کد خبر: ۱۰۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۵

جان دوباره شرکت‌های اروپایی به نفتکش‌های ایران


برخی خبرها نشان از بیمه مجدد نفتکش‌های ایرانی از سوی شرکت‌های اروپایی دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که پیش از این به دلیل تحریم اعمال شده بر نفتکش‌ها،‌ کنسرسیوم‌های داخلی برای بیمه نفتکش‌ها اقدام می‌کردند، به نظر می‌رسد که ایران به دنبال بیمه این نفتکش‌ها از طریق شرکت‌های انگلیسی و سوئدی است.

هرچند که کمی قبل‌تر وزیر نفت اعلام کرده بود که بند مربوط به وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده، اما حالا شرکت‌های انگلیسی و سوئدی برای بیمه نفتکش‌های ایرانی وارد کار شده‌اند.

این مساله یکی از بندهایی است که در توافق ژنو مطرح شده بود اما اجرای آن با کمی تاخیر همراه شد. پیش از این، کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بیمه داخلی به رهبری بیمه ایران شکل گرفته که کار بیمه نفتکش‌هایی را که صادرات نفت خام ایران و مشتقات آن را به عهده دارند، انجام می‌دهد. این بیمه شامل بیمه محموله‌های صادراتی نفتی و فرآورده‌ها بود.

بر اساس اخبار تازه‌تری که مدیر ارشد شرکت ملی نفتکش اعلام کرده است، شرکت‎های صاحب‎نام و معتبر بزرگ بین‎المللی از انگلیس، نروژ، سوئد، ایتالیا،چین،کره، تایوان و هند به ایران آمده و مذاکره با شرکت ملی نفتکش را آغاز کرده‌اند که از همه آن‌ها می‌توان برای بحث بیمه نفتکش‌های ایرانی استفاده کرد.

آن‌طور که نصرالله سردشتی اعلام کرده، در زمینه پوشش‎های بیمه‌‎ای تاکنون با دو شرکت انگلیسی و یک شرکت سوئدی که از معروف‎ترین و معتبرترین کلوپ‎های P&I هستند و از اعضای گروه موسوم به I.G.I محسوب می‎شوند و در زمینه صدور پوشش‎های بیمه‎ای خسارت و غرامت (P&I)فعالیت می‎کنند، مذاکره و گفت‎و گو انجام شده است. در عین حال مذاکراتی نیز با شرکت‎های بزرگ اروپایی فعال در زمینه اجاره کشتی که دارای شعبات متعدد در خاور دور بوده و درگذشته با ایران همکاری داشته‎اند و همچنین دو شرکت بزرگ فعال در سوخت‎رسانی به شناورها صورت گرفته که البته این شرکت‎ها نیز با جدیت و علاقه، ازسرگیری همکاری‌های خود با شرکت ملی نفتکش ایران را دنبال می‎کنند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که مساله بیمه نفتکش‌های ایرانی حالا وارد فاز جدی‌تری شده است. هرچقدر که اجرای قطعی برجام نزدیک می‌شود، بندهای مطرح شده در مورد مسائل نفتی ایران نیز شکل اجرایی به خود می‌گیرد که به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین آن، بیمه نفتکش‌های ایرانی است.