کد خبر: ۱۰۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۳

دیدار طیب‌نیا با وزرای اقتصادی چین و انگلیس



ایلنا: وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین الملل پول که در لیما پرو برگزار شد با وزیر اقتصاد چین دیدار و در زمینه مسایل فی مابین گفتگو کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین الملل پول که در لیما پرو برگزار شد با وزیر اقتصاد چین دیدار و در زمینه مسایل فی مابین گفتگو کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی طیب نیا در این دیدار با اشاره به روابط خوب دوکشور و سفر آتی رییس جمهور چین به ایران، اظهار داشت: رفع تحریم ها نه تنها سطح روابط دوکشور را کاهش نخواهد داد ،بلکه ما شرایط جدید را وسیله ای برای گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی فیمابین می دانیم.

وی در این دیدار تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مایل است در شرایط جدید و بر مبنای مناسبات متعارف مالی بین المللی نسبت به توسعه این روابط و گسترش همکاری های مالی و بانکی اقدام نماید و از سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ و شناخته شده چینی با رعایت استانداردهای فنی مورد انتظار، استقبال می کند.

طیب نیا همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با مسئولیت وزارت امور اقتصادی ودارایی کشورمان و طرف چینی در آینده نزدیک، بر ضرورت تعیین اولویتهای برنامه همکاری ها تاکید نمود.

وزیر امور اقتصادی ودارایی کشورمان با اشاره به طرح راه ابریشم که اخیرا توسط رییس جمهور چین مطرح شده است ،آمادگی کشورمان را برای همکاری در این طرح بزرگ اعلام و خواستار تعیین چارچوب دقیق مورد نظر دولت چین در این مورد گردید.

وزیر اقتصاد چین نیز ضمن تبریک موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای با کشورهای ۵+۱ آن را دستاورد مهمی برای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و آمادگی دولت متبوعش را برای توسعه هرچه بیشتر همکاری با ایران اعلام نمود.

"لو جی وی" همچنین از حضور فعال ایران در مذاکرات مربوط به تاسیس "بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا" قدردانی کرد و اظهارداشت: این بانک می تواند در آینده نزدیکی همکاری‌های خوبی با کشورمان در تامین منابع مالی لازم، برای پروژه های مورد نظرداشته باشد.

 وی ضمن اظهارخرسندی از حضور فعال شرکتهای بزرگ چینی در ایران بر عزم دولت چین در جهت سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی کشورمان تاکید کرد.

گفتنی است بانک سرمایه گذاری چین با ابتکار دولت چین تاسیس و محمد خزاعی معاون وزیر اموراقتصادی ودارایی کشورمان به نمایندگی از سوی ایران در جلسات مذاکرات مربوط به تاسیس این بانک شرکت می نماید.

 در ادامه این دیدارها، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با وزیر خزانه داری انگلستان ملاقات و در زمینه مسایل فیمابین گفتگو کرد.

طیب نیا دراین دیدار با اشاره به نتایج موفقیت آمیز مذاکرات ایران با ۵+۱ با اشاره به موفقیتهای اقتصادی دولت در دو سال گذشته، اظهارداشت: در شرایط جدید جمهوری اسلامی ایران آماده است با حفظ احترام متقابل و منافع ملی کشور، روابط اقتصادی خود را با سایر کشورها گسترش داده و زمینه های همکاری‌ در حوزه‌های مختلف را فراهم نماید.

وزیر اقتصاد کشورمان با اشاره به عدم کارایی تحریم ها در تسلیم نمودن ملت ایران در مقابل فشارهای وارده، بر عزم کشورمان در جهت نقش آفرینی بیشتر در ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی منطقه تاکید کرد.

وی در این گفتگو استفاده از تجربیات موسسات مالی و بانکی و بیمه ای کشورهای دیگر ازجمله کشورهای اروپایی را مورد تاکید قرار داد و یاد آور شد: ایران نحوه تعامل سایر کشورها در دوران تحریم را مد نظرداشته و مصمم به گسترش روابط اقتصادی با کشورهایی که در این دوران در کنار ایران بودند، می باشد.

وزیر خزانه داری انگلستان با تاکید بر علاقمندی دولتش در تجدید روابط اقتصادی با ایران اظهار داشت: ما مصمم به رفع موانع گسترش مبادلات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران می باشیم و آماده هستیم تا در زمینه های مورد علاقه طرفین با ایران همکاری نماییم.

"جورج آزبورن" همچنین بر علاقمندی خود برای سفر به ایران و آشنایی با پتانسیل های اقتصادی کشورمان تاکید نمود.