کد خبر: ۱۰۶۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۵

خبرساز ترین چهره‌هاي جلسه تصویب برجام


١٣٩ راي موافق، ١٠٠ راي مخالف و ١٢ راي ممتنع. اين همان آرايي بود كه علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي راس ساعت ١٢ ظهر روز گذشته از دستگاه مقابلش خواند و شايد پس از مدت‌ها يك نفس راحت كشيد. كليات طرح مجلس براي برجام تصويب شد تا شايد چهار ماه تلاش علي لاريجاني به ثمر بنشيند. اگر جلسه روز گذشته مجلس يك ستاره داشت، علي لاريجاني بود. مردي كه يك تنه پشت توافق ايستاد، دفاع كرد و ثمره‌اش را هم ديروز ديد. مخالفان توافق ديروز همه تلاش‌شان را كردند تا عصباني‌اش كنند. تذكر مي‌دادند و اخطار. مقابلش آن پايين مي‌ايستادند و فرياد مي‌زدند. آرايي كه ديروز رييس مجلس از دستگاه خواند و بعد جمله معروف«تصويب شد» را هم گفت، براي او اما يك پيام ديگر هم داشت. پيام اينكه تعداد مخالفانش دارد به تعداد موافقانش نزديك مي‌شوند. هرچند ١٠ تا ١٢ نماينده كل مخالفت‌ها با طرح را در صحن علني مجلس رهبري و مديريت مي‌كردند اما معلوم شد كه ٨٨ نماينده ديگر هم با آنها همسو هستند.

تلاش بي‌ثمر اما بي‌سابقه

عليرضا زاكاني همان مردي كه روزي سوداي رياست‌جمهوري در سر داشت ديروز بيش از هر روز ديگري در ١٢ سال نمايندگي‌اش رايزني كرد، تذكر داد و مخالفت كرد. زاكاني كه رياست كميسيون ويژه برجام را هم برعهده داشت در طول زمان بررسي برجام و بيان اظهارات مخالفان و موافقان با وسواس ويژه پيگير ساماندهي مخالفان برجام بود. زاكاني كار را با تذكر آغاز كرد. بارها تلاش كرد تذكر بدهد و در كنار آن ساير نمايندگان مجلس را هم تشويق به تذكر و از جا بلند شدن مي‌كرد. زاكاني اما در اظهارنظري قابل تامل ديروز علي لاريجاني را متهم به دور زدن شوراي عالي امنيت ملي كرده و حتي ادعا كرد علي شمخاني دبير اين شورا درخواست خارج شدن طرح مذكور از دستور كار مجلس را هم كرده است. ديروز زاكاني روزي متفاوت با همه روزهاي ٥٠سالگي‌اش داشت، هرچند كه گلايه اصلي‌اش سپردن طرح دو فوريتي به كميسيون امنيت ملي بود اما همه تلاشش را كرد. دوستانش را تشويق مي‌كرد و هرچند در تلاش بود كه به صورت منطقي‌تري اعتراض خود را مطرح كند اما كاملا مشخص بود كه او و مرتضي آقاتهراني ليدر اصلي مخالفان طرح در جلسه مجلس بودند.

مخالفتي از جنس اخطار و تهديد

جلسه روز گذشته مجلس شوراي اسلامي با اخطارها، تذكر‌ها، مخالفت‌ها و در نهايت تهديد حسينيان هم روبه‌رو بود. حسينيان نخستين كسي بود كه به مخالفت با اين طرح پرداخت. وي تاكيد كرد كه منفعتي از تصويب يا عدم تصويب برجام نمي‌برد و اگر يك ماه از مجلس حقوق نگيرد با مشكل مواجه مي‌شود. حسينيان اما ديروز در پي عدم موفقيتي كه او و هم‌طيفانش براي بيان تذكرشان به دست آوردند تلاش كرد تا يك حركت اعتراضي به شيوه مديريت لاريجاني داشته باشد. تجمع مقابل هيات رييسه مجلس راهكار حسينيان بود. با اين حال روح‌الله حسينيان كه در سال‌هاي اخير همواره تلاش كرده بود سكوت كند و بيان اعتراضات را به نماينده‌هاي همسو با خودش بسپارد اما اين‌بار شخصا وارد عمل شد. تذكر داد و اخطار و در نهايت هم به سراغ علي اكبر صالحي رفت و او را تهديد كرد. تهديدي كه شد نقطه اوج حواشي روز گذشته مجلس. بغض صالحي را شكست و حسينيان شد سرتيتر اخباري كه مي‌گفتند يك نماينده، مذاكره‌كنندگان كشورمان را تهديد به مرگ كرده است.

تذكر‌هاي ناكام هميشگي

حميد رسايي ديروز همان حميد رسايي هميشگي بود. هيچ كس از تذكرهاي پشت سر هم او يا رفت و آمدهايش به هيات رييسه و حتي فريادهايش مقابل جايگاه هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي تعجب نكرد. اما چهره رسايي پس از آنكه مجلس راي به كليات طرح برجام داد آن چهره هميشگي نبود. ديروز او هم از جمله فعال‌ترين نمايندگان مجلس بود. مردي كه تلاش ويژه كرد تا طرحي كه از نگاه او عامل نفوذ بيگانگان به كشور بود به سرانجام نرسد، به نقطه‌اي كه مي‌خواست نرسيد. ديروز رسايي با سه شكست مواجه شد. با تغيير دستور مجلس براي بررسي طرح برجام مخالف بود اما مجلس به آن راي مثبت داد. با ٢٤ نفر از همفكرانش طرح علني بودن راي‌گيري در مورد كليات طرح برجام را داد اما مجلس با اين پيشنهاد مخالفت كرد و در نهايت طرحي كه او و همفكرانش براي تصويب نشدن آن تلاش ويژه كرده بودند هم به تصويب مجلس رسيد تا حميد رسايي هميشه خندان در پايان جلسه مثل هميشه نباشد.

مرد غايبي كه اسمش آمد

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي اما ديروز از جمله افرادي بود كه نظر موافق يا مخالفش با طرح مجلس براي عده‌اي مبهم بود. هرچقدر هم كه لاريجاني براي نمايندگان قسم و آيه آورد كه شنبه شب با شخص شمخاني جلسه داشته است و با او طرح برجام را مرور كرده و در نهايت نظر مثبتش را گرفته اما برخي همچون عليرضا زاكاني اصرار داشت كه شوراي عالي امنيت ملي با طرح برجام مخالف است. از «دوستي »صحبت مي‌كرد كه صبح ديروز اين مخالفت را به او منتقل كرده بود؛ همان دوستي كه لاريجاني هم به كنايه گفت كه اين دوست عزيز هم دست نوشته‌هايش را براي شمخاني فرستاده بود. شمخاني اما به جلسه ديروز مجلس نيامده بود. هرچند كه لاريجاني گفت از او خواسته بوده است كه به مجلس بيايد اما خبري از حضور او نبود. هرچند كه در اين ميان تماس تلفني لاريجاني در ميانه‌هاي جلسه علني ديروز به ظن برخي تماس با علي شمخاني بود تا لاريجاني اطميناني دوباره از نظر شوراي عالي امنيت ملي كسب كند.