کد خبر: ۱۰۶۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۲

انتظار اجرای برجام باعث کاهش رشد اقتصادی شد


رشد اقتصادي به عملكرد مردم و فعالان اقتصادي وابسته است. در جريان مذاكرات هسته‌اي مردم اين انتظار را داشتند كه نتايج مذاكرات باعث تغييرات مثبت در اقتصاد شود تا بر اساس آن براي انجام فعاليت‌ها برنامه‌ريزي كنند.

 متاسفانه جوي كه در كشور به وجود آمد منجر به عدم آمادگي دولت در بهره‌برداري از فرصت پيدا شده و غرق شدن در كشمكش‌هاي جناح‌هاي داخلي شد كه نهايتا نه تنها انتظارات را برآورده نكرد بلكه ديدي منفي از نتايج را ايجاد كرد. به همين دليل بسياري از پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري و شروع فعاليت‌هاي اقتصادي به تعويق افتاد. انتظار اينكه پس از دستيابي به توافق روابط بين‌المللي بهبود يافته و سرمايه‌گذاري خارجي و تجارت توسعه يابد محقق نشد و فعالان از خوشبيني كه داشتند سرخورده شدند.

 اينها در كنار كاهش جهاني قيمت نفت قرار گرفت و ٥٠ درصد از درآمدهاي پيش‌بيني شده در اثر اين افت قيمت از دسترس خارج شد. اين مسائل در طرف درآمدي كشور را در تنگنا قرار داد و در طرف هزينه‌اي نيز مردم با چالش‌هاي جدي مواجه شدند. به‌طوري كه در اثر تورم سال‌هاي گذشته قدرت رقابت مردم به‌شدت كاهش يافت و در نتيجه تقاضا در بازار رو به كاهش رفت و به رفع نيازهاي اوليه و ضروري محدود شد. هرگونه خريد كالا چه به لحاظ كاهش قدرت خريد و چه به لحاظ انتظار براي كاهش قيمت به آينده موكول شده است كه نمونه بارز آن را در بخش خودرو مي‌توان ديد. ايجاد شكاف طبقاتي عميق و ادامه‌دار شدن بيكاري‌ها و اينكه شغل جديدي در جامعه ايجاد نشد نيز بر كاهش تقاضا در اقتصاد تاثير داشت. همه اتفاقاتي كه در سطح اقتصاد افتاد همراه با تغييراتي بود كه در ساختار اقتصاد شكل گرفت و آن انحصاري شدن ساختار اقتصاد بود كه هرگونه رقابت را غيرممكن كرده است و نهايتا شروع برجام به خودي خود انتظارات را تشديد كرده و در نتيجه فعاليت‌هاي اقتصادي را متوقف كرده است.
علي رشيدي ٭

٭ كارشناس اقتصادي