کد خبر: ۱۰۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۶

اتحادِ اصلاحات برای انتخابات با حضور اتحاد ملت و ندای ایرانیان



اصلاح‌طلبان با همدلی میان خود و حمایت از دو حزب نوپایی که در دولت روحانی پا به عرصه سیاست در زمین اصلاحات گذاشتند، نشان داده‌اند که خواهان ادامه ائتلاف میان خود هستند، اوج این ائتلاف و همدلی از انتخابات سال 92 شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا بعد از انتخابات مجلس سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سی و یکم فروردین امسال رسانه‌ها خبر دریافت مجوز حزب جدید‌ی توسط پرچمداران اصلاحات را منتشر کردند. "اتحاد ملت ایران اسلامی" نامی بود که به سرعت در محافل سیاسی بر سر زبان‌ها افتاد و حمایت اکثریت احزاب اصلاح‌طلب از این حزب نوپا نشان داد که همچنان اتحاد و همدلی محور اصلی سیاست این روزهای اصلاح‌طلب‌هاست.

خبر تاسیس این حزب از نیمه سال گذشته به گوش رسیده بود و واکنش‌های مختلفی، از نظرات مثبت تا منفی را به همراه داشت، پس از انتخابات سال 92 و حمایت اصلاح‌طلبان از تنها کاندیدای اعتدال‌گرا؛ حسن روحانی و پیروزی او در مقابل چند کاندیدای اصولگرا، فضای سیاسی کشور که چند سالی دستخوش تغیراتی برای بدنه سیاسی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها شده بود، در مسیر اصلاح قرار گرفت. افزایش امید اجتماعی، بهبود وضعیت رسانه‌های منتقد، گشایش درهای بسته به روی جامعه دانشگاهی و دانشجویی، همچنین بهبود روابط دیپلماتیک از جمله دستاوردهای انتخابات سال 1392 بود که شرایط مطلوب‌تری را برای محبوبیت دولت یازدهم نسبت به دولت گذشته میان مردم فراهم کرد.

عقلای هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا از ابتدای عمر این دولت با توجه به منویات مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر تعامل و فعالیت هر دو جناح در عرصه ی سیاسی داشتند. آن‌ها به تناوب اعلام می کردند که پس از رفع مناقشات هسته‌ای مهم‌ترن مسئله پیش روی سیاست ایران، حل مناقشات ریشه‌دار سیاست داخلی است؛ آن‌ها خاطرنشان می‌کردند حضور حداکثری همه جناح‌ها در انتخابات آتی مجلس و حضور مردم در پای صندوق‌های رای می‌تواند به این مسئله پایان دهد. از این رو، آن‌ها بهترین ابزار برای مشارکت آحاد مختلف مردم در انتخابات و سیاست کشور را مشارکت مردم در احزاب قانونی دانستند و احزاب مختلف را به فعالیت مفیدتر تشویق کردند.

از آنجایی که با اتخاذ سیاست‌های گذشته، احزاب اصلاح‌طلب به محاق رفته و نقش‌شان کمرنگ شده بود، پیش‌بینی می‌شد دولت یازدهم فضای مناسبی برای بازگشت سیاستمداران اصلاح‌طلب به فضای حزبی کشور را فراهم کند. نزدیک به یک سال بعد از پیروزی دولت روحانی این پیش‌بینی به وقوع پیوست، در ابتدا فعالیت احزاب قدیمی جناح اصلاحات پررنگ شد، سپس حزب ندای ایرانیان که در ابتدا خود را "نسل دوم اصلاح‌طلبان" خواند و سپس اعلام کرد نام حزبش مخفف "نوید دوباره اصلاحات" است نیز توانست مجوز تاسیس بگیرد و در ادامه‌ این گشایش‌ها حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با حضور چهره‌های برجسته اصلاح‌طلبی که سابقه فعالیت حزبی داشتند تاسیس شد.

همانطور که این احزاب نوپا در فضای سیاسی نوین ایران فرصتی برای ظهور پیدا کردند، سایر احزاب اصلاح‌طلب و میانه روی قدیمی نیز پس از سال‌ها فرصت بروز پیدا کرده و توانستند با برگزاری همایش‌ها و کنگره ها ارتباط موثرتری را با مردم و رسانه ها بر قرار کنند. در مثال این حرف می توان از دو حزب اعتماد ملی و کارگزاران نام برد که کنگره خود را پس از گذشت چندین سال در دولت تدبیر و امید برگزار کردند.

علاوه بر گشایش فضای سیاسی به روی میانه رو‌ها و اصلاح‌طلبان و همچنین علاوه بر تقدیم مجوز احزاب جدید به متقاضیان فعالیت حزبی، همانطور که در دوران کاندیداتوری حسن روحانی وعده داده بود، دولت یازدهم در بازگشایی خانه احزاب با این فعالین سیاسی همکاری مناسبی داشت این همکاری تا جایی بود که وزیر کشور دولت یازدهم در چند جلسه اول خانه احزاب از جلسه ی مشورتی تا جلسات فوق‌العاده این نهاد صنفی حضور داشت و نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب و اصول‌گرا بارها از همکاری وزارت کشور با آن ها در جهت بازگشایی مجدد خانه احزاب به نیکی یاد کردند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از جمله احزابی ‌است که از زمان اعلام تاسیس و پس از موافقت کمیسون ماده 10 احزاب وزارت کشور با ماهیت وجودی اش‌، با اما و اگر‌ها و شایعات زیادی درباره اعضای این حزب و هدف از تشکیل آن مواجه شد .بزرگان اصلاحات از حضور چهره‌های با تجربه در این حزب راضی بودند و اتحاد ملت را بازوی پر توان اصلاحات در انتخابات آتی مجلس می دانستند، اما برخی اصولگرایان با بیان این موضوع که حزب اتحاد ملت بدل حزب مشارکت است، از تاسیس آن ابراز نگرانی می‌کردند؛ رسانه‌های این طیف با تاکید بر انحلال حزب مشارکت ادعا می‌کردند که اعضای مشارکت برای بازگشت به فضای سیاسی در پوشش حزب اتحاد ملت خواستار برهم زدن آرامش و ثبات کشور هستند. این موضوع در حالی مطرح می‌شد که پیش‌تر‌ها برخی از اعضای سابق حزب مشارکت به عضویت سایر احزاب مثل حزب ندای ایرانیان درآمده بودند و با اعتراضی نیز روبه رو نشده بودند.

با آنکه حزب ندای ایرانیان از قبل اخذ مجوز و بعد از برگزاری نخستین کنگره سراسری خود با حاشیه های فراوانی رو به رو بود که گاه عامل ایجاد این حاشیه ها از درون خود حزب منشاء می گرفت اما باید گفت که این حزب و فعالیت هایش از ابتدای امر مورد حمایت هسته محوری اصلاح‌طلبان قرار گرفت. نقل قول‌ها، شایعات، تایید و تکذیب‌های زیادی در‌باره این حزب به گوش رسید، ولی‌نکته ‌با اهمیت آن است که برخی از اصلاح‌طلبان این حزب را در نهایت به رسمیت شناخته و از آن به عنوان جبهه خودی یاد می کنند.

صادق خرازی در دولت اصلاحات به عنوان سفیر ایران در فرانسه مشغول به کار بود در آن برهه، از او به عنوان یک اصولگرا یاد می کردند. او پس از چند سال سکوت در دولت احمدی‌نژاد، پس از انتخابات 92 اعلام کرد که با حزبی جدید به عرصه‌ سیاست باز خواهد گشت. حاشیه های نخستین این حزب زمانی شکل گرفت که او خاطرنشان کرد، همراه فعالین اصلاح‌طلب با سابقه و حول محوریت اصلاحات پا به عرصه فعالیت حزبی خواهد گذاشت . از دیگر حاشیه هایی که برای این حزب ایجاد شد به گمانه زنی ها جهت انتخاب دبیرکل مربوط می شد و در ادامه نیز اظهارات خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در ارتباط با آنچه وی تاثیرا سوء برخی فعالیت‌های اصلاح طلبان می‌خواند و تایید و تکذیب‌های بعد از آن، آنقدر جان گرفت که او در نامه ای استعفای خودش را خواستار شد که البته با مخالفت اعضای شورای مرکزی این حزب رو‌به رو شد.

همچنین حزب کارگزاران ایران اسلامی،حزب اعتماد ملی، حزب اسلامی کار، مجمع نیروهای خط امام(ره)،حزب مردم سالاری،حزب اراده ملت ایران و مجمع زنان اصلاح‌طلب از جمله احزابی هستند که از سال‌ها پیش از تولد دو حزب نوپای اتحاد ملت ایران اسلامی و ندای ایرانیان زیر چتر اصلاحات فعالیت می کردند. این احزاب طی عمر سیاسی خود فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کردند و اکثریت آن ها از دوران فعالیت در دولت‌های نهم و دهم گلایه دارند و آغاز فراز خود را از آغاز دولت یازدهم می دانند. ناگفته نماند که فعالیت همین احزاب و حمایت آنان از حسن روحانی مهم‌ترین عامل پیروزی او است و بدیهی است که اصلاح‌طلبان به این دولت احساس نزدیکی کنند.

مطمئنا پس از ائتلاف اصلاح‌طلبان برای روی کار آمدن روحانی به عنوان رئیس جمهور، باید منتظر ائتلاف و همکاری آن ها برای ریاست مجلس و کسب حداکثر کرسی‌های مجلس نیز باشیم. غالبا سیاسیون مکتب اصلاحات از همکاری و همدلی خود در انتخابات سال 92 راضی هستند و به طبع می خواهند تا باز هم شهد شیرین پیروزی حاصل از این همکاری را بچشند.

طی این دوسال آنها در اکثر همایش‌ها، مراسم‌های افطاری-سیاسی و کنگره های هم شرکت کرده‌اند و صف‌بندی دوستانه ی خود را از طریق رسانه ها به رخ رقیب خود کشیده اند.

همچنین به تازگی بزرگان این احزاب از ضرورت حضور در رقابت انتخاباتی مجلس خبرگان نیز سخن به میان آورده اند. این گونه اظهار نظر ها در کنار آغاز به کار شورای سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح‌طلبان نشان از عزم جدی بای چپ سیاست جمهوری اسلامی دارد.

تحلیلگران سیاسی عقیده دارند که از زمان انتخابات سال 92 ائتلاف جبهه اصلاحات برای پیروزی در انتخابات مجلس سال 94 شکل گرفته است؛ بنابراین همانطور که تا به امروز نیز این گمانه زنی وجود داشته می توان منتظر لیست انتخاباتی کاملی از نامزدهای اصلاح‌طلبان وابسته به احزاب مختلف اصلاح‌طلبی باشیم.