کد خبر: ۱۰۶۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۲

هاشمی رفسنجانی:اروپا نباید ورود آوارگان جنگی را بحران بداند



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آوارگان جنگی را نتیجه سیاست‌های غلط غرب دانست و گفت:  وجود آوارگان جنگی نتیجه سیاست‌های غلط غرب است

به گزارش خبرگزاری مهر ،آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار رئیس مجلس سنای لهستان، شرایط جدید پس از اجرایی شدن برجام را برای ایران و مجموعه غرب، مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر مانع بزرگی که طی این سال‌ها به بهانه‌های سیاسی و تبلیغات منفی صهیونیست‌ها در مسیر همکاری ایران و اروپا ایجاد شده، برطرف شود، ظرفیت‌ها برای توسعه همکاری‌ها زیاد است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که «کشور شما از جوانی برای ما از جهاتی جالب بود و پس از جنگ دوم جهانی جمع زیادی از لهستانی‌ها در ایران بودند»، گفت: علی‌رغم عدم قطع روابط دو کشور در فراز و فرودها، روابط سیاسی و اقتصادی در شأن دو ملت نبوده، اما نشان از احترام متقابل داشت و کمتر گرفتار حاشیه‌سازی‌ها شده است.

هاشمی رفسنجانی، لهستان را یکی از کشورهای مارکسیستی پیشتاز در حرکت به سوی آزادی دانست و گفت: لهستان اولین کشوری بود که توانست پوسته‌های ضخیم تمرکزگرایی را به عنوان شیوه‌ی مرسوم مارکسیستی بشکند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش با توجه به مجموعه بحران‌هایی که دامن بشریت را در اوکراین، سوریه، یمن، بخش‌هایی از آفریقا و جاهای دیگر دنیا گرفته، گفت: راه حل همه این مشکلات با توجه به مسائل انسان‌دوستانه، مذاکره و گفت‌وگو است.

وی تأکید کرد: هرچند جنگ و بمباران شاید بتواند بعضی از مسایل را به تأخیر بیندازد و مقطعی حل کند، اما نمی‌تواند یک راه‌حل اساسی باشد.

هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به اظهارات رئیس مجلس لهستان که موج جدید ورود آوارگان به اروپا را بحران خوانده بود، گفت: شما که یک مجموعه 30 کشوری هستید، چگونه وقتی با این مهاجران مواجه شده‌اید که هنوز به یک میلیون هم نرسیده است، آن را بحران می‌خوانید، در حالی که در کشور ما، حتی زمانی که درگیر جنگ تحمیلی بودیم، بیش از سه میلیون آواره از افغانستان و عراق زندگی می‌کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهاجرت 120 هزار لهستانی در زمان جنگ جهانی دوم به ایران را نمونه‌ای دیگر از سعه صدر مردم ایران در پذیرش آوارگان توصیف کرد و گفت: جامعه‌ی جهانی از مجموعه کشورهای اروپایی که ادعای حقوق بشری نیز دارند، انتظار دارد که به آوارگانی که آوارگی آنان نتیجه سیاست‌های غلط غرب و دیکتاتورها در طول سالیان اخیر است، نگاه مهربانانه‌تری داشته باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خویش بر تصمیم ایران برای تحول در روابط خویش با اروپا تأکید کرد و خطاب به هیأت پارلمانی لهستان، گفت: ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با کشور متبوع شما در همه زمینه‌ها ندارد و مسؤولین شما باید برای ادامه همکاری‌ها و ارتقای آن، نیازسنجی و برنامه‌ریزی کنند.

بوگدان بورو سویچ نیز در این دیدار، سفر خویش به جمهوری اسلامی ایران را نشانه تحول در روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور دانست و گفت: نقش ایران در منطقه آن‌قدر مهم است که می‌توان گفت عامل ثبات منطقه است و لهستان می‌خواهد روابط خود با چنین کشوری را در همه زمینه‌ها گسترش دهد.

رئیس مجلس لهستان با اشاره به سوابق آشنایی خویش با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: هم نقش برجسته شما در تاریخ معاصر ایران و هم نهادی که ریاستش با شماست، ایجاب می‌کرد که در این سفر از راهنمایی‌های جناب‌عالی در جهت گسترش روابط دو کشور استفاده کنیم.

وی با بیان این مطلب که «پارسال، چهلمین سال برقراری روابط سیاسی بین ایران و لهستان را جشن گرفتیم»، گفت: هنوز مردم لهستان مهمان نوازی‌های ایرانیان نسبت به آوارگان جنگ جهانی دوم را فراموش نمی‌کنند.

وی با اعلام آمادگی برای گسترش روابط بین تهران ـ ورشو، گفت: ایران در کنار نیروی انسانی کارآمد، همه مواد و فلزاتی را که در قانون جدول مندلیف آمده، در خود دارد و لهستان هم 96 درصد نیازهای نفتی و 66 درصد نیازهای گازی را از خارج تهیه می‌‌کند، پس روابط دو کشور می‌تواند براساس توانایی، منابع و نیازها گسترش یابد.

وی افزود: تحول در روابط ایران و لهستان یک ضرورت سیاسی و اقتصادی است و امیدواریم با حل مسأله برجام، قدرت‌های جهانی و مجامع بین‌المللی برای گسترش روابط دو کشور مانع‌تراشی نکنند.

بوگدان بورو سویچ، گزارشی در خصوص بحران اوکراین و اختلافات آمریکا و ناتو با روسیه ارائه کرد و از جمهوری اسلامی ایران به خاطر جایگاهی که در جوامع بین‌المللی و منطقه دارد، خواست پس از حل مشکل هسته‌ای، برای حل دیگر مسائل، بیشتر از گذشته نقش‌آفرینی کند.

رئیس مجلس لهستان با اشاره به بحران سوریه و موج فزاینده مهاجرین به اروپا، گفت: ما 20 سال پیش پذیرای 90 هزار مهاجر از چچنستان به لهستان بودیم و امروز هم براساس روحیات انسانی حاضریم به جامعه بشری کمک کنیم، اما ورود روزانه هشت هزار  آواره جنگی به خاک آلمان و همچنین سوئد نشان دهنده بحرانی است که باید برای حل آن تصمیم‌گیری شود.

بوگدان بورو سویچ در ادامه سخنان خویش، گزارشی از ساختار سیاسی سنا و مجلس نمایندگان در لهستان ارائه کرد و گفت: «به نظر ما مجلس سنا در لهستان نقشی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران دارد» که البته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی برای انجام چند وظیفه مشخص از جمله حل معضلات، اختلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و همچنین تدوین سیاست‌های کلی نظام تأسیس شده و مانند مجلس سنای لهستان، دخالتی در قانون‌گذاری ندارد، به جز دو مورد اول، در حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان گاهی اوقات مواردی را اصلاح، اضافه یا کم می‌کنیم.