کد خبر: ۱۰۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۶۹

گزارش نشست بررسی برجام در مجلس با حضور ظریف / 88 نماینده غایب بودند / فریادهای زاکانی / کنایه حسینیان به پیرموذن: کسی از خانواده ما پناهنده نشده!/ کاسب تحریم نیستم / زاکانی: شمخانی گفته که شورای عالی امنیت ملی در جریان برجام نبوده است! / جدال لفظی دلواپسان با لاریجانی

وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز- یکشنبه- مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام حضور یافت.
وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز- یکشنبه- مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام حضور یافت.
 
به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این طرح به دنبال گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام تهیه و یک فوریت آن در جلسه روز یکشنبه 12 مهر با 168 رای موافق، 57 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر تصویب شد.

به دنبال آن، طرح مذکور برای بررسی بیشتر بر اساس آیین نامه داخلی مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد و این کمیسیون نیز آن را به تصویب رساند.

این طرح دارای یک ماده واحده و 9 بند است که بر اساس آن در صورت تصویب نهایی به دولت اجازه می دهد در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی به شکل داوطلبانه برجام را اجرا کند.

در جلسه علنی امروز همچنین مجید تخت روانچی، عباس عراقچی و حسن قشاوری معاونین وزارت خارجه در جلسه صبح امروز به همراه مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری حضور دارند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. جلسه علنی امروز با حضور 199 تن از نمایندگان آغاز به کار کرد که با این حساب، در آغاز جلسه 88 نماینده در صحن حضور نداشتند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام که در هنگام رای گیری برای بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح اجرای برجام به همراه سایر مخالفان این طرح با نشان دادن عدد دو مخالفت می کرد در ادامه بررسی کلیات با فریادهای تذکر تذکر اجازه صحبت می خواست.

در هنگام رای گیری بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام اعضای اصولگرای کمیسیون برجام و همچنین تعدادی از مخالفان این طرح با نشان دادن عدد دو با این طرح مخالفت کردند.

پس از آن نیز علیرضا زاکانی بارها با مخالفان طرح در جای جای مجلس صحبت می کرد که چهره وی بسیار برافروخته و عصبانی بود.

در عین حال پس از تصویب بررسی با اولویت کلیات این طرح علیرضا زاکانی با فریادهای مکرر اجازه تذکر می خواست که در ادامه رئیس مجلس نیز به مخالفان اعلام کرد که در زمان مقتضی وقت تذکر خواهید گرفت.

هم اکنون علیرضا زاکانی، علی اصغر زارعی، حمیدرضا رسایی و حسینعلی حاجی دلیگانی به سمت هیئت رئیسه رفتند و با علی لاریجانی صحبت کردند.

روح الله حسینیان که در مخالفت با اولویت بررسی طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس سخن گفته بود، به سخنان موافق این موضوع واکنش نشان داد.

نماينده تهران در واکنش به اينکه مخالفان برجام، کاسب تحريم خوانده مي شوند، گفت: مي گويند «کاسبان تحريم منافعشان در تحريم و منافع ابرقدرت هاست» من نه منافعي در تحريم ها دارم ونه در رفع تحريم ها! کساني که ادعا مي کنند 85 درصد مردم با توافق موافقند، پس لابد ما را در مقابل مردم مي دانند که روي حضور دوباره مان در مجلس خط کشيده ايم!

او که مدعي بود موافقان برجام از کاسبان تحريم هستند و نه مخالفانش، ادامه داد: من روح الله حسينيان هستم و نه شرکت اقتصادي اي دارم که منافعم در تحريم باشد و نه از جاي ديگري حقوق مي گيريم! من اگر از مجلس بروم، پانزدهم ماه آينده بايد خدا روزي من را برساند چون ريالي پس انداز ندارم!

حسينيان بي آنکه از نورالدين پيرموذن برادر کمال الدين پيرموذن نماينده مجالس ششم و هفتم اردبيل در مجلس که به آمريکا رفته است، نامي ببرد، گفت: کسي از خانواده ما به خارج از کشور پناهنده نشده که تحريم و يا رفع آن تاثيري در منافع ما داشته باشد!

حسینیان: برجام، ترکمنچای دوم و قرارداد گلستان سوم است

روح‌الله حسینیان، نماینده تهران در مجلس در مخالفت با بررسی خارج از دستور طرح برجام در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه «هیئت رئیسه در ارائه این طرح عجله کرده است و می‌خواهد به سرعت آن را به تصویب برساند»، اظهار کرد: ما نباید چشم‌بسته رفتار کنیم و ندانیم که چه چیزی را می‌خواهیم تصویب کنیم. برخی از نمایندگان تا ما حرف می‌زنیم شروع به دو،دو می‌کنند در صورتی که اگر کار بر اساس قانون بود، حرفی نداشتیم.

وی افزود: ما روندی را می‌بینیم که می‌خواهد مجلس را در برابر کار انجام‌شده قرار دهد. این قرارداد هیچ عزتی برای جمهوری اسلامی ایران ندارد و حفظ دستاوردهای هسته‌ای در آن در نظر گرفته نشده است.

این نماینده مجلس گفت: برجام در آینده ترکمنچای دوم و قرارداد گلستان سوم خواهد بود از این رو نمایندگان باید بیش از پیش به آن توجه کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به اظهارات حسینیان درباره هیئت رئیسه گفت: اینکه می‌گویید هیئت رئیسه عجله کرده است و دست‌هایی در تصویب این طرح دخیل است درست نیست کاری خلاف آیین‌نامه انجام نشده است و این طرح حدود دو ماه در مجلس مطرح بود.

پیرمؤذن: نگذاریم منافع کاسبان تحریم اجرای برجام را به تأخیر بیندازند

اما، کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس پس از اظهارات مخالف روح‌الله حسینیان به عنوان موافق بررسی با اولویت طرح برجام اظهار کرد: خدا را شاکرم که قالب نمایندگان نگاه خود را بر اساس منافع ملی تغییر داده‌اند، طرح بررسی برجام چکیده دو فراکسیون است و اکثریت نمایندگان با آن موافق‌اند.

وی افزود: نباید اجازه دهیم تعدادی اندک مجلس ایران را پیش ایرانیان بی‌مقدار کنند. 26 مهر روز اجرایی شدن برجام است و همانطور که آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز فرموده‌اند نباید برجام را بیش از این معطل کنیم و منافع جناحی را بر منافع ملی در اولویت قرار دهیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: نمایندگان نباید به سیاه‌نمایی رسانه ملی که در اختیار جریان خاص است و خلاف ملک و ملت حرکت می‌کند بها دهند، اگر نمی‌خواهیم معاندان و وهابیون و خشونت‌طلب‌ها خشنود شوند و اگر می‌خواهیم رونق اقتصادی با اتکا بر اقتصاد مقاومتی در کشور جاری شود و آثار بساط رکود از کشور برچیده شود باید اجرای برجام را در اولویت قرار دهیم.

پیرمؤذن تأکید کرد: بیش از 86 درصد از مردم با اجرای برجام موافق‌اند و نباید بگذاریم منافع تعدادی محدود کاسب تحریم اجرای برجام را به تأخیر بیندازد.

توکلی: آقای لاریجانی از عملکرد کمیسیون برجام دفاع نکردید

در ادامه جلسه علنی امروز، احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی گفت: برخوردی که با کمیسیون برجام صورت گرفته است مناسب نبود؛ چراکه این کمیسیون 40 روز زحمت کشید.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: در اوایل شما از اقدامات کمیسیون دفاع کردید، برخی می‌گویند که نحوه تصویب گزارش کمیسیون برجام درست نبوده است در صورتی که برای تصویب این گزارش 6 به 4 رأی‌گیری شده است، با وجود این، شما از عملکرد کمیسیون دفاع نکردید.

در ادامه، علی لاریجانی در پاسخ به تذکر توکلی گفت: چرا ما دفاع کردیم ما که نمی‌توانیم هر کس هر حرفی زد جوابش را بدهیم، عموما ما از مصوبات کمیسیون‌ها دفاع ‌می‌کنیم.

رسایی: آقای لاریجانی شما فیلسوف هستید

در ادامه جلسه علنی امروز، حمید رسایی نماینده تهران در مجلس در اخطار قانون اساسی و با استناد به اصل 77 و 125 آن گفت: کلیه موافقت‌نامه‌ها باید به صورت لایحه به مجلس بیاید و نمی‌شود برجام را غیر از این که یک توافق‌نامه است قلمداد کرد.

در همین لحظه، رئیس مجلس اصل 77 قانون را قرائت کرد و گفت: اخطار شما وارد نیست.

با این وجود، رسایی ادامه داد: آقای لاریجانی شما فیلسوف هستید و باید بدانید که استدلال احتیاج به پیش‌زمینه دارد. در هیئت دولت برجام مورد بررسی قرار نگرفت چراکه عده‌ای از وزرا آن را قبول ندارند، ما به این موضوع کاری نداریم در هر صورت باید دولت برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌داد با وجود تصویب این طرح مطرح شده در مجلس، ما به صورت ضمنی برجام را تأیید می‌کنیم.

این نماینده تهران در مجلس گفت: مگر آقایان ظریف و روحانی نمی‌گویند که توافق هسته‌ای دشمن را وادار به عقب‌نشینی کرده؛ پس چرا برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه نمی‌دهند؟

رسایی ادامه داد: 5 نفر از نمایندگانی که به صورت ضمنی طرحی را تهیه کرده‌اند و 165 امتیاز برای آن در نظر گرفته‌اند و یک عیب نیاورده‌اند، می‌خواهند اجرای برجام را در مجلس به تصویب برسانند. این طرح را آقای بروجردی نوشت و آن را به مجلس ارائه داد.

در ادامه لاریجانی در پاسخ به اظهارات رسایی گفت: اخطارتان وارد نیست اصل 77 و 125 می‌گوید که باید موافقت نامه‌ها در مجلس به تصویب برسد از این رو استنادتان درست نیست.

حسینیان خطاب به پیرمؤذن: از خانواده ما کسی به دشمنان پناهنده نشده است

روح‌الله حسینیان در ادامه جلسه علنی امروز در پاسخ به اظهارات پیرمؤذن گفت: ما هیچ منافعی در ادامه تحریم‌ها یا برداشتن آن در آینده نداریم.

وی گفت: آقای پیرمؤذن شما می‌گویید که 85 درصد مردم با برجام موافق‌اند، پس این یعنی ما روی همه چیز را خط کشیدیم از جمله روی انتخابات، اگر کسی کاسب تحریم است شماها هستید که همرنگ جماعت شده‌اید.

این نماینده تهران ادامه داد: من شرکت وارداتی و صادراتی نداشته‌ام و ندارم و اگر حقوقم قطع شود ادامه زندگی و حیاتم در 15 ماه بعد را خدا می‌داند. چطور به خودتان اجازه می‌دهید که ما را کاسب تحریم معرفی کنید، ما از خانواده شهدا و جانبازان هستیم و کسی از خانواده ما به دشمنان پناهنده نشده است.

قاضی‌پور: برجام باید در مجلس به تصویب برسد

در ادامه جلسه علنی امروز، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در تذکر شفاهی اظهار کرد: ما سرباز ولایت هستیم و همانطور که رهبری فرموده‌اند که باید مجلس درباره برجام تصمیم‌گیری کند بررسی‌های خود را انجام داده‌ایم.

وی افزود: آقای رسایی شما که می‌گویید دولت باید لایحه می‌داد پس چرا خودتان هم طرح دادید. ما با طرح برجام باید موافقت کنیم. برجام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی اجرایی می‌شود و برگ به برگ مصوبات این شورا باید به تصویب رهبری برسد ما به هیچ‌وجه اجازه نفوذ آمریکا را نمی‌دهیم؛ ما امت واحده هستیم و باید این طرح را تمام کنیم.

در ادامه، علی لاریجانی به نقل از مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: آنچه آقای رسایی درباره وزرا می‌گویند که برخی از وزرا با برجام مخالف‌اند را تکذیب می‌کنم، دولت در این زمینه یکپارچه است.

در پایان این بخش، نمایندگان با 133 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر با بررسی اولویت‌دار طرح برجام موافقت کردند.



ادعاهای زاکانی: شمخانی گفته که شورای عالی امنیت ملی در جریان برجام نبوده است!

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، طرح برجام در مجلس را طرح «وندی شرمن» خواند و مدعی شد که سخنان ظریف، عراقچی، صالحی و شمخانی در جلسات این کمیسیون متناقض بوده است.

عليرضا زاکاني در مخالفت با طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» بار ديگر از اينکه دولت لايحه اي در اين باره به مجلس نفرستاده گلايه کرده و آن را «بي اعتنايي دولت به مجلس» خواند و گفت: اين در حالي است که بر اساس قانون اساسي، کليه توافقنامه هاي بين المللي بايد به تصويب مجلس برسد.

رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام از اينکه اين کميسيون مورد بي مهري واقع شد نيز گلايه کرد و گزارش نهايي کميسيون متبوعش را واقع بينانه خواند و گفت: در مسير رسيدگي ما معلوم شد که همه ادعاهاي پيرامون برجام نادرست است. از جمله اينکه برجام سايه جنگ را از سر کشور بر مي دارد. همه آقايان من جمله آقاي عراقچي گفتند که اقتدار ايران باعث شده که سايه جنگ از سر کشور برداشته شود. ادعاي ديگر اين بود که اگر برجام تصويب نشود، فروش نفت متوقف مي شود. اما اين هم تکذيب شد و ما با وجود تحريم ها باز هم مي توانستيم نفت بفروشيم.

نماينده تهران ادامه داد: کساني که م يخواهند وضع کشور را بحراني جلوه دهند، خودشان بايد پاسخگوي اين وضع باشند.

وي خطاب به ملت و نمايندگان گفت: اگرچه برجام در کليتش از لغو تحريم ها سخن مي گويد اما در جزئيات آن مشخص مي شود که به جز «چهارتا و نصفي» تحريم هاي رئيس جمهور آمريکا، ما بقي حذف نمي شود! تحريم هاي «ايالات آمريکا»، «کنگره» و «اتحاديه اروپا» لغو نمي شود! تمام پيش فرض ها درباره اين توافق نادرست است و مردم بايد اين را بدانند.

به گفته زاکاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در کميسيون ويژه برجام گفته که اين شورا در جريان اين توافق نبوده و در طول دو سال تنها 20 جلسه داشته است! دولت علاقمند به واکاوي اين توافق در مجلس نبوده اما به فضل الهي مجلس اين کار را انجام داده است.

دبيرکل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي از لاريجاني پرسيد: کجاي طرح شما فرمايشات رهبري را مد نظر قرار داده است؟ چرا مي گوييد آقا گفته اند اين طرح بايد به مجلس بيايد؟ آقا گفته اند ما بايد منافع ملت را مد نظر قرار دهيم. نبايد نظراتمان را به صورت سطحي لحاظ کنيم. در حاليکه کميسوين امنيت ملي چنين کرد.

وي که تقريبا فرياد مي زد، از عواقب برجام سخن گفت. از عدم لغو تحريم ها گرفته تا اجازه بازديد از مراکز نظامي. زاکاني از اعتراض ايران به قطعنامه هاي سازمان ملل ياد کرد و گفت: بر اساس برجام، تمامي قطعنامه هاي سازمان ملل قابل بازگشت است.

زاکاني که مي گفت وزارت خارجه هيچ سندي را در اختيار کميسيون ويژه قرار نداده از تناقض سخنان ظريف با شمخاني و صالحي و عراقچي سخن گفت و افزود: 5 سند در اين زمينه وجود دارد که عبارتند از «برجام، قطعنامه، برنامه بلند مدت هسته اي، سند حل مسائل گذشته و حال و سند توافق بين ايران و آمريکا».

به گفته وي اظهارات عراقچي و صالحي درباره اين اسناد با يکديگر در تناقض بوده. مثلا عراقچي سند برنامه بلند مدت هسته اي و برجام را يکي دانسته ولي صالحي آنها را متفاوت دانسته و از جزئيات سند حل مسائل گذشته و حال چيزي به مجلس نگفته اند.

او مدعي بود که مسير اعاده حق ايران بر اساس برجام مسدود است و حتي عراقچي هم گفته است که اگر ما در اجراي توافق برجام شکايتي داشته باشيم، بايد به خدا شکايت کنيم! خب اگر قرار بود به خدا شکايت کنيم، پس چه نيازي به توافق بود؟

زاکاني که مي گفت «ما نمي خواهيم تيم مذاکره کننده هسته اي را به خيانت متهم کنيم» ادامه داد: تيم هسته اي نتوانسته حقوق هسته اي ايران را از گرگ هاي اروپايي و آمريکايي بگيرد. ما در گزارش خودمان از تيم هسته اي حمايت کرده ايم اما اگر اين تيم نتواند حق ما را بگيرد، نبايد اجراي آن را به ملت تحميل کنيم.

رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام همچنانکه در تذکرش به لاريجاني نيز عنوان کرده بود، بار ديگر طرح متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را طرح وندي شرمن خواند و خواستار عدم ارائه راي به آن شد.