کد خبر: ۱۰۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۷

عربستان به اروپا حق السکوت می‌دهد


«نایف القانص» نایب رییس شورای عالی انقلابی یمن و رییس هیئت یمنی که اخیرا به تهران سفر کرده است، با تاکید بر صلح طلبی و برحق بودن انقلابیون یمن به مسئله پذیرش طرح سازمان ملل از سوی انقلابیون یمن اشاره و تصریح کرد: ما با ارسال نامه به دبیر کل سازمان ملل در پی آن بودیم که حسن نیت خود را به جهان نشان دهیم و بگوییم که خواستار پایان این جنگ هستیم، توافق نامه هفت ماده ای سازمان ملل که محصول مذاکرات ژنو و مسقط است مورد پذیرش نیروهای انقلابی و نمایندگان مردمی در کمیته عالی انقلاب یمن است و این در حالی است که طرف مقابل از پذیرش آن سرباز زده است و با تداوم جنایات خود در یمن در تلاش است تا هرگونه تلاش برای اتخاذ راهکاری سیاسی برای بحران یمن را ناکام بگذارد.
به گزارش نامه نیوز، وی افزود: ما با ارسال این نامه موضع رسمی خود را در پذیرش طرح سازمان ملل، اعلام کردیم اما عربستان از پذیرش آن شانه خالی کرد. ما می خواهیم این مسئولیت متوجه سازمان ملل باشد و این نهاد باید به مسئولیت خود در زمینه توقف جنگ یمن عمل کند و پس از پذیرش طرح سازمان ملل از سوی مردم و گروه های یمنی، هیچ توجیهی برای ادامه جنگ وجود ندارد و امروز سازمان ملل و پنج عضو دائم شورای امنیت را مخاطب قرار داده و به آنها می گوییم که باید به مسئولیت خود در برابر این تجاوز عمل کنند.
 
در حال حاضر سازمان ملل سکان دار روند اتخاذ راهکاری سیاسی در یمن است و این نهاد  باید  به مسئولیت خود در خصوص توقف تجاوز به یمن و رفع محاصره این کشور عمل کند
 
القانص افزود: در حال حاضر سازمان ملل سکان دار روند اتخاذ راهکاری سیاسی در یمن است و این نهاد باید به مسئولیت خود در خصوص توقف تجاوز به یمن و رفع محاصره این کشور عمل کند، محاصره ای که زندگی مردم یمن را به طور کلی تحت تاثیر قرار داده است؛ چنانکه ۲۱ میلیون یمنی، نیاز شدید به مواد غذایی دارند.
 
وی تأکید کرد: زیرساخت های شهری، آثار باستانی و مردم، گروه هدف این حملات وحشیانه هستند، چنانکه شاهد آن هستیم که مجالس عروسی و بازارها به کرات مورد بمباران قرار گرفته است، به عبارت دیگر، هرکجا که تحرکی از سوی مردم یمن صورت می گیرد نمی تواند از تیر رس بمباران متجاوزان در یمن دور بماند.
 
نائب رییس شورای عالی انقلاب یمن درخصوص نقش امارات در تجاوز به یمن گفت: متاسفانه امارات بسیار احمقانه وارد این جنگ شده و یکی از بازیگران اصلی تجاوز به یمن محسوب می شود. امارات در تجاوز به یمن از همه توان خود استفاده کرده و ما شاهد حضور ارتش و حتی شاهزاده های اماراتی در تجاوز به یمن هستیم؛ چنانکه «راشد بن محمد آل مکتوم» شاهزاده اماراتی در  مأرب و به دست ارتش و نیروهای مردمی یمن به هلاکت رسید اما اماراتی ها ضمن سرپوش گذاشتن بر این مطلب تلاش کردند اینطور القاء کنند که وی بر اثر سکته قلبی مرده است، در حالی که ما تصویری ویدئویی از ثبت واقعه به هلاکت رسیدن وی به دست نیروهای یمنی داریم که این موضوع را اثبات می کند.
 
وی افزود: در ادامه باید به شکست های مفتضحانه دشمن  در صافر، ابین و عدن نیز اشاره کنم و تاکید می کنم که امارات شکست سنگینی را در عدن متحمل شده است اما با این وجود شبانه روز بر سر مردم یمن بمب می ریزد و به غیر اخلاقی ترین و غیر انسانی ترین شکل، مردم و غیر نظامیان یمن را مورد هدف قرار می دهد.
 
 
 
 
القانص در پاسخ به این سؤال که نقش و موضع غرب و کشورهای اروپایی که داعیه حمایت از حقوق بشر را دارند، در جنگ یمن چیست گفت: غرب و کشورهای اروپایی از این جنگ منافعی را کسب می کنند و لذا تنها به دنبال تحقق منافع خود هستند. آنها به دنبال فروش تسلیحات خود به عربستان هستند در این جنگ سود سرشاری از طریق فروش سلاح به عربستان، عایدشان می شود. در واقع نقشی که آنها در تجاوز به یمن ایفا می کنند، نقشی منفی است. آنها در حقیقت از این تجاوز حمایت می کنند و در بعضی مواقع نیز پول عربستان همه آنها را وادار به سکوت در مقابل جنایات این کشور در یمن می کند، در واقع می توان گفت عربستان به آنها حق السکوت می دهد.
 
نائب رییس شورای عالی انقلاب یمن تصریح کرد: ما به همه دنیا می گوییم که این پول ها روزی تمام می شود و کشورهای اروپایی از سکوت خود در خصوص جنایات ضد بشری در یمن پشیمان خواهند شد و نسل های آینده آنها را مورد سرزنش قرار خواهند داد چرا که به مسئولیت خود در قبال این تجاوز عمل نکرده و درخصوص نقض قوانین بین المللی و تحریم مداخله خارجی در یک کشور و عدم حمایت از تحقق دموکراسی در کشورهای جهان سوم سکوت کردند.
 
وی در ادامه به سفر نمایشی «عبد ربه منصور هادی» و «خالد بحاح» رییس جمهوری و نخست وزیر مستعفی یمن به عدن اشاره و تصریح کرد: سفر هادی به عدن یک سفر نمایشی و تبلیغاتی بود چنانکه بعد از این سفر وی بلافاصله به آمریکا رفت. در واقع حضور این دو در عدن نتوانست دوام بیاورد. هادی و بحاح هم اکنون در یمن حضور ندارند.
 
القانص تاکید کرد: ورود عربستان و امارات به عدن با حمایت و پشتیبانی القاعده و داعش صورت گرفت و این در حالی است که ارتش و نیروهای مردمی یمن ضربات کوبنده ای به آن ها وارد کردند.
 
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص راهبرد انقلابیون یمن در مقابله با متجاوزان این کشور گفت: راهبرد ما در این جنگ راهبردی طولانی مدت است؛ ما توانستیم در عملیات های ویژه دشمن را غافلگیر کرده و ضربات سهمگینی به دشمن وارد کنیم. توانستیم ضربات کوبنده ای را در «صافر» و «خمیس مشیط» (در عربستان) به دشمن وارد کنیم. مورد هدف قرار دادن ناو دشمن در باب المندب نیز نشان دهنده توانایی ما برای مقابله با متجاوزان بود.
 
وی در ادامه ضمن مورد خطاب قرار دادن متجاوزان یمن گفت: ما توانایی آن را داریم که دشمن را به خاک و خون بکشانیم و همه ناوها را در باب المندب غرق کنیم و اجازه نخواهیم داد هیچ تحرکی در منطقه باب المندب داشته باشید.
 
 
 
نایب رییس شورای عالی انقلاب یمن خطاب به متجاوزان افزود: یمن را به خود یمنی ها بسپارید و از جنگ و تجاوز در این کشور دوری کنید که آتش آن در نهایت دامن خودتان را می گیرد.
 
القانص در پاسخ به این سوال که نقش هادی در آینده یمن چه خواهد بود گفت: نقش هادی یک نقش نمایشی است. درواقع هادی یک عروسک خیمه شب بازی در دستان عربستان است و همه می دانند که وی یک مهره سوخته است. عربستان از وی به عنوان چراغ سبزی برای تداوم جنایات خود در یمن استفاده می کند.
 
وی همچنین درخصوص دیدگاه مردم یمن درخصوص این جنگ گفت: مردم یمن در مقابله با این تجاوز در یک صف  قرار دارند و از ارتش و کمیته های مردمی که در حال مقابله با تجاوز عربستان هستند حمایت می کنند به جرأت می توان گفت اگر حمایت مردم و ایمان مطلق و پایداری آنها در برابر این تجاوز نبود ما دچار مشکلات عدیده ای در امر مقابله با تجاور به یمن می شدیم.
 
هادی و بحاح هم اکنون در یمن حضور ندارند
 
القانص افزود: همه مردم یمن مورد هدف این تجاوز قرار گرفته اند. اما ما با تمام توان خود در مقابل این تجاوز ایستاده ایم، تجاوزی که زرادخانه های بزرگی را در پشت سر خود دارد و تسلیحاتی از کشورهایی مختلف همچون انگلیس، آمریکا، فرانسه در حملات خود علیه یمن به کار گرفته است؛ اما مردم یمن با مقاومت و ایمان راسخ خود وارد کارزار شده اند و معادلات میدانی را تغییر می دهند.
 
وی افزود: سفر ما به ایران در راستای سفرهای متعدد ما به کشورهای دوست و هم پیمان صورت گرفت و حاوی سه هدف بود؛ اول ،شکستن دیوار رسانه ای که دشمن آن را به وجود آورده و ناکام گذاشتن تلاش های گسترده دشمن در پنهان کردن جنایات بیشمار خود در یمن. دوم، انجام مذاکرات سیاسی با دولت ها، و این که نشان دهیم خواستار همراهی کشورهایی هستیم که از صلح و اصول انسانی حمایت می کنند. سوم اینکه خطر تروریسم را گوشزد کنیم و تاکید کنیم که تروریسم همه دنیا را تهدید می کند و همه باید به مسئولیت خود در قبال این تهدید عمل کنند.
 
وی از مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از مظلوم و مردم یمن  قدردانی کرد و گفت که انشاءالله به زودی از شر این خاندان (آل سعود) که انسانیت را هدف گرفته اند ،همانگونه که هیچ مسئولیتی در قبال حادثه منا نپذیرفته اند، خلاص خواهیم شد.
 
القانص در پایان افزود: حادثه منا فاجعه ای بزرگ بود که هزاران قربانی برجا گذاشت و من به همه مردم ایران به خاطر جان باختگان این حادثه تسلیت می گویم.
منبع: مهر