کد خبر: ۱۰۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۵

زاکانی:مسیر«طرح برجام»غیرقانونی بود/حقیقیت پور:دریافت ۲۰۰ پیشنهاد


دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از بررسی «طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس، در شبکه خبر به مناظره پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زاکانی این مناظره تلویزیونی گفت: با بررسی طرح برجام در کمیسیون امنیت باید ۱۰ روز به کمیسیون های فرعی این فرصت را می دادند که نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کنند، علاوه بر آن شاهد عدم ارجاع این طرح به کمیسیون ویژه بودیم، آیا هیات رئیسه اختیار دارد که هر کاری می خواهد انجام دهد؟

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی به کمیسیون های فرعی اعلام کرد که فقط ۴۸ ساعت می توانند نظرات خود را اعلام کنند و این در حالی است که این طرح روز دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی به تصویب رسید و کمیسیون های فرعی تازه از سه شنبه جلسات خود را در خصوص این طرح برگزار کردند، بنابراین ۱۰ روز فرصت کمیسیون ها طبق آئین نامه رعایت نشده است و کمیسیون امنیت ملی نیز ظرف ۲۴ ساعت این طرح را تصویب کرد.

در ادامه منصور حقیقت‌پور نیز در خصوص روند بررسی طرح برجام در کمیسیون امنیت اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی نمی تواند برای تصویب یک طرح، معطل دیگر کمیسیون ها باشد.

وی تصریح کرد: در صحن علنی مجلس تمام نمایندگان این حق را دارند که نظرات خود را در طرح برجام اعمال کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تا ساعت ۱۹ روز گذشته، ۱۵۱ پیشنهاد برای طرح یک فوریت برجام به اداره قوانین مجلس ارائه شده است، گفت: عمدتا هم این پیشنهادات از سوی همفکران و دوستان آقای زاکانی ارائه شده است.

حقیقت‌پور ادامه داد: پیش بینی من این است که تا زمانی که بخواهد طرح در صحن علنی مطرح شود، پیشنهادات به بالای ۲۰۰ مورد هم خواهد رسید و هر ۲۹۰ نماینده می توانند نظر داشته باشند آیا دموکراتیک‌تر از این می خواهید؟

وی با بیان اینکه ما بیشتر از یک هفته برای تعیین تکلیف برجام فرصت نداریم، عنوان کرد: چه برجام رد و یا تایید شود، باید این طرح مراحل قانونی خود را به سرعت طی کند و به شورای نگهبان برود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه جواب حقیقت پور به پرسش های من فنی نبود، توضیح داد: صحبت های من فنی و آئین‌نامه‌ای بود.

زاکانی افزود: فرصت ۱۰ روزه به کمیسیون ها رعایت نشده است. علاوه بر این، نمایندگان پیشنهاددهنده نیز باید در کمیسیون حاضر می شدند و از آنان به صورت کتبی دعوت می شد، اما کمیسیون امنیت ملی اصلا فرصت نداد و  نگذاشت ۲۴ ساعت از این طرح بگذرد و آن را تصویب کرد.

وی مسیر تصویب طرح برجام در کمیسیون امنیت ملی را خلاف آئین نامه مجلس دانست و اظهار کرد: آنچه که هیات رئیسه و همچنین کمیسیون امنیت ملی در مسیر طرح برجام انجام داد، خلاف نص صریح آئین‌نامه داخلی مجلس بود.

همچنین حقیقت پور در جواب زاکانی گفت: دوستانی که پیشنهاداتی داشتند، در روزی که این طرح در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد، حضور داشتند و حتی پاره ای از پیشنهادات آنان نیز در طرح گنجانده شد و برخی دیگر از پیشنهاداتشان رد شد، لذا کمیسیون امنیت ملی مسیر قانونی خود را طی کرده است.

در ادامه این مناظره، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در خصوص محتوای این طرح نیز توضیح داد: این طرح، طرح آقای لاریجانی است که حدود ۲ ماه پیش تنظیم کرده بود، لذا منتج از گزارش برجام نیست.

زاکانی افزود: ما این طرح را از مرکز پژوهش های مجلس گرفتیم، آن را تکثیر و در اختیار اعضای کمیسیون برجام قرار دادیم و در بررسی هایمان به این جمع‌بندی رسیدیم که این طرح، شعاری است و به بیانیه بیشتر شبیه است تا چارچوب قانونی.

وی همچنین در خصوص روند بررسی این طرح عنوان کرد: ما اشکالاتی بر این طرح وارد می دانستیم، لذا در جلسه فراکسیونی این موضوع مطرح شد و قرار شد طرح خودمان را ارائه دهیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: چهارشنبه هفته گذشته یک جلسه متشکل از ۳ عضو فراکسیون اصولگرایان و ۳ عضو فراکسیون رهروان برگزار شد و به این جمع‌بندی رسیدند که روز پنجشنبه با لاریجانی جلسه ای داشته باشیم تا اصلاحاتی روی طرح رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گیرد، روز شنبه نیز ساعت ۱۴ دوباره جلسه ای تشکیل شد، اما متاسفانه با پرانتزهای ما مواجهه حذفی و وتو شد، بنابراین دوستان این طرح را امضاء نکردند.

زاکانی تاکید کرد: طرحی که آماده شده، تامین کننده منافع ملی نیست و بیشتر شبیه بیانیه است و حواله به آینده می دهد، لذا نمی تواند روزنه ها را پوشش دهد.

حقیقت‌پور نیز در ادامه گفت: قرار نیست مجلس به صورت جزیره ای تصمیم بگیرد و ما باید در راستای تصمیم نظام، تصمیم‌گیری کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقایان بذرپاش، زاکانی و زارعی در مورد تمام بندهای این طرح نظر دادند و پیشنهاداتشان در طرح گنجانده شد، اما قرار نیست که تمام پیشنهادات ما قبول شود. ما معتقد به خروجی هستیم.

وی با بیان اینکه طرح مجلس باید تکمیل کننده کاستی های برجام باشد، اظهار کرد: ابتدا قرار بود گزارش کمیسیون برجام قرائت شود و بعد از قرائت تمام نمایندگان دو فراکسیون به فوریت طرح نظر مثبت دهند، آقایان آمدند گزارش را خواندند، اما به طرح رأی ندادند.

حقیقت‌پور افزود: با وجود آنکه ما به گزارش کمیسیون برجام نیز اعتراضاتی داشتیم، (بیشتر معایب برجام در گزارش آمده و به محاسن آن اشاره‌ای ندارد)، لذا قبول کردیم که گزارش در صحن خوانده شود، اما دوستان به وفای عهد خودشان عمل نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه طرح برجام با نظر مقامات ارشد کشور و شورای عالی امنیت ملی هماهنگ شده بود، عنوان کرد: اعضای فراکسیون اصولگرایان نیز نظرات خود را آوردند، چند تا از پیشنهاداتشان قبول شد، اما قرار نیست که نظرات یک فراکسیون کامل اجرا شود. در هر حال، سه شنبه نیز دوستان می توانند پیشنهادات خود را در جریان بررسی طرح مطرح کنند.

همچنین زاکانی، در مورد آبستراکسیون نمایندگان گفت: آقای پیرمؤذن و فراکسیون رهروان این موضوع را مطرح و بعد خودشان نیز تکذیب کردند.