کد خبر: ۱۰۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۹

غربی‌ها همکاری نکنند، دولت همکاری داوطلبانه را متوقف خواهد کرد


رئیس کمیسیون امنیت ملی، با اشاره به طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام، گفت: بر این اساس اگر غربی‌ها همکاری عملی انجام ندهند، دولت مکلف به توقف همکاری‌های داوطلبانه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علاء‌الدین بروجردی در پایان جلسه علنی امروز و در دفاع از کلیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که به عنوان نماینده کمیسیون امنیت ملی سخن می‌گفت، اظهار داشت: بارها گفته‌ام که موضوع هسته‌ای مربوط به امنیت ملی است و وفاق لازمه تصمیم‌گیری درباره آن است؛ لذا ساختار شورای عالی امنیت ملی برای هدایت این کار همواره مبنا بوده است.

وی افزود: در مجلس نیز پس از نظر مبارک مقام معظم رهبری به طور خاص پس از کار طاقت‌فرسای کمیسیون ویژه برجام وارد بررسی این طرح شدیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: در تمام بندهای ۹ گانه طرح برخلاف تعابیری که گفته می‌شود یک نصیحت‌نامه است، دولت موظف و مکلف شده و برای آن تکلیف و الزام ایجاد شده و وقتی این طرح تبدیل به قانون شود، دولت موظف به اجرای آن خواهد بود.

بروجردی با اشاره به بازدید اعضای کمسیون ویژه برجام از تاسیسات هسته‌ای در هفته‌های گذشته، اظهار داشت: در بازدید از رآکتور آب‌سنگین اراک گفتم که ما متخصص هسته‌ای نیستیم، اما در این بازدید نظرات متخصصان و نیز سازنده این رآکتور را قبول کنیم.

وی ادامه داد: در بازدیدی که داشتیم به ما اعلام کردند که میزان تولید رادیودارو دو برابر و میزان مصرف اورانیوم غنی‌شده نسبت به اورانیوم خام بسیار کمتر است و امتیازات متعددی را نیز اشاره کردند و در نهایت گفتند که در این طرح بُرد کرده‌ایم و چون ما حساس بودیم که اگر آنها بخواهند بازی دربیاورند چه اتفاقی می‌افتد، دو نکته را به ما اعلام کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این متخصصان گفتند که آن‌چه را به عنوان قلب رآکتور درمی‌آوریم می‌توانیم در عرض ۶ ماه با تغییراتی کار بگذاریم و یا در عرض دو سال آن را از نو بسازیم؛ بنابراین اگر بخواهند بازی دربیاورند باید بدانند که با ملت ایران نمی‌شود شوخی کرد.

بروجردی تاکید کرد: در طرح کمیسیون امنیت ملی تصریح شده است که اگر همکاری لازم و در صحنه عمل انجام نشود، دولت مکلف است همکاری داوطلبانه را متوقف کند و توسعه هسته‌ای صلح‌آمیز را به گونه‌ای دنبال کند که در کمترین زمان یعنی دو سال به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی برسیم.

وی با بیان اینکه برخی دوستان می‌گویند چنین چیزی شدنی نیست، عنوان کرد: واژه «نمی‌توانیم» در فرهنگ جمهوری اسلامی جایی ندارد، چرا که در اوج تحریم‌ها توانستیم تمام مراحل توسعه هسته‌ای صلح‌آمیز و غنی‌سازی را طی کنیم و امروز هم به دلیل چنین پشتوانه‌ای از موضع قدرت در مذاکرات سخن گفته‌ایم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دوستانی که نگرانی دارند، نگرانی آنها به دلیل بی‌اعتمادی به آمریکا به حق است، اما آمریکایی‌ها نمی‌توانند با ما بازی کنند.

بروجردی با اشاره به اعلام مسئولان سازمان انرژی اتمی مبنی بر تصویب برنامه ساخت دو رآکتور قدرت هزار مگاواتی در کشور، اظهار داشت: بر اساس یک نوع واقع‌گرایی و خرد جمعی و در یک مصاف نابرابر توانستیم بسیاری از خاکریزها را فتح کنیم و در شاکله ایجاد شده، منافع ملی را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: با وجود تمام محدودیت‌هایی که بر مبنای رویکرد ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری یعنی نرمش قهرمانانه پذیرفته‌ایم، توانستیم با تثبیت قدرت، کار را پیش ببریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه کمیته هسته‌ای نظرمان این بود که یک گام آنها بردارند و یک گام ما، اما به هر حال خروجی کار این شده است.

بروجردی تاکید کرد: این بار اگر نخواهند به تعهداتشان عمل کنند، سرعت و محدودیت ما مانند الان نخواهد بود و گام‌های بلندتری را در عرصه صلح‌آمیز برخواهیم داشت و آمریکا و هم‌پیمانانش را پشیمان خواهیم کرد.

وی در پایان با بیان اینکه برای این طرح وقت گذاشته شده و به پیشنهادات دوستان نیز توجه شده است، از نمایندگان خواست تا به کلیات آن رای مثبت دهند.

در نهایت کلیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» با ۱۳۹ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد و بررسی جزئیات آن به جلسه پس‌فردا سه‌شنبه موکول شد.