود ادامه اين هزينه براي مردم توجيه ندارد.

 عضو سابق تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي از عبور برجام از طريق مجلس دفاع كرد و گفت: برجام از اول بايد به مجلس مي‌رفت. به نظر من در همين مجلس كه مخالفان تندرو جايگاه محكمي دارند راي بر رد برجام صادر نخواهد شد. پس بهترين راه همين است.

 عضو سابق تيم مذاكره‌كننده درباره احتمال رد توافق در مجلس شوراي اسلامي تحليل محكمي ارايه مي‌دهد و از پاسخي مي‌گويد كه اين نمايندگان بايد به مردم در اين مورد بدهند. او گفت: ايران در موضع دشواري قرار خواهد گرفت. نمايندگاني كه عليه عبور توافق از مجلس راي مي‌دهند بايد پاسخگوي مردم باشند كه فكر مي‌كنم پاسخگويي سنگيني است. اين نمايندگان پرجنجال حرف زياد مي‌زنند اما از راي گريزان هستند چون ثبت مي‌شود و آثار عدم اجراي برجام را بايد بپذيرند. وي در باره تبعات تاييد يا رد برجام گفت: وقتي موضوعي دو قطبي مي‌شود اگر مخالفان روي كل راي نداشته باشند در اجزا هم چنين خواهد بود.