کد خبر: ۱۰۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۴

افزایش قیمت نفت هدف اصلی پوتین در سوریه


الكساندر تمركو ٭/ حملات هوايي روسيه در سوريه، نخستين نوع حملات از اين نوع است كه مسكو از سال ١٩٧٩ در خارج از اتحاد جماهير شوروي به راه انداخته است. اين حملات نشان مي‌دهد كه ولاديمير پوتين مي‌خواهد از قدرت نظامي خود براي تهديد و ارعاب متحدان منطقه‌اي غرب استفاده كند. در كوتاه‌مدت، پوتين به دنبال چيزي جز اهداف خود نيست و جامعه بين‌المللي درك مي‌كند كه او دقيقا به دنبال چه اهدافي است. اما بازي پوتين بزرگ‌تر از آن چيزي است كه بسياري از مفسران به آنها توجه دارند.

بله، آنچه در مورد جايگاه بين‌المللي روسيه گفته مي‌شود، درست است، اما مهم‌تر از آن، اين است كه او با يك بازي طولاني مدت به دنبال افزايش قيمت نفت و در نهايت جاري ساختن دلارهاي نفتي به سمت روسيه است كه موجب افزايش محبوبيت او در اين كشور مي‌شود.

جنبه بين‌المللي نسبتا شفاف است. پوتين تلاش مي‌كند متحد خود را سر پا نگه دارد و نيروي خود را در صحنه جهاني نشان دهد. سوريه ميزبان تنها پايگاه دريايي روسيه در خاورميانه است و مدت طولاني يكي از خريداران اصلي تسليحات روسي و يك منبع اطلاعاتي منطقه‌اي براي مسكو بوده است. مهم‌تر از آن نيز اين است كه او تنها تلاش نمي‌كند كه نشان دهد بشار اسد سقوط نمي‌كند، بلكه مي‌خواهد نشان دهد كه ايالات متحده نتوانست او را عقب براند.

اين موضوع به دنبال يك وضعيت پيچيده بين‌المللي به وجود آمده است. او با منحرف كردن بحث از اوكراين به دنبال ايجاد روايت جديد از خودش است. پوتين با اين حال از صلح مي‌گويد و رهبران غربي چه او را قبول داشته باشند يا نه، با او مذاكره مي‌كنند. البته روسيه داعش را مورد هدف قرار مي‌دهد، چرا كه اين گروه قلمروي را در اختيار گرفته است كه منابع نفتي مهمي را در بر مي‌گيرد. سپس او با در اختيار گرفتن اين منابع چون «پدرخوانده» مي‌تواند نفت ارزان را بين متحدان خود در منطقه توزيع كند. در چنين شرايطي او با اتحاد با عراق و ايران مي‌تواند كنترل بيشتري بر بازارهاي انرژي اعمال كند و موجب افزايش تكيه اتحاديه اروپا به خود شود. در واقع احتمالا افزايش بهاي نفت، موجب كم اثر شدن تحريم‌هايي مي‌شود كه بر روسيه اعمال شده است. با اين شرايط او مي‌تواند وفاداري ١٤٠ ميليوني روس‌ها را از آن خود كند.

٭الكساندر تمركو ، يك تاجر اوكرايني، بريتانيايي نفت است

منبع گاردين